Ὁμιλία τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου
Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου
εἰς τὴν Γενοκτονίαν τῶν Ἑλλήνων τοῦ Πόντου
18/5/2022
Παναγία Σουμελᾶ, Ἀσπρόπυργος
Ἀγαπητοὶ ἀπόγονοι ἡρώων, σοφῶν, Ἁγίων καὶ Μαρτύρων, ἀπόγονοι ἑκατοντάδων χιλιάδων ἀνθρώπων ποὺ βασανίσθηκαν καὶ σφαγιάσθηκαν ὄχι γιὰ κάτι ποὺ ἔκαναν, ἀλλὰ γιὰ τὴν ἑλληνορθόδοξη ταυτότητά τους,
Χριστὸς Ἀνέστη!
Τὸ γεγονὸς τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ πλημμυρίζει διαχρονικὰ μὲ τὴν ὄντως Ζωή, τὴν Χαρὰ καὶ τὴν Ἐλπίδα τὶς ψυχὲς ὅσων πίστεψαν σὲ Ἐκεῖνον. Ἀπεναντίας, ὅσοι προσπάθησαν νὰ ἀφαιρέσουν αὐτά ἀπὸ τὴν ζωὴ τῶν συνειδητῶν Χριστιανῶν, ἀπλὰ ἀπέτυχαν. Ἔτσι ἀπέτυχαν καὶ οἱ Νεότουρκοι. Μὲ τὸ σύνθημά τους «Ἡ Τουρκία στοὺς Τούρκους» ἐπιδόθηκαν, στὶς ἀρχὲς τοῦ 20ου αἰώνα, στὴν μαζικὴ ἐξόντωση τῶν χριστιανικῶν πληθυσμῶν τῆς Ἀνατολῆς. Πίστεψαν ὅτι ἀφαίρεσαν τὴν Ζωή, ἀλλὰ στὴν πραγματικότητα ἄνοιξαν τὸν δρόμο στοὺς γενοκτονηθέντες προγόνους μας γιὰ τὴν ἀληθινή, αἰώνια καὶ εἰρηνικὴ Ζωή. Πίστεψαν ὄτι ἔσβησαν τὴν Χαρά, ἀλλὰ οἱ ἀδικοχαμένοι Ρωμηοί αἰσθάνονται σήμερα στὸν Οὐρανὸ τὴν Χαρὰ τοῦ Θεοῦ. Πίστεψαν ὅτι ἐξαφάνισαν τὴν Ἐλπίδα, ἀλλὰ ἡ Ἐλπίδα βρίσκεται σήμερα ἐδώ, ζωντανὴ στὰ πρόσωπα ὅλων μας.
Ἡ 19η Μαΐου ἔχει θεσπισθεῖ ὡς ἡμέρα μνήμης τῆς Γενοκτονίας τοῦ μαρτυρικοῦ Πόντου. Ὁ Πόντος εἶναι τὸ στολίδι τῆς «καθ’ ἡμᾶς Ἀνατολῆς», τὸ ἑλληνικὸ βιβλίο μὲ τὴν τριῶν χιλιάδων ἐτῶν ἱστορία, ὁ τόπος ποὺ προσέφερε στὴν ἀνθρωπότητα πολλοὺς ἀπὸ τοὺς μεγάλους φωστῆρες τῆς Ἐκκλησίας, ὁ ἀστέρας ποὺ, ἀκόμη καὶ δέσμιος στὸ ζοφερὸ σκοτάδι τῶν αἰώνων τῆς ὀθωμανικῆς βαρβαρότητας, ἐξακολουθοῦσε νὰ διαχέει -κατὰ τὸ μέτρο τοῦ δυνατοῦ- τὶς ἀκτίνες του. Ἐπειδή, λοιπόν, ἦταν ἀσύμφορο ὄχι τόσο γιὰ τοὺς ἐχθρούς, ὅσο γιὰ τοὺς δυτικούς δήθεν «φίλους» μας νὰ ἐξαπλωθοῦν οἱ ἀκτίνες αὐτὲς καὶ νὰ ἑνωθοῦν μὲ τὸ Φῶς τῆς Μητέρας Ἑλλάδας, ὁ Πόντος ἔμελλε νὰ ὑποστεῖ τὸ φρικτότερο τῶν ἐγκλημάτων κατὰ τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς, τὴν Γενοκτονία. Ὁ ὄρος αὐτὸς δηλώνει τὴν μεθοδευμένη καὶ μαζικὴ ἐξόντωση ἑνὸς ὁλόκληρου ἔθνους ἤ φυλετικῆς ὀμάδας μὲ βίαια μέσα, ἤτοι, δολοφονίες, ἐκτοπισμούς, ἀποτροπὴ γεννήσεων, ἤ πρόκληση ψυχικῶν καὶ σωματικῶν τραυμάτων.
Τὸ ποντιακὸ μαρτύριο εἶναι ἀναγνωρισμένο ἀπὸ πολλὰ καὶ μεγάλα κράτη τοῦ κόσμου ὡς Γενοκτονία. Ἀκόμη καὶ σοβαροὶ Τούρκοι ἱστορικοὶ μὲ ἀντικειμενικὴ κρίση καὶ κίνδυνο τῆς ζωῆς τους, ἀναφερόμενοι στὶς δράσεις τῶν Νεοτούρκων κατὰ τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τοῦ Πόντου, ὁμολογοῦν ξεκάθαρη Γενοκτονία. Καλὸ θὰ ἦταν οἱ διαχρονικοὶ Ἐφιάλτες, οἱ τοποθετημένοι ἀπὸ τὸν ἑλληνικὸ λαὸ σὲ ὑψηλά ἀξιώματα, οἱ ὁποῖοι ἐν ὀνόματι ἑνὸς δῆθεν προοδευτισμοῦ ἔχουν βαλθεῖ νὰ ἰσοπεδώσουν -«μὲ τὸ ἀζημίωτο» βεβαίως- κάθε ἱερὸ καὶ ὅσιο τῆς Ὀρθόδοξης Πατρίδας μας, νὰ παραδειγματίζονταν ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους αὐτούς. Δυστυχῶς, αὐτὸ δὲν συμβαίνει, μὲ ἀποτέλεσμα, ὡς ἄλλοι γενίτσαροι νὰ κάνουν λόγο γιὰ ἀπλὴ μετακίνηση πληθυσμῶν. Εἶναι οἱ ἴδιοι ποὺ ἀναφερόμενοι στὴν Καταστροφὴ τῆς Σμύρνης, μιλοῦν γιὰ συνωστισμὸ στὴν προκυμαία… οὐδὲν σχόλιο. Ἀνιστόρητοι, δυστυχῶς, δὲν εἶναι.
Δικαιολογημένα θὰ ἀναρωτηθεῖ κανείς: «γιατὶ μιλοῦμε περὶ ἀναγνώρισης τῆς Γενοκτονίας, ἑνὸς ἐγκλήματος ποὺ μάλλον δύσκολα θὰ μποροῦσε νὰ μείνει κρυφό;». Ὁ λόγος εἶναι ὁ ἑξῆς∙ τῆς Γενοκτονίας τῶν Ἑλλήνων τοῦ Πόντου προηγήθηκε ἡ Γενοκτονία τῶν Ἀρμενίων, ἡ ὁποία συνέβη φανερά, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ δεχθεῖ τὴν παγκόσμια κατακραυγή. Προκειμένου νὰ γλιτώσουν μία δεύτερη κατακραυγὴ οἱ γείτονες μας, σχεδίασαν τὴν Ποντιακὴ Γενοκτονία ἐν τῷ κρυπτῷ. Μὲ τὴν δικαιολογία ὅτι οἱ Ἕλληνες ἀποτελούσαν δῆθεν ἐθνικὸ κίνδυνο, καὶ προφασιζόμενοι ἄμυνα, ἐπιδόθηκαν σὲ ἀνελέητα μέσα ἐξόντωσης τους.
Ἕνα ἐξ αὐτῶν, πολὺ ἀγαπητὸ στοὺς Τούρκους, ἦταν τὰ Τάγματα Ἐργασίας, ἤ, πιὸ σωστά, τάγματα θανάτου. Ἄνδρες ἀπὸ 15 ἔως 48 ἐτῶν συλλαμβάνονταν καὶ ἀναγκάζονταν νὰ ἐργάζονται τουλάχιστον 12 ὥρες τὴν ἡμέρα σὲ δημόσια ἔργα. «Ὁ καθένας ἐκεὶ ἦταν ὑπηρέτης, δοῦλος». Οἱ περισσότεροι πέθαναν ἀπὸ τὴν κακοπάθεια, τὴν πείνα, τὴν δίψα, ἤ τὸν ξυλοδαρμό. Μόνο ἐλάχιστοι κατάφεραν νὰ ἐπιστρέψουν ζωντανοί. Μᾶς εἶναι άδύνατο νὰ ἀναλογισθοῦμε τὸ μέγεθος στὸ ὁποῖο ἐξαθλιώθηκε ἐκεὶ ἡ ἀνθρώπινη ζωὴ.
Δεύτερο καὶ πολὺ βασικὸ μέσο ἐξόντωσης ἦταν ὁ λευκὸς θάνατος. Ἔπαιρναν τοὺς Ποντίους, ὅσους δὲν εἶχαν φύγει στὰ Τάγματα Ἐργασίας, καὶ τοὺς ἀνάγκαζαν σὲ μἰα πορεία ἀτελεύτητη, δίχως προορισμό. Οἱ βροχὲς καὶ τὰ χιόνια δὲν στέκονταν ἐμπόδιο. Γυναίκες γεννούσαν τὰ μωρά τους στὸν δρόμο, τὰ ἄφηναν παραδίπλα καὶ συνέχιζαν τὸ περπάτημα. Ἄλλες ἔπεσαν θύματα βιασμοῦ. Οἱ πρόγονοι ἐκείνων ποὺ σήμερα προβάλλονται ἀπὸ τὰ σίριαλ, τότε ἔκοβαν τὶς κοιλιὲς τῶν ἐγκύων καὶ πετούσαν τὰ βρέφη στὰ βράχια. Ἀληθῶς ἔχει χαρακτηρισθεῖ ἡ πορεία αὐτὴ ὡς «Ἄουσβιτς ἐν ροῇ». Ἀληθῶς ἔχει εἰπωθεῖ ὅτι οἱ Πόντιοι δὲν ἔχουν κάποιο συγκεκριμένο μέρος νὰ ἐπισκεφθοῦν τοὺς νεκρούς τους, διότι ὅλη ἡ γὴ τῆς Ἀνατολῆς εἶναι ποτισμένη μὲ τὸ αἴμα καὶ θρεμμένη μὲ τὰ λείψανα τῶν προγόνων τους.
Μποροῦμε νὰ μιλάμε γιὰ ὥρες περὶ τῶν βασανιστηρίων ποὺ ὑπέστησαν οἱ Τραντέλλενες τοῦ Πόντου. Ἀσφαλῶς, ὡς Χριστιανοί, ἔχουμε καθῆκον νὰ συγχωράμε, ὄχι, ὅμως καὶ νὰ ξεχνᾶμε. Ὅλα τὰ παραπάνω γράφτηκαν ὄχι γιὰ τὴν ἀναμόχλευση τοῦ μίσους, ἀλλὰ γιὰ νὰ κρατηθεῖ ζωντανὴ ἡ ἱστορικὴ μνήμη. Εἶναι ἀναμφισβήτητο ὅτι λαὸς ὁ ὁποῖος ξεχνᾶ τὴν ἱστορία του, εἶναι καταδικασμένος νὰ πέσει στὰ ἴδια λάθη καὶ νὰ ἀφανιστεῖ. Καὶ ἀπ’ ὅ,τι βλέπω, μέσα σὲ ἕναν μόλις αἰώνα ἤδη οἱ πολλοὶ ἔχουν ξεχάσει.
Ἀγαπητοί, μπορεῖ ὁ μονοκέφαλος τραπεζούντιος ἀετὸς νὰ μὴν πετᾶ πιὰ πάνω ἀπὸ τὸν Πόντο, ἀλλὰ σίγουρα δὲν ἔχει πεθάνει. Μπορεῖ ἡ βαρβαρότητα νὰ εἶχε ὡς ἀποτελέσμα τὸ Μέγα Μοναστήρι τῆς Παναγίας Σουμελᾶ νὰ παύσει νὰ λειτουργεῖ, ἀλλὰ ἕνα μέρος ἀπὸ τὸ Φῶς τοῦ πνευματικοῦ ἐκείνου Φάρου καθρεφτίζεται σήμερα ἀπὸ τὸν ἱερὸ αὐτὸ χῶρο τῆς Σουμελᾶ τοῦ Ἀσπροπύργου, προσφέροντας καταφύγιο καὶ στήριξη στὶς ψυχὲς τῶν Ποντίων -καὶ ὄχι μόνο- τῆς περιοχῆς μας.
Θὰ μποροῦσα νὰ κλείσω λέγοντας ὅτι ἡ ἐλπίδα μας τῶρα εἶναι ἡ νέα γενιά, καὶ ἀσφαλῶς εἶναι. Ἀλλὰ τὴν εὐθύνη γιὰ τὸ μέλλον τὴν κρατάμε στὰ χέρια μας ὅλοι, ἀπὸ τὸν μεγαλύτερο ἔως τὸν μικρότερο.
Σᾶς προτρέπω λοιπόν: Ἀγκαλιάστε τὶς παραδόσεις Πίστεως καὶ Πατρίδος! Ἐπιστρέψατε στὶς ρίζες! Μόνο μὲ Χριστὸ καὶ Ἑλλάδα στὴν καρδιά θὰ προσφέρουμε δικαίωση στὴν μνήμη τῶν μαρτύρων προγόνων μας! Πορευθεῖτε ἑνωμένοι στὸ ἑξῆς, ὅπως ἑνωμένοι ἀντιμετώπισαν χαρὲς καὶ λύπες οἱ παπποῦδες καὶ οἱ γιαγιάδες μας. Ἡ ἱστορία, τὰ ἤθη καὶ τὰ ἔθιμα, μὰ προπάντων ὁ Χριστὸς καὶ ἡ Ἑλλάδα μᾶς ἀνήκουν καὶ κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ τὰ κλέψει ἄν ἑμεῖς δὲν τὰ παραδώσουμε. Καὶ δὲν θὰ τὰ παραδώσουμε!
Ὁ Ἀναστὰς Κύριος μας νὰ ἀναπαύσει τὶς ψυχὲς τῶν προγόνων μας καὶ νὰ ἀναστήσει τὴν ταλαιπωρημένη πατρίδα μας, ἀμήν!
ΑπάντησηΔιαγραφή"Μόνο μὲ Χριστὸ καὶ Ἑλλάδα στὴν καρδιά θὰ προσφέρουμε δικαίωση στὴν μνήμη τῶν μαρτύρων προγόνων μας! "
"ὁ Χριστὸς καὶ ἡ Ἑλλάδα μᾶς ἀνήκουν καὶ κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ τὰ κλέψει ἄν ἑμεῖς δὲν τὰ παραδώσουμε. Καὶ δὲν θὰ τὰ παραδώσουμε! "
Προς κ.Χρυσόστομο :
Μεγάλα λόγια....αλλά όταν ήρθε η ώρα τον Μάρτιο του 2020 με ένα πρωθυπουργικό tweet τα παραδώσατε ΟΛΑ αμαχητί !
https://www.patrasevents.gr/imgsrv/f/586x/3539684.png
Κυριάκος Βαρβέρης
Ιδού Αληθινός Ορθόδοξος Επίσκοπος : Ο Ονούφριος (ούτε οικουμενισμο έχει ούτε Σεργιανισμό)
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.orthodoxianewsagency.gr/epikairotita/aneksartisia-apo-to-patriarxeio-mosxas-anakoinose-i-oukraniki-ekklisia/
Ακριβώς στα χνάρια του Αγίου Πατριάρχη Τύχωνα (ετοιμάζεται για διωγμό από το καθεστώς Ζελένσκι) :
Αποφάσισε επίσης ότι κατά την περίοδο του στρατιωτικού νόμου, όταν οι σχέσεις μεταξύ των επισκοπών και της κεντρικής ηγεσίας της Εκκλησίας είναι περίπλοκες, η Σύνοδος θεωρεί σκόπιμο να παραχωρήσει στους επισκόπους το δικαίωμα να λαμβάνουν ανεξάρτητα αποφάσεις για ορισμένα ζητήματα της επισκοπικής ζωής που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Ιεράς Συνόδου ή τον επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (Πατριαρχείου Μόσχας), με την εν συνεχεία ενημέρωση της ιεραρχίας, όταν αποκατασταθεί η ομαλότητα.
Παρακαλούνται οι αποτειχισμένοι Πγτες κληρικοί :
Διαγραφή1.Να δηλώσουν εγγράφως και δημοσίως την στήριξή τους στον Ορθόδοξο Αρχιεπίσκοπο Ουκρανίας Ονούφριο.
2.Να σπεύσουν στην Ουκρανία να χειροτονηθούν Επίσκοποι και έτσι να αποκαταστήσουν την Ορθόδοξη Αρχιερωσύνη στην Ελλάδα.
3. Σε περίπτωση που δεν κάνουν καμία προσπάθεια λογίζονται σχισματικοί, ανιεροι και διώκτες της Εκκλησίας.
Αδελφέ Κυριάκο, Χριστός ανέστη!
ΔιαγραφήΤο δημοσίευμα ομιλεί ψευδώς (δημοριογράφοι γαρ) για "ανεξαρτησία" της Ουκρανικής Εκκλησίας του Μητρ. Ονουφρίου από το Πατριαρχείο Μόσχας, όμως στο κείμενο των αποφάσεων της εν λόγω Εκκλησίας δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο. Αντιθέτως η εν λόγω απόφαση (την παραθέτω σε μετάφραση και πρόσεξε το ρήμα: "4. Η Σύνοδος ενέκρινε κατάλληλες τροποποιήσεις στο Καταστατικό για τη Διοίκηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, οι οποίες ΜΑΡΤΥΡΟΥΝ την πλήρη ανεξαρτησία και αυτονομία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας") είναι σαφής ως προς τον σκοπό που συνετάχθη: να αντικρούσει τις κατηγορίες των εχθρών της (εθνικιστών αυτοκέφαλων) ότι αποτελεί φερέφωνο της Μόσχας και ως εκ τούτου εχθρό της πατρίδας.
Εγώ θα πρότεινα στους αποτειχισμένους Παλαιοημερολογίτες ιερείς να περιμένουν λίγο ακόμη μήπως και βρεθεί άλλη διέξοδος, προς την οποία πάντως πολλοί αναμένουν να κατευθυνθούν...
Αληθώς Ανέστη ο Κύριος αγαπητέ Νικόλαε.
ΔιαγραφήΠροσωπικά δεν θα κρίνω την πρόθεση με την οποία συνετάχθη η συγκεκριμένη Συνοδική Απόφαση.
Το θέμα είναι ότι υπάρχει πλέον μια Συνοδική απόφαση απο μια Σύνοδο που οι συνθήκες το έφεραν, και δεν διακατέχεται από Οικουμενισμό και Σεργιανισμό.
Σε κάθε περίπτωση ας γίνει το θέλημα του Κυρίου Ιησού Χριστού.
Αν όμως η ανεξαρτησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας από το Πατριαρχείο Μόσχας είναι ψεύδος, τότε γιατί δίνει εντολή για σύσταση Ουκρανικής Εκκλησίας της διασποράς και δεν στέλνει τους πιστούς στην ΡΟΕΔ που έχει κοινωνία με το Πατριαρχείο Μόσχας ;
ΔιαγραφήΜήπως γιατί και αυτό ίσως θεωρηθεί "εχθρική πράξη" από τους εθνικιστές; Ποιος ξέρει, μπορεί να έχεις και δίκαιο. Εγώ πάντως τον Ονούφριο τον θεωρούσα κανονικό και πριν. Δεν νομίζω όμως ότι θα δεχθεί να ανακατευτεί με τα δικά μας και να χειροτονήσει Επισκόπους. Τα δικά μας ως γόρδιος δεσμός μόνο με εξ ύψους ισχυρότατη μάχαιρα μπορεί να λυθούν...
ΔιαγραφήΩς προς τα δικά μας :
ΔιαγραφήΝα δέσουν τα ζωνάρια τους οι αποτειχισμένες ομολογητάρες κληρικοί και λαϊκοί που κρίνουν και κατακρίνουν τον Άγιο Λεόντιο, να κάνουν ένα ταξιδάκι ΟΔΙΚΩΣ μέχρι την Ουκρανία και να ζητήσουν με ταπείνωση βοήθεια...και μετά ας φάνε και χυλόπιτα...Δεν πειράζει...για να ζήσουν και στο πετσί τους την "γλύκα" !
Δες Κυριάκο εδώ τί σημαίνει διαστροφή στη δημοσιογραφία:
Διαγραφήhttps://www.exapsalmos.gr/2022/05/29/archisan-ta-organa-ektakti-synedria-tis-synodou-tis-rosikis-ekklisiaso-kyrillos-kiryssei-schismatiko-ton-onoufrio/
Καμία σχέση ο πομπώδης τίτλος με όσα αναγράφονται μέσα στην απόφαση της Συνόδου.
Υ.Γ. Με τον γνωστό πλανεμένο μην ασχολείσαι. Έχει ακριβώς το ίδιο δαιμόνιο με τον Ματθαίο, που νόμιζε κι αυτός ότι ήταν ο μόνος ομολογητής στον κόσμο... Το αυτό δαιμόνιο έχουν κληρονομήσει και άλλοι (ματθαιϊκοί βεβαίως) "μοναδικοί" ομολογητές του πλανήτη, όπως ο (γνωστός πλαστογράφος) "Λαρίσης" Αμφιλόχιος Ταμπουράς, ο "Λαρίσης" Φιλόθεος Τουρτούνης, ο "Θεσ/νίκης" Χρυσόστομος Μητρόπουλος κ.ά. Το γελοίο όμως με τον δικό μας είναι ότι η χειροτονία που έχει (;) και εξακολουθεί να την ενεργεί "λειτουργώντας", προέρχεται από αυτόν (δηλαδή τον Άγιο Λεόντιο) που σαν λυσσασμένος τον υβρίζει. Θυμίζει δηλαδή τον άλλο γελοίο, τον Καλλιόπιο, που πήγε και πήρε χειροτονία από τους διαδόχους αυτών που χειροτόνησε ο Άγιος Λεόντιος, τον οποίο και αυτός εξύβριζε σαν λυσσασμένος. Τραγέλαφος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟλόκληρη η απόφαση της Συνόδου :
https://news.church.ua/2022/05/27/postanova-soboru-ukrajinskoji-pravoslavnoji-cerkvi-vid-27-travnya-2022-roku/
Πολύ σημαντικό το παρακάτω σημείο από την παραπάνω Συνοδική απόφαση (Δημιουργείται η Ορθόδοξη Ουκρανική Εκκλησία της Διασποράς) :
Recently, a new pastoral challenge has been particularly acute for our Church. During the three months of the war, more than 6 million Ukrainian citizens were forced to go abroad. Mostly Ukrainians from the southern, eastern and central regions of Ukraine. Many of them are faithful to the Ukrainian Orthodox Church. That is why the Kyiv Metropolitanate of the Ukrainian Orthodox Church receives appeals from various countries with a request to open Ukrainian Orthodox parishes. It is obvious that many of our compatriots will return to their homeland, but many will stay for permanent residence abroad. In this regard, the Council expresses its deep conviction that the Ukrainian Orthodox Church cannot leave its faithful without spiritual care, must be with them in their trials and organize church communities in the diaspora.
Υγ: Κύριοι Πγτες κληρικοί σπευσατε... άλλη ευκαιρία ΔΕΝ πρόκειται να σας δωθεί και θα είστε υπόλογοι εδώ και κατηγορούμενοι και καταδικασμένοι... μετά.
η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας «βρίσκεται σε πολύ δύσκολη κατάσταση και δέχεται πιέσεις από διάφορες πλευρές: από τις αρχές, τους σχισματικούς, τους εθνικιστικούς εκπροσώπους ενός συγκεκριμένου μέρους του κοινού και από τα ΜΜΕ».
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.romfea.gr/patriarxeia-ts/patriarxeio-mosxas/50331-to-patriarxeio-mosxas-tha-diatirei-tin-enotita-me-ti-ekklisia-tis-oukranias