"Κρείττων γὰρ ἐπαινετὸς πόλεμος εἰρήνης χωριζούσης Θεοῦ· καὶ διὰ τοῦτο τὸν πραῢν μαχητὴν ὁπλίζει τὸ Πνεῦμα, ὡς καλῶς πολεμεῖν δυνάμενον" Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος

Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

ΓΙΑ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ ΝΑ ΧΩΡΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥΣ - ΙΕΡΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

 
 
Σχόλιο "Κρυφού Σχολειού": Ο μεγάλος Άγιος της Εκκλησίας μας, πάντοτε επίκαιρος, διδάσκει τον ευσεβή άνδρα, πως πρέπει να στέκεται μέσα στον Γάμο, ακόμη και αν αντιμετωπίζει δυσκολίες συνεννόησης με την σύζυγό του. Δυστυχώς σήμερα οι γάμοι δύσκολα στεριώνουν, τα ζευγάρια διαλύονται, η μοιχεία κυριαρχεί και μια από τις πιο συνηθισμένες προφάσεις είναι η "ασυμφωνία χαρακτήρων", ενώ τα μεγάλα θύματα είναι τα παιδιά. Όλοι όμως οι έγγαμοι που θέλουμε να λεγόμαστε χριστιανοί, πρέπει στις δύσκολες εποχές που ζούμε να αγωνιζόμαστε (πολύ μεγαλύτερος μάλιστα είναι ο αγώνας για όσους έχουν σύζυγο που δεν έχει χριστιανική ζωή) για να είναι στερεωμένος ο Γάμος μας. Και αυτό επιτυγχάνεται με την συμμετοχή στα Μυστήρια της Εκκλησίας, με κοινό πνευματικό πατέρα και με πατερική αγωγή. Στον τελευταίο τομέα ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, το χρυσό αυτό στόμα της Ορθοδοξίας, έχει προσφέρει πολλά και αποτελεί μέγα διδάσκαλο και των εγγάμων χριστιανών. Ας του δώσουμε το λόγο και ας τον ευχαριστήσουμε από καρδίας που με τη χάρη του Κυρίου μας, φρόντισε να συγγράψει τόσο υπέροχα κείμενα, τα οποία προσφέρουν ωφέλεια, ακόμη και εκατοντάδες χρόνια μετά, στους πιστούς του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στον οποίο πρέπει η δόξα στους αιώνες των αιώνων.
(Ακολουθεί το κείμενο σε ελεύθερη απόδοση):
 
"Έχει η γυναίκα σου ελαττώματα; Πράξε όπως έπραξε και ο Ισαάκ· παρακάλεσε τον Θεό! Γιατί αν αυτός μέσω της επιμόνου προσευχής, έλυσε το πρόβλημα της φύσης (σ. ημ. την ατεκνία της Ρεβέκκας), πολύ περισσότερο εμείς τα ελαττώματα αυτά της προαίρεσης θα μπορέσουμε να τα διορθώσουμε όταν παρακαλούμε συνεχώς τον Θεό. 
Αν σε δει ο Θεός για τον νόμο Του υπομένοντα και ανεχόμενο με γενναιότητα τα σφάλματα της γυναίκας σου, θα συμμετάσχει στην διδασκαλία σου και μισθό θα σου δώσει για την υπομονή σου. Που ξέρεις, λέει (σ. ημ. Α΄ Κορ., ζ΄ 16), άνδρα, αν θα σώσεις την γυναίκα σου; Ή που ξέρεις, γυναίκα, αν θα σώσεις τον άνδρα σου; Μην αποκάμεις, λέει, ούτε να απελπιστείς. Γιατί είναι πιθανό και αυτή να σωθεί. Αν μείνει αδιόρθωτη, εσύ τον μισθό την υπομονής δεν θα χάσεις. Αν όμως την διώξεις, το πρώτο και κύριο αμάρτημα που θα έχεις πράξει, θα είναι το ότι παράβηκες τον νόμο και ως μοιχός θα κριθείς από τον Θεό. Διότι όποιος χωρίσει την γυναίκα του, λέγει (σ. ημ. Ματθ. ε΄, 32), εκτός λόγω πορνείας, την οδηγεί στην μοιχεία.
Πολλές φορές μάλιστα και άλλη χειρότερη από εκείνη πάρεις, την μεν αμαρτία θα έχεις εργαστεί, την δε ανάπαυση δεν θα έχεις απολαύσει. Ακόμη όμως και καλύτερη να πάρεις δεν θα νιώσεις ακέραιη την ηδονή από αυτήν, εξαιτίας του χωρισμού με την προηγούμενη, ο οποίος (χωρισμός) σου καταλογίζεται ως μοιχεία, αφού μοιχεία είναι το να αφήσει κανείς την πρώτη γυναίκα.
Όταν λοιπόν δεις ότι συνέπεσε κάποια δυσκολία, είτε στον γάμο, είτε σε άλλα πράγματα, παρακάλεσε τον Θεό! Διότι αυτή είναι η μόνη και καλύτερη λύση για τα δεινά που μας συμβαίνουν. Επειδή το όπλο της προσευχής είναι τεράστιο".
 
 

Tο πρωτότυπο κείμενο (P.G. 51, 369-370)

6 σχόλια:

  1. Ἐξαιρετικῶς χρήσιμον! Σχεδόν σέ ὅλα τά ζευγάρια ὑπάρχουν προβλήματα, ὁπότε ὑπεισέρχεται εὐκόλως ὁ λογισμός: "μήπως θά ἦταν καλύτερα νά χωρίσω καί μάλιστα ὅσο γίνεται γρηγορώτερα, γιά νά μπορέσω νά ξαναφτιάξω τήν ζωήν μου;" Μερικοί φίλοι καί συγγενεῖς θά σπεύσουν νά σέ συμβουλεύσουν νά χωρίσῃς. Αὐτούς θ' ἀκούσῃς ἤ τόν λαμπερόν ἀστέρα τῆς Ὀρθοδοξίας, τόν Ἅγιον Ἰωάννην τόν Χρυσορρήμονα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ;-) Πάντα επίκαιρο το θέμα των συζυγικών σχέσεων, καλε μου Νικόλαε!

    Αν θελετε, αδελφοί, κοιτάξτε και τη σχετική δικἠ μου παλιότερη ανάρτηση:

    "Περι σχέσεων συζύγων και ΜΗ αποστερήσεως κατά τον Απόστολο Παύλο"
    στο:

    http://salograia.blogspot.gr/2012/09/blog-post_4.html.

    Θεωρώ ότι στην εν λόγω ανάρτηση, ΑΞΙΖΕΙ να διαβαστούν ΚΑΙ τα πολύ καλά σχόλια (έφτασαν τα 276!) που έστειλαν οι ΕΓΓΑΜΟΙ, ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ, αναγνώστες της σελίδας μου.

    Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία και την αγάπη.
    Μακάρι να συνειδητοποιήσουμε ΕΓΚΑΙΡΩΣ ΌΤΙ...
    Χωρίς την Αγάπη την ΕΜΠΡΑΚΤΗ, όλα ειναι ΜΑΤΑΙΑ...διότι σκέτη Ορθόδοξη Πίστη , χωρίς την Ομορφιά και τη Θέρμη της Αγάπης του Χριστού, ΔΕΝ σωζει.

    Θυμίζω σε μερικούς υπερζηλωτές αδελφούς,
    ανάλγητους, οργίλους με τους συντρόφους τους και τα παιδιά τους κατ'επέκτασιν,
    ότι "ΚΑΙ ΤΑ ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΠΙΣΤΕΥΟΥΣΙΝ ΚΑΙ ΦΡΙΤΤΟΥΣΙΝ" όπως λέει η Γραφή, ΑΛΛΑ...ΔΕΝ σώζονται...

    ΜΑΚΑΡΙΟΣ όποιος αυτό το νιώσει βαθιά του.

    Μεγάλες ευεργεσίες θα εισπράξει
    και σε αυτό τον αιώνα τον απατεώνα, και στον Μέλλοντα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ένας πνευματικός γέροντας, κατά την διήγηση ευσεβούς και φιλόχριστης ψυχής, κατέτασσε την πλεονεξία, ως αιτία της πορνείας. Μάλιστα δε, συμπλήρωνε, ο άνθρωπος με επτά τρόπους πορνεύει : Με τις πέντε αισθήσεις που έχει, με την λεγόμενη "έκτη αίσθηση" ή διαίσθηση - ίσως, εννοούσε τους λογισμούς - και τέλος με τη φαντασία, όπου και τοποθετούσε την πηγή της πορνείας.

    Δεν γνωρίζω κατά πόσον αυτά μπορεί να γίνουν δεκτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο λόγος του Αγίου τοποθετεί τα πράγματα στη θέση τους: (α) Ανοχή ή υπομονή είναι η ενδεδειγμένη αντιμετώπιση των προβλημάτων εντός του γάμου, ο οποίος είναι στάδιο ασκήσεως, ευκαιρία σωτηρίας και όχι πεδίο ανάπαυσης...(β) Ως προς τον χωρισμό, δεν αφήνει περιθώρια επιλογής, επικαλούμενος τον υπέρ μάχαιρα τομώτερον λόγον του Κυρίου. Αν η Εκκλησία για λόγους οικονομίας- αποφυγής πλήρους απωλείας των ψυχών- ανέχεται και δεύτερο και τρίτο γάμο, η επανάληψη αυτή δεν είναι άμοιρη επιτιμίων! Δυστυχώς οι καινοτόμοι νεοημερολογίτες κατάντησαν να βάζουν στέφανα και στον τρίτο γάμο (βλέπε γάμο Ανδρέα Παπανδρέου- Δημ. Λιάνη) αντί της γονυπετούς αναγνώσεως ευχών, παραπλανώντας τον λαό του Θεού και ως προς το θέμα αυτό! Η πράξη της Εκκλησίας για την με επιτίμια επανάληψη της σύζευξης, είναι αρκετή στο να μας διδάξει.
    Πάντα μοι έξεστι, αλλ' ου πάντα συμφέρει αδελφοί! Παρόλο που δεν υπάρχει μία συνταγή στο προκείμενο θέμα, ο Άγιος Ιωάννης θέτει το πλαίσιο του αγώνα. Παλαίστρα και ο γάμος και οι αθλητές οι οποίοι θα αθλήσουν μέχρι τέλους, θα έχουν όλοι βραβείο (σε αντίθεση με τους κοσμικούς αγώνες, στους οποίους ένας μόνον λαμβάνει το τρόπαιο). Τρέξωμεν λοιπόν καματηροί, τρέξωμεν, ο παρών κόπος ουκ άξιος προς τα μέλλοντα βραβεία.
    Πέτρος Κουτσούκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτά τα οποία γράφει ο κ. Πέτρος Κουτσούκος είναι απολύτως ορθά και ακριβή. Όμως, υπάρχει μια σημαντική, κατά τη γνώμη μου, παράβλεψη. Να μην συμφωνεί το ζευγάρι σε θεμελιώδη ζητήματα του Δόγματος, κατ΄ επέκταση δε και του Μυστηρίου του γάμου ή άλλου. Παράδειγμα, ο ένας να δέχεται εν Χριστώ την ιερότητα του Μυστηρίου, ο έτερος να το δέχεται ως ένα κοινωνικό συμβόλαιο και τίποτα περισσότερο. Ο ένας να εφαρμόζει όλα όσα οι ιεροί πατέρες και οι Κανόνες προτείνουν και ορίζουν βάσει της καθ΄ ημάς Ορθόδοξης πίστης, ο έτερος να τα εκλαμβάνει όλα αυτά λες και είναι για άλλες εποχές ή παραμυθάκια για να κάθονται φρόνιμα τα μικρά παιδιά. Το δε χειρότερο, να βλέπει την υπομονή και την υποχωρητικότητα που δείχνει ο ένας, όπως μας συνιστά η Εκκλησία, σαν έδαφος προς κατάκτηση και καθυπόταξη του άλλου.

    Αυτά και πολλά άλλα θα αποτελούσαν εξαιρέσεις, αν κανόνας ήταν οι σύζυγοι να συμφωνούν σε βασικά σημεία του Δόγματος και της ιερολογίας του Μυστηρίου. Κάτι που αγνοούν εντελώς, αν και παρόντες είναι οι από του άμμβωνος ιεροκήρυκες. Σε μια εποχή όπου ο φόβος, έστω και σαν σεβασμός, έχει πάψει να μας απασχολεί και όλα μας εξοικειώνουν με το θάνατο - extreme sports και τα πολλά (σχεδόν όλα) θεάματα - είναι αστείο να μιλά κανείς για σεβασμό. Η λέξη αυτή είναι ανύπαρκτη πλέον, εύχρηστη όμως για το πολιτικό λεξιλόγιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. - Ο χρήστης Ανώνυμος άφησε ένα νέο σχόλιο στην ανάρτηση
    (παρελήφθη ατο ηλεκτρονικό τχυδρομείο του γράφοντος) :

    " Μην αποκάμεις, λέει, ούτε να απελπιστείς. Γιατί είναι πιθανό και αυτή να σωθεί. Αν μείνει αδιόρθωτη, εσύ τον μισθό την υπομονής δεν θα χάσεις."

    - κχ
    Ο μισθός της υπομονής δεν θα χαθεί, αλλά το μάλλον βέβαιο είναι ότι χάνονται τα παιδιά.

    Άρρωστος με σοβαρό νόσημα, που χρειαζόταν για την επέμβαση τη συγκατάθεση συγγενών, όταν του ζήτησα να έρθουν οι δικοί του, μου απάντησε : Δεν έχω κανένα. Απόρησα, ούτε παιδιά, ούτε γυναίκα, ούτε αδέλφια ; ρώτησα. Απάντησε : Γυναίκα και παιδιά ναι, αδέλφια όχι. Επέμεινα. Τότε ας έρθουν, είπα. Και η "χαριστική βολή" ήταν : Γιατρέ ξέρεις κάτι ; Μάθε το αν δεν το γνωρίζεις : Η πρώτη δασκάλα των παιδιών είναι η μάνα . Δεν ήρθε κανένας, χειρουργήθηκε και σε λίγο πέθανε.

    Δεν ισχυρίστηκα, ούε πρότεινα, όποιος χωρίζει να ξαναπαντρεύεται. Για τη γυναίκα ισχύουν άλλα.

    Με αυτά που έγραψα δεν δίνω άφεση στον άνδρα. Κάθε άλλο. Ανεξίτηλο δι΄ εμέ το " 6 σοὶ μόνῳ ἥμαρτον καὶ τὸ πονηρὸν ἐνώπιόν σου ἐποίησα, ὅπως ἂν δικαιωθῇς ἐν τοῖς λόγοις σου, καὶ νικήσῃς ἐν τῷ κρίνεσθαί σε ".

    ὅπως ἂν δικαιωθῇς ἐν τοῖς λόγοις σου, καὶ νικήσῃς ἐν τῷ κρίνεσθαί σε

    Μη το ξεχνάμε ποτέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή