Ἀγαπητέ
μου κ. Μάννη,
Χριστὸς
Ἀνέστη!
«Ἐχάρησαν
οὖν οἱ Μαθηταὶ ἰδόντες τὸν Κύριον»
Χαῖρε
καὶ ἐσὺ πάντοτε τὴ χαρὰ τοῦ Χριστοῦ μας.
Ἂς διώξουμε τελείως τὴ λύπη ποὺ δοκιμάσαμε καὶ ἂς
κάνουμε ὁ κάθε ἕνας ἀπὸ μᾶς, - ὅπως λέγει
τὸ κείμενο τοῦ ἁγίου Διονυσίου Ἀλεξανδρείας ποὺ ἀνέβασες στὸ ἰστολόγιό σου -, τὸν
τόπο ποὺ βρισκόμαστε τόπο χαρᾶς, μὲ τὴ βεβαιότητα πὼς ὁ Χριστός μας θὰ εἶναι καὶ
ὁ τελευταῖος νικητὴς· καὶ τῆς Βασιλείας αὐτοῦ οὐκ ἔσται τέλος. Μόνο εἴθε νὰ
βοηθήσῃ καὶ τὴν ἰδική μας ἀδυναμία. Νὰ δυναμώσῃ τὴν Πίστι· Νὰ θερμάνῃ τὴν ἐλπίδα·
Νὰ μαράνῃ τὰ πάθη καὶ νὰ ἀξιωθοῦμε ἐκτυπώτερον νὰ μετάσχωμε τῆς θείας Τραπέζης
τῆς ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν, τοῦ ἀμηχάνου κάλλους καὶ τῆς ἀπροσίτου Δόξης Του, κροτοῦντες
Πάσχα αἰώνιον.
Νὰ ἔλθουμε ὅμως στὸ θέμα μας ποὺ εἶναι ὁ χρόνος
Ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Πάσχα.
Ἀφοῦ στὴν προηγούμενη μας ἐπιστολὴ ἀσχοληθήκαμε
μὲ τὸ θέμα τοῦ Μωσαϊκοῦ Ἡμερολογίου σὲ τούτη θὰ ἀσχοληθοῦμε, ὅση δύναμις, μὲ τὸ
σεληνιακὸ ἡμερολόγιο μὲ τὸ ὁποῖο γινόταν ὁ προσδιορισμὸς τοῦ χρόνου Ἑορτῆς τοῦ
Νομικοῦ Πάσχα καὶ θὰ ξαναδοῦμε πάλι, μὲ ἄλλη ὀπτικὴ, τὸν δεκαεννεαετῆ Κύκλο στὸν
ὁποῖο ἀναφερθήκαμε καὶ σὲ προηγούμενες ἐπιστολὲς, τὸν ὁποῖο θέσπισε ἡ Α΄ Οἰκουμενικὴ
Σύνοδος.
Γιὰ τὸν χρόνο λοιπὸν τῆς Μεγάλης μας Ἑορτῆς βρίσκονται
σὲ πολλὰ κείμενα στοιχεῖα, ἀρκετὰ γιὰ νὰ σχηματισθῇ μιὰ ὁλοκληρωμένη καὶ σαφὴς
εἰκόνα τῆς ἀποφάσεως τῶν Πατέρων τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου περὶ τοῦ χρόνου τῆς
Ἑορτῆς.
Τέτοια σπουδαῖα κείμενα εἶναι ἡ ἐπιστολὴ τοῦ Ἁγίου
Ἀμβροσίου πρὸς τοὺς Ἐπισκόπους (Α)Ἐμιλίας (PL 16,1026), οἱ Ἐπιστολὲς τοῦ ἁγίου Κυρίλλου (PG 77,377) καὶ τοῦ ἁγίου ἱερομάρτυρος
Προτερίου (PL 54, 1085) Πατριαρχῶν Ἀλεξανδρείας πρὸς τὸν Λέοντα
Πάπα Ῥώμης καὶ δύο ἐπίσης ἐπιστολὲς τοῦ Διονυσίου τοῦ Μικροῦ πρὸς τοὺς Ἐπισκόπους
Πετρόνιο (PL 67, 483) καὶ Βονιφάτιο (PL 67, 23).
Βέβαια ὑπάρχουν Λατῖνοι ποὺ γνωρίζουν τί εἶναι
παραδεδομένο στὴν Ἐκκλησία καὶ μπορεῖ κανεὶς νὰ βρῇ σὲ πολλοὺς Δυτικοὺς συγγραφεῖς
- καὶ πρίν ἀλλὰ καὶ μετὰ τὸ σχίσμα- τὸν Ὄρο τῆς Νικαίας, ὅπως ἀκριβῶς τὸν
θέσπισαν οἱ Πατέρες τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Ἡ παπικὴ μόνο Ἕδρα ἐξακολουθεῖ
νὰ τηρῇ τὴν ἴδια στάσι τώρα καὶ δεκαεπτὰ αἰῶνες καὶ βιοῦσα τὰ ὦτα αὐτῆς, κωφεύει
μὲ παιδαριῶδες πεῖσμα μὴ εἰσακούουσα τὴν
φωνὴν τῶν ἐπᾳδόντων θείων Πατέρων τῆς Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας.
Μεταγράφει εἰς τὴν Ἐκκλησιαστική του ἱστορία
(7,32) ὁ πολυΐστωρ Εὐσέβιος ἐκ τῶν περὶ τοῦ Πάσχα κανόνων τοῦ ἁγίου Ἀνατολίου ἐπισκόπου
Λαοδικίας τὰ ἑξῆς: «Ἔχει τοίνυν ἐν τῷ πρώτῳ ἔτει τὴν νουμηνίαν τοῦ πρώτου
μηνός, ἥτις ἁπάσης ἐστὶν ἀρχὴ τῆς ἐννεακαιδεκαετηρίδος, τῇ κατ’ Αἰγυπτίους μὲν
Φαμενὼθ ἕκτῃ καὶ εἰκάδι, κατὰ δὲ τοὺς Μακεδόνων μῆνας, Δύστρου δευτέρᾳ καὶ εἰκάδι,
ὡς δ’ ἂν εἴποιεν Ῥωμαῖοι, πρὸ ἕνδεκα Καλανδῶν Ἀπριλλίων». Μᾶς λέγει λοιπὸν ὁ ἅγιος
Ἀνατόλιος ὅτι ἔχουμε δεκαεννέα συναπτὰ ἔτη ποὺ ἀποτελοῦν μιὰ ἐννεακαιδεκαετηρίδα
ὅπως τὴν λέει. Τὰ ἔτη αὐτὰ εἶναι σεληνιακὰ· δηλαδὴ ἔχουν σεληνιακοὺς (συνοδικοὺς)
μῆνες καὶ ὁ πρῶτος μῆνας τοῦ πρώτου ἔτους τῆς δεκαεννεαετίας, μᾶς λέγει ὁ ἅγιος
Ἀνατόλιος, ἔχει νουμηνία (νέα σελήνη) στὶς 22 Μαρτίου· αὐτὴ εἶναι ἡ Ἰουλιανὴ ἡμερομηνία
ποὺ ἀντιστοιχεῖ στὶς παραπάνω ἀναγραφόμενες (Αἰγυπτιακὴ, Μακεδονικὴ καὶ Ῥωμαϊκή).
Ἀπὸ τὰ 19 λοιπὸν ἔτη μόνον τὸ πρῶτο ἔτος
ἔχει νουμηνία τοῦ πρώτου (σεληνιακοῦ) μηνὸς –πρωτοχρονιὰ δηλαδή- τὴν 22α
Μαρτίου. Ἡ πρωτοχρονιά, - ἡ νουμηνία δηλαδὴ τοῦ πρώτου μηνός -, τοῦ ἑπομένου
σεληνιακοῦ ἔτους δὲν θὰ συμβεῖ στὶς 22 Μαρτίου ἀλλὰ κάποια ἄλλη ἡμέρα, ὁμοίως
καὶ τὸ τρίτο ἔτος τῆς δεκαεννεαετηρίδος καὶ ὅλα τὰ ἑπόμενα μέχρι νὰ συμπληρωθοῦν
τὰ 19 ἔτη· ὅταν συμπληρωθοῦν τὰ δεκαεννέα χρόνια τὸ πρῶτο ἔτος τῆς ἑπομένης
δεκαεννεαετηρίδος θὰ ἔχῃ πάλι νουμηνία τοῦ πρώτου μηνὸς στὶς 22 Μαρτίου.
Ἔτσι λοιπὸν λέγει ὁ ἅγιος Ἀνατόλιος· ὅτι τὸ πρῶτο ἔτος τῆς δεκαεννεαετίας ἔχει
νουμηνία τοῦ πρώτου μηνὸς (πρωτοχρονιὰ δηλαδὴ) τὴν 22α Μαρτίου.
Γιατὶ ὅμως εἶναι τόσο χρήσιμη αὐτὴ ἡ
πληροφορία; Γιὰ δυό λόγους.
Πρῶτον γιατὶ ὅταν ξέρουμε τὴν ἡμερομηνία τῆς
νουμηνίας (δηλαδὴ τὴν ἡμερομηνία τῆς νέας σελήνης) τοῦ πρώτου μηνὸς τοῦ
σεληνιακοῦ ἔτους, μποροῦμε νὰ βροῦμε καὶ πότε στὸν μῆνα αὐτὸν ἡ Σελήνη θὰ εἶναι
14ων ἡμερῶν, πότε δηλαδὴ εἶναι ὁ χρόνος ποὺ ὥριζε ὁ Μωσαϊκὸς νόμος γιὰ
τὸν ἑορτασμὸ τοῦ Νομικοῦ Πάσχα.
Δεύτερον, διότι ἀπὸ τὴν νουμηνία τοῦ πρώτου μηνὸς
ἑνὸς ἔτους μποροῦμε νὰ βροῦμε τὴν νουμηνία τοῦ πρώτου μηνὸς καὶ τοῦ ἑπομένου σεληνιακοῦ
ἔτους καὶ αὐτὸ θὰ εἶναι καὶ τὸ θέμα μας.
Νὰ ἀκούσουμε λοιπὸν τὸν ἅγιο Καισάριο (PG 38, 960). Ἡ σελήνη λέγει ὁ Ἅγιος, «οὐχ ὡς δὲ
τέτταρας μὲν ἔχουσα ἡμέρας, κτισθεῖσα ὕστερον ἐξεφάνη, ἀλλ’ ἡνίκα ἐδημιουργήθη,
τελεία ὑπῆρχεν·[...] Τὰς δὲ ἕνδεκα ἐκείνας ἡμέρας ἃς ἐπλεονέκτησε τὸν ἥλιον, οὐ
τῇ ὑπάρξει, ἀλλὰ τῇ φύσει ἀποτίννυσιν αὐτῷ, δι’ ἑκάστου μηνὸς εἰκοσιεννέα ἥμισυ
ἡμερῶν ἀριθμουμένη, καὶ τριακοσίας πεντήκοντα τέσσαρας ἡμέρας ἀποτελοῦσα τῇ
περιόδῳ τοῦ ἔτους κατὰ τὴν Ἑβραΐδα ψῆφον».
Νὰ λεπτολογήσουμε ὀλίγον τὰ λόγια τοῦ ἁγίου
Καισσαρίου, γιατὶ μᾶς παρέχουν πολὺ χρήσιμες πληροφορίες ἀπὸ τὶς ὁποῖες μποροῦμε
νὰ βροῦμε τὸν Κανόνα μὲ τὸν ὁποῖο δομήθηκε τὸ σεληνιακὸ Ἡμερολόγιο.
Λέγει λοιπὸν ὁ ἅγιος Καισσάριος κατ’ ἐλευθέρα
μετάφρασι, μᾶλλον τὸ πυκνὸ νόημα τῶν λόγων του εἶναι τὸ ἑξῆς: Κτίσθηκε, λέγει, ἡ
Σελήνη τὴν Τετάρτη ἡμέρα τῆς Δημιουργίας. Μαζί μὲ τὸν Ἥλιο τὰ παρήγαγε ὁ
παντοδύναμος Λόγος τοῦ Δημιουργοῦ. Καὶ ὁ μέν Ἥλιος ἐκτίσθη εἰς ἐξουσίαν τῆς ἡμέρας,
ἡ δὲ Σελήνη εἰς ἐξουσίαν τῆς νυκτός. Αὐτὸ ὅμως μπορεῖ νὰ συμβῇ μόνον ὅταν εἶναι
Πανσέληνος. Σὲ ὅλες τὶς ἄλλες φάσεις τῆς σελήνης συμβαίνει στὸν οὐρανὸ τῆς ἡμέρας
νὰ συνυπάρχουν σὲ μικρὰ ἢ μεγάλα
διαστήματα καὶ ἡ Σελήνη καὶ ὁ Ἥλιος, ἀλλὰ καὶ νὰ ὑπάρχουν μικρὰ ἢ μεγάλα ἀσέληνα διαστήματα τῆς νυκτός. Μόνον ὅταν
εἶναι Πανσέληνος, τότε ὁ μὲν Ἡλιος ἐξουσιάζει ἀποκλειστικὰ τὴν διάρκεια ὅλης τῆς
ἡμέρας καὶ δύοντας παραχωρεῖ τὴν ἀποκλειστικὴ ἐξουσία ὅλης τῆς νύκτας εἰς τὴν
ἀνατέλουσα Σελήνη. Ἆρα Πανσέληνος, δηλαδὴ 15 ἡμερῶν, ἦταν κατὰ τὴν Δημιουργία ἡ
Σελήνη. Ὄχι ὅμως, λέγει ὁ Ἅγιος, ὅτι εἶχε δημιουργηθεῖ πρότερον καὶ ἐφάνη
τελεία (15 ἡμερῶν), ἀλλὰ τελεία ἐδημιουργήθηκε τὴν Τετάρτην ἡμέραν τῆς
Δημιουργίας. Ἐπλεονέκτησε λοιπὸν (15-4=) 11 ἡμέρες ὄχι εἰς τὴν Δημιουργία ἀλλὰ
εἰς τὴν φαῦσι, ἀφοῦ τὴν τετάρτην ἡμέρα αὐτὴ βρέθηκε νὰ εἶναι ὄχι τεσσάρων ἀλλὰ
δεκαπέντε ἡμερῶν.
Καὶ
συμπληρώνει ὁ θεῖος Πατήρ· Αὐτὲς τὶς 11 ἡμέρες ποὺ ἐπλεονέκτησε ἡ Σελήνη ἔναντι
τοῦ Ἡλίου, κατ’ ἔτος τὶς ἀποδίδει σ’ αὐτόν «ἀποτύννυσι αὐτῷ». Καὶ μᾶς τὸ ἑξηγεῖ
ὡς ἑξῆς: 29,5 ἡμέρες ἔχει ὁ συνοδικὸς μῆνας, ἡ χρονικὴ δηλαδὴ διάρκεια γιὰ νὰ ἐπανέλθῃ
ἡ ἴδια φάσι τῆς Σελήνης. Τὸ κοινὸ σεληνιακὸ ἔτος ἔχει 29,5x12= 354 ἡμέρες. Τὸ κοινὸ ὅμως τροπικὸ (ἡλιακὸ) ἔτος
ἔχει, ὅπως γνωρίζουμε ὅλοι μας 365 ἡμέρες μὲ προσέγγιση ἀκεραίου ἀριθμοῦ ἡμερῶν.
Ὥστε σὲ ἕνα τροπικὸ ἔτος περισσεύουν 365-354=11 ἡμέρες στὴν Σελήνη ποὺ ἀποδίδει
εἰς τὸν Ἥλιον. Αὐτὰ τὰ λέγει καὶ ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός. Μάλιστα ὁ θεῖος
Δαμασκηνὸς (PG 94, 896-897) προσθέττει καὶ ἄλλη μία πληροφορία,
ὅτι αὐτὲς οἱ 11 ἡμέρες τὶς ὁποῖες κατ’ ἔτος πλεονεκτεῖ ἡ σελήνη, σὲ τρία ἔτη
συμποσοῦνται σὲ 3x11=33 ἡμέρες καὶ ἀπὸ τὶς ἡμέρες αὐτὲς προκύπτουν
οἱ ἐμβόλιμοι μῆνες. «Καθ’ ἕκαστον οὖν ἐνιαυτὸν τὰς ἕνδεκα ἡμέρας ἀποδίδωσι τῷ ἡλίῳ·
κατὰ οὖν τρεῖς χρόνους, ὁ ἐμβόλιμος μὴν γίνεται τοῖς Ἑβραίοις, καὶ ὁ ἐνιαυτὸς ἐκεῖνος
δεκατριῶν μηνῶν εὑρίσκεται, ἐκ τῆς προσθήκης τῶν ἕνδεκα ἡμερῶν».
Αὐτὴ ἡ πληροφορία τοῦ θείου Δαμασκηνοῦ θέττει τὸ
πρόβλημα τῆς ἡμερομηνίας τοῦ Νομικοῦ Πάσχα σὲ μιὰ πολὺ ἁπλῆ βάσι:
Ἂν γνωρίζωμε ποιὰ ἔτη τῆς δεκαεννεαετηρίδος εἶναι
κοινὰ καὶ ποιὰ ἐμβόλιμα γνωρίζομε καὶ τὴν ἡμέρα τοῦ Νομικοῦ Πάσχα ὅλων τῶν ἐτῶν
τῆς δεκαεννεαετηρίδος.
Ὅταν τὸ ἔτος εἶναι κοινὸ ἔχει 12 σεληνιακοὺς μῆνες·
ὁ ἑπόμενος μῆνας εἶναι ὁ πρῶτος τοῦ ἑπομένου σεληνιακοῦ ἔτους δηλαδὴ ὁ Νισάν καὶ εἰς τὴν 14η τοῦ Νισὰν
ἑορτάζεται τὸ Νομικό Πάσχα. Ἂν πάλι εἶναι ἐμβόλιμο ἀντὶ γιὰ 12 θὰ ἔχῃ 13 σεληνιακοὺς
μῆνες καὶ ὁ Νισὰν θὰ εἶναι
ὁ μῆνας ποὺ θὰ ἔλθῃ μετὰ τὸν 13ο μῆνα τοῦ ἐμβολίμου ἔτους, καὶ εἰς τὴν
14η τοῦ Νισάν ἑορτάζεται τὸ Νομικό Πάσχα. Ἔτσι προέκυψαν οἱ ἡμερομηνίες
τοῦ Νομικοῦ Πάσχα μιᾶς δεκαεννεαετοῦς περιόδου.
Ποιὸ εἶναι ὅμως τὸ κριτήριο μὲ τὸ ὁποῖο ἕνα ἔτος
εἶναι κοινό ἢ ἐμβόλιμο;
Ἐδῶ θὰ μᾶς χρειασθῇ μιὰ πληροφορία ποὺ μᾶς τὴν
δίδει ὁ Πατριάρχης Θεόφιλος (PG 65, 49BC) ὁ ὁποῖος λέγει τὰ ἑξῃς:
«Ἑβραίων
παῖδες, οὐκ ἐκ τοῦ ἡλιακοῦ δρόμου, ἀλλ’ ἐκ τοῦ τῆς σελήνης κύκλου μῆνα ποιεῖν ἐπαιδεύθησαν·
ἐπειδὴ καὶ ὁ μὴν κατὰ τὸ ὄνομα τῆς σελήνης λέγεται. Μήνη γὰρ αὕτη ὀνομάζεται Ἑλλάδι
φωνῇ. [...] Τούτων τοίνυν οὕτως ὄντων, πολλοὶ καὶ τὸν πρῶτον μῆνα τοῦ ἐνιαυτοῦ
συντέλειαν ὄντα τῆς χειμερινῆς τροπῆς, ὡς πρῶτον δι’ ὅλου τάττουσιν. Τοῦτο δὲ
ποιοῦσιν ἀγνοοῦντες ὁ τῆς ἐαρινῆς τροπῆς ἀρχομένης, ἥτις ἀπὸ τῆς πρὸ ιβ΄καλανδῶν
Ἀπριλλίου τυγχάνει· ὅ ἐστιν Φαμενὼθ κε΄, Μαρτίου κα΄(κατὰ δὲ Σύρους, Ἀντιοχέας, καὶ Μακεδόνας
Μαρτίου κα΄, Δύστρου μιᾷ καὶ εἰκάδι) κατὰ τὸν ἡλιακὸν δρόμον· ἥν ἐπιτηρεῖν
προσήκει μάλιστα, μήπω ταύτης κατωτέρω πεπλανημένως τις, τὴν τεσσαρεσκαιδεκαταίαν
κατὰ σελήνην τάξας διαμάρτῃ τοῦ Πάσχα, ὡς τοῦ πρώτου μηνὸς νομίζων εἶναι
ταύτην».
Ἡ ἐαρινὴ τροπή, λέγει ὁ ἅγιος Θεόφιλος, ἀρχίζει
τὴν 21η Μαρτίου. Αὐτὸ ποὺ πρέπει νὰ προσέχουμε, «ἐπιτηρεῖν προσήκει
μάλιστα», εἶναι μὴπως συμβεῖ κατωτέρω αὐτῆς τῆς ἡμερομηνίας ἡ 14η τῆς
Σελήνης καὶ τότε θὰ σφάλῃ στὴν ἡμερομηνία τοῦ Πάσχα «μήπω ταύτης κατωτέρω πεπλανημένως
τις, τὴν τεσσαρεσκαιδεκαταίαν κατὰ σελήνην τάξας διαμάρτῃ τοῦ Πάσχα».
Βρήκαμε λοιπὸν τὸ χαρακτηριστικὸ γνώρισμα τοῦ
πρώτου σεληνιακοῦ μηνός.
Δὲν πρέπει ἡ Πανσέληνος τοῦ πρώτου μηνὸς νὰ γίνῃ
πρὶν ἀπὸ τὴν 21η Μαρτίου.
Αὐτὸ εἶναι
τὸ κριτήριο ποὺ πρέπει νὰ φυλάττουμε.
Τρέχει λοιπὸν κάποιο σεληνιακὸ ἔτος τοῦ ὁποίου
γνωρίζω τὴν νουμηνία τοῦ πρώτου μηνὸς (π.χ 22 Μαρτίου) καὶ μόνο. Τίποτε ἄλλο.
Μετρῶ 12 σεληνιακοὺς μῆνες ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τοῦ ἔτους (ἢ 354 ἡμέρες) καὶ βρίσκω τὴν
νουμηνία ποὺ ἀκολουθεῖ στὸ τέλος τοῦ 12ου μηνός.
Ἂν ἡ πανσέληνος τοῦ μηνός ποὺ ἀκολουθεῖ μετὰ τὸν
12ον μῆνα γίνεται πρὶν ἀπὸ τὴν
21η Μαρτίου αὐτὸς ὁ μῆνας δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ὁ Νισάν διότι ἡ
Πανσέληνός του γίνεται πρὶν τὴν 21η Μαρτίου καὶ ἔτσι δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι
ὁ πρῶτος μῆνας τοῦ ἑπομένου ἔτους· ἔτσι ὁ
μῆνας αὐτὸς (ὁ μετὰ τὸν 12ο μῆνα) συνάπτεται στὸ τρέχον ἔτος καὶ τὸ τρέχον ἔτος θὰ εἶναι ἔμβόλιμο
δηλαδὴ 13 μηνῶν, ὁ δὲ πρῶτος μῆνας τοῦ ἑπομένου ἔτους (ὁ Νισάν) θὰ ἔλθῃ μετὰ τὸν ἐμβόλιμο.
Ἂν ὅμως ἡ πανσέληνος τοῦ μηνός ποὺ ἀκολουθεῖ
μετὰ τὸν 12ον μῆνα συμβῇ τὴν 21η Μαρτίου ἢ μετὰ ἀπὸ αὐτήν,
τότε σύμφωνα μὲ τὸν Πατριάρχη Θεόφιλο αὐτὸς ὁ μῆνας θὰ εἶναι ὁ πρῶτος μῆνας τοῦ ἑπομένου ἔτους, ὁ
μῆνας Νισάν, καὶ τὸ μὲν τρέχον ἔτος θὰ ἔχῃ
μόνον 12 μῆνες δηλαδὴ θὰ εἶναι κοινό, εἰς
δὲ τὴν 14η τοῦ Νισάν θὰ
ἑορτασθῇ τὸ Νομικὸ Πάσχα.
Ὥστε, τὸ ξαναλέμε.
Ἀρχίζει ἕνα σεληνιακὸ ἔτος στὶς 22 Μαρτίου.
Κατ’ ἀρχὴν, ἀφοῦ στὶς 22 Μαρτίου ἡ σελήνη εἶναι μιᾶς ἡμέρας, ἄρα ἡ σελήνη θὰ
γίνῃ 14ων ἡμέρων μετὰ ἀπὸ 13 μέρες, δηλαδὴ στὶς 4 Ἀπριλίου. Ἆρα τὸ
Νομικὸ Πάσχα ἑορτάζεται τὸ ἔτος αὐτό στὶς
4 Ἀπριλίου. Ἀπὸ τὴν νουμηνία λοιπὸν τοῦ πρώτου ἔτους βρήκαμε τὴν ἡμερομηνία
τοῦ νομικοῦ Πάσχα τοῦ ἔτους αὐτοῦ.
Συμπληρώνονται τώρα 12 σεληνιακοὶ μῆνες σὲ 354 ἡμέρες
δηλαδὴ στὶς 11 Μαρτίου τοῦ ἑπομένου ἔτους. Στὶς 11 Μαρτίου εἶναι πάλι νουμηνία,
δηλαδὴ ἀρχίζει νέος σεληνιακὸς μῆνας.
Ἐξετάζουμε: Γίνεται ἡ 14η τοῦ νέου
σεληνιακοῦ μηνὀς πρὶν τὴν 21η Μαρτίου ἢ ὄχι; Στὸ παράδειγμά μας, ἀφοῦ
στὶς 11 Μαρτίου ἡ σελήνη εἶναι μιᾶς ἡμέρας θὰ γίνῃ 14ων ἡμερῶν μετὰ ἀπὸ 13 μέρες δηλαδὴ στὶς 11+13=24
Μαρτίου, ὥστε θὰ γίνῃ ἡ σελήνη 14ων ἡμερῶν μετὰ τὴν 21η Μαρτίου. Ἂρα αὐτὸς ὁ σεληνιακὸς μῆνας ποὺ ἀρχίζει
στὶς 11 Μαρτίου, θὰ εἶναι εἶναι ὁ Νισὰν τοῦ ἑπομένου, τὸ δὲ λῆξαν ἔτος εἶχε 12
σεληνιακοὺς μῆνες δηλαδὴ ἦταν κοινό.
Ἂν ὅμως ὅπως εἴπαμε ἡ πανσέληνος τοῦ μηνός ποὺ ἀκολουθεῖ
μετὰ τὸν 12ον μῆνα γίνεται πρὶν
τὴν 21η Μαρτίου αὐτὸς ὁ μῆνας συνάπτεται στὸ τρέχον ἔτος καὶ τὸ τρέχον ἔτος θὰ εἶναι ἔμβόλιμο
δηλαδὴ 13 μηνῶν, ὁ δὲ Νισάν τοῦ ἑπομένου ἔτους
θὰ ἔλθῃ μετὰ τὸν ἐμβόλιμο.
Στὸν κατωτέρω πίνακα τὰ ἔτη ποὺ ἀναφέραμε ἔχουν
στὴν ἀρίθμησι τοῦ Ἀνατολίου αὔξοντες ἀριθμοὺς 1 καὶ 2.
Ἐπαναλαμβάνοντας τὸ ἴδιο βῆμα βρίσκουμε ὅλες
τὶς ἡμερομηνίες τοῦ Νομικοῦ Πάσχα ἑνὸς δεκαεννεαετοῦς Κύκλου καὶ ἐπίσης ποιὰ ἔτη
εἶναι κοινὰ καὶ ποιὰ ἐμβόλιμα.
Τὸ σωτήριον ἔτος 444 κ. Μάννη, ὁ ἅγιος
Κύριλλος προσδιώρισε σύμφωνα μὲ τὰ θεσπίσματα τῆς Νικαίας τὴν ἡμερομηνία τοῦ
Πάσχα εἰς τὴν 23η Ἀπριλίου. Ὁ Πάπας Ῥώμης Λέων ὁ Μέγας ἀμφισβήτησε
τὴν ὀρθότητα τοῦ ὑπολογισμοῦ καὶ στὶς ἀμφισβητήσεις του ἀπήντησε ὁ ἅγιος
Κύριλλος.
Ἀρχίζει τὴν ἐπιστολή του ὁ ἅγιος Κύριλλος λέγοντας,
«Ἂς γιορτάσουμε μαζὶ τὸ Πάσχα στὶς 23 Ἀπριλίου, γιατί ἄν τὸ γιορτάσετε στὶς 25
Μαρτίου, λαμβάνοντες ὡς νουμηνία τοῦ πρώτου μηνὸς τὴν 5η Μαρτίου μετατρέπετε τὸ
ἐμβόλιμο ἔτος σὲ κοινό».
Καὶ παρακάτω τοῦ λέγει: «Ἂς ἐρευνήσετε ἐπιμελῶς
ὅσα καθώρισε (ἐθέσπισε) ἡ ἐν Νικαίᾳ
Σύνοδος, τὶς Πανσελήνους ὅλων τῶν ἐτῶν στὸν 19ετῆ κύκλο, γιὰ νὰ μὴν ἐξαπατηθοῦμε (=κάνουμε λάθος) στὸν
προσδιορισμὸ τὴν 14ης τῆς Σελήνης μετὰ τῶν Ἰουδαίων καὶ τῶν αἱρετικῶν,
οἱ ὁποῖοι ὀνομάζονται Τεσσαρασκαιδεκατῖται».
Αὐτὴ εἶναι ἡ ἀλήθεια! Ὅπως τὴν λέγει ὁ ἅγιος
Κύριλλος. Πὼς ἡ Α΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος ὥρισε τὶς ἡμερομηνίες τοῦ νομικοῦ
Πάσχα στὸν 19ετῆ Κύκλο.
Θὰ σοῦ μεταγράψω κάτι ἀκόμη ποὺ ἔγραψε ὁ ἅγιος
Κύριλλος στὸν Πάπα στὴν προσπάθειά του νὰ τὸν πείσῃ νὰ μὴ ἐπιμείνῃ στὴν ἐσφαλμένη
του ἀπόφασι. Καὶ τοῦ λέγει:
«Θὰ σᾶς δείξω, γράφει ὁ ἅγιος Κύριλλος στὸν
Πάπα, ὅτι ὁ Παχώμιος μὲ φανερὰ σημεῖα τῆς Ἀποστολικῆς Χάριτος καὶ ἐπιφανὴς
θεμελιωτὴς τῶν κοινοβίων τῆς Αἰγύπτου (ἐξ)έδωσεν στὸ μοναστήρι, τὸ ὁποῖο στὴ γλῶσσα
τῶν Αἰγυπτίων καλεῖται Πάνουμ, γράμματα τὰ ὁποῖα παρέλεβε (ὑπὸ) ἀγγέλου διδάσκοντος, γιὰ νὰ μὴν πέσουν σὲ πλάνη
κατὰ τὸν ὑπολογισμὸ τοῦ Πασχαλίου ἑορτασμοῦ καὶ γιὰ νὰ γνωρίζουν τὴν σελήνη τοῦ πρώτου μηνὸς στὸ κοινὸ ἔτος καὶ στὸ
ἐμβόλιμο».
Ποιὸς λοιπὸν ἔδωσε τὶς πληροφορίες στὸν ἅγιο
Παχώμιο γιὰ νὰ γνωρίζῃ ποιὰ ἔτη εἶναι κοινὰ καὶ ποιὰ ἐμβόλιμα; Ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ.
Καὶ αὐτὸ τὸ λέγει ὁ ἅγιος Κύριλλος στὴν προσπάθειά του νὰ μὴ παραβιασθῇ ἡ ἀπόφασι
τῆς Νικαίας.
Μὲ τὸν δεκαεννεαετῆ Κύκλο ἀσχολήθηκαν μεγάλοι ἄνδρες
τῆς Ἐκκλησίας μας. Ὅ Ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὅμολογητής, ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός
καὶ πολλοὶ ἄλλοι.
Σημειώνουμε, ὅτι ὁ μὲν ἅγιος Ἀνατόλιος ἤρχισε
τὴν ἀρίθμησι τοῦ δεκαεννεαετοῦς Κύκλου ἀπὸ τὸ ἔτος τὸ ἔχον νουμηνίαν 22
Μαρτίου. Τὸ ἔτος αὐτὸ εἰς τὴν ἀρίθμησι τοῦ θείου Μαξίμου (PG 19, 1219) ἔχει αὔξοντα ἀριθμὸ 5 καὶ στὴν ἀρίθμησι
τοῦ δεκαεννεαετοῦς Κύκλου τοῦ Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ (PG 19, 1297) εχει αὔξοντα ἀριθμὸ 9. (Βλέπε πίνακα). Αὐτὸ ὅμως
προφανῶς δὲν ἀποτελεῖ διαφορὰ ἀφοῦ κάθε ἔτος, μὲ ὅλες τὶς ἀριθμήσεις, ἔχει τὴν
ἴδια ἡμερομηνία τοῦ Νομικοῦ Πάσχα ποὺ εἶναι καὶ τὸ ζητούμενο.
Ἔτσι τὸ σωτήριο ἔτος 2020 ποὺ διανύουμε, ὅπως
φαίνεται στὸν πίνακα, ἔχει στὴν ἀρίθμησι τοῦ Κύκλου τοῦ Δαμασκηνοῦ (τὴν ὁποία
καὶ συνήθως ἐφαρμόζει ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, τὴν ὁποία καὶ ὀνομάζει Κύκλο
Σελήνης) αὔξοντα ἀριθμὸ 4. (Ὥστε ὁ Κύκλος Σελήνης τοῦ σωτηρίου ἔτους 2020 εἶναι
4. Ἡ Ἡμερομηνία τοῦ Νομικοῦ Πάσχα (σύμφωνα δηλαδὴ μὲ τὸν Μωσαϊκὸ Νόμο) ἦταν 30
Μαρτίου, εἰς τὴν ὁποίαν ἐφέτως ἑορτάσαμε τὰ Βαΐα καὶ τὴν ἑπόμενη Κυριακὴ 6 Ἀπριλίου
ἑορτάσαμε τὴ λαμπροφόρο Ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεως
Γνωρίζουμε, ἀγαπητέ μου κ. Μάννη, ὅτι ὁ ἅγιος Ἀνδρέας
ποὺ ἔγραψε τὸν κατανυκτικὸ Κανόνα ποὺ ἀκούσαμε
τὴν Πέμπτη τῆς Ε΄ Ἑβδομάδος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ἀλλὰ καὶ τόσα ἄλλα ὑμνογραφικὰ
ἔργα, ἀσχολήθηκε καὶ μὲ τὸ Πασχάλιο.
Συνέθεσε ἕνα Κανόνιον τοῦ Πάσχα (PG 19, 1329). Ἂν κάποιος τὸ ἐφαρμόσῃ
θὰ βρῇ τὶς ἴδιες ἡμερομηνίες τοῦ Νομικοῦ Πάσχα τοῦ παραπάνω πίνακα.
Ὁ Βαλσαμών γράφει ὅτι τὸ Κανόνιον τοῦ Πάσχα περιλαμβανόταν
στὰ ἀπωλεσθέντα Πρακτικὰ τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Εἰς τὴν Ἑρμηνείαν τοῦ
Α΄ Κανόνος τῆς ἐν Ἀντιοχείᾳ Συνόδου (ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΘΕΙΩΝ ΚΑΙ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ
ΡΑΛΛΗ-ΠΟΤΛΗ τόμος 3ος σελ 123, καὶ 489) ὁ σεπτὸς Ἱεράρχης παραθέττει
καὶ αὐτὸς Κανόνιον τοῦ Πάσχα μὲ τὸ ὁποῖο βρίσκουμε καὶ πάλι τὶς ἴδιες ἡμερομηνίες.
Τώρα, ὁ ἅγιος Ἀνατόλιος, ἐκτὸς ἀπὸ τὶς πληροφορίες
ποὺ μᾶς ἔδωσε γιὰ τὸν χρόνο ἑορτασμοῦ τοῦ Νομικοῦ Πάσχα, παρακάτω ἀπὸ αὐτὲς ἔγραψε
καὶ τὰ ἑξῆς: Αὐτὰ ποὺ σᾶς εἶπα (γιὰ τὴν
νουμηνία τοῦ πρώτου ἔτους τῆς δεκαεννεαετηρίδας) δὲν εἶναι δικός μου λόγος ἀλλὰ αὐτὰ τὰ ἐγνώριζαν οἱ Ἰουδαῖοι ἀκόμη
καὶ πρὸ Χριστοῦ καὶ τὰ έφύλαττον μὲ ἀκρίβεια «ἔστιν δ᾿ οὐχ ἡμέτερος οὗτος ὁ λόγος, Ἰουδαίοις δὲ ἐγινώσκετο τοῖς πάλαι
καὶ πρὸ Χριστοῦ ἐφυλάττετό τε πρὸς αὐτῶν μάλιστα». Μετὰ φέρει μάρτυρας σοφοὺς
ἄνδρας ἐκ τῶν Ἰουδαίων Φίλωνα, Ἰώσηπον καὶ Μουσαῖον, τοὺς Ἀγαθοβούλους καὶ
τὸν Ἀριστόβουλον, ποὺ μετὰ τῶν ἑβδομήκοντα μεταφραστῶν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης
ἑρμήνευσαν εἰς τὸν Βασιλέα Πτολεμαῖον τὸν Φιλάδελφον καὶ τὸν Πατέρα του τὰς ἱερὰς
Γραφὰς τῶν Ἑβραίων καὶ προσεφώνησεν στοὺς ἴδιους Βασιλεῖς βιβλία ἐξηγητικὰ τοῦ Μωσαϊκοῦ
Νόμου, «μαθεῖν δ᾿ ἔστιν ἐκ τῶν ὑπὸ Φίλωνος
Ἰωσήπου Μουσαίου λεγομένων, καὶ οὐ μόνων τούτων, ἀλλὰ καὶ τῶν ἔτι παλαιοτέρων ἀμφοτέρων
Ἀγαθοβούλων, τῶν ἐπίκλην διδασκάλων Ἀριστοβούλου τοῦ πάνυ, ὃς ἐν τοῖς Οʹ κατειλεγμένος
τοῖς τὰς ἱερὰς καὶ θείας Ἑβραίων ἑρμηνεύσασι γραφὰς Πτολεμαίῳ τῷ Φιλαδέλφῳ καὶ
τῷ τούτου πατρί, καὶ βίβλους ἐξηγητικὰς τοῦ Μωυσέως νόμου τοῖς αὐτοῖς προσεφώνησεν
βασιλεῦσιν».
Αὐτὲς λοιπὸν οἱ ἡμερομηνίες τοῦ Νομικοῦ Πάσχα μᾶς
λέγει ὁ ἅγιος Ἀνατόλιος δὲν εἶναι ἐφεύρημα ἰδικό του ἀλλὰ εἶναι ἀρχαιοτάτη
παράδοσι ποὺ πηγάζει ἀπὸ «τὰς θείας γραφὰς ... καὶ τὰς ἐξηγητικὰς βίβλους τοῦ
Μωϋσέως νόμου».
Ἀλλὰ καὶ ὁ Βασιλεὺς Ἀνδρόνικος, ὅταν ζήτησε ἀπὸ
τὸν αἱρετικὸ, πλὴν σπουδαῖο ἀστρονόμο καὶ Μαθηματικὸ Ἰσαὰκ Ἀργυρό ἐξηγήσεις γιὰ
τὸ χρόνο ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα, ἐκεῖνος ἐγνωστοποίησε στὸν Βασιλέα τὶς ἡμερομηνίες
τοῦ Νομικοῦ Πάσχα ποὺ θέσπισε ἡ πρώτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδος καὶ σημείωσε μὲ
σημασία ὅτι σὲ αὐτὲς τὶς ἡμερομηνίες ἑορτάζουν οἱ Ἰουδαῖοι τὸ κατ΄ αὐτοὺς
Πάσχα «Κατὰ ταύτην γὰρ οἱ Ἰουδαῖοι τὸ ἑαυτῶν τελοῦσι Πάσχα, τοῦ παρ’ αὐτοῖς Μωσαϊκοῦ νόμου τοῦθ΄ οὕτω
τελεῖν προστάττοντος» (PG 19 1297 A) βεβαιώνοντας ὅτι αὐτὲς οἱ ἡμερομηνίες συμφωνοῦν
μὲ τὴν Μωσαϊκὴ παράδοσι.
Μετὰ ἀναφέρει ὁ Ἀργυρὸς τὶς ἀποκλίσεις τῆς ἡμερομηνίας
τῆς ἀστρονομικῆς πανσελήνου ποὺ
φθάνει μετὰ τὴν ἐαρινὴ ἰσημερία ἀπὸ τὶς ἡμερομηνίες ἑορτασμοῦ τοῦ νομικοῦ
Πάσχα, κρατῶντας μεγάλη ἀπόστασι ἀπὸ τὸν τὸν αἱρετικὸ δάσκαλό του Γρηγορᾶ· ἔγραψε
δηλαδὴ εἰς τὸν Βασιλέα, ὅτι δὲν ἀναφέρει τὶς ἀποκλίσεις τῶν ἡμερομηνιῶν τῆς
Νικαίας ἀπὸ τὶς άστρονομικὲς ἡμερομηνίες μὲ τὴν ἀξίωσι νὰ μεταφέρουμε (ἀμοιφθῆναι)
τὸν χρόνο τῆς ἑορτῆς τοῦ Πάσχα ἀπὸ τὸν χρόνο ποὺ ἑορτάζεται, οὔτε καὶ διὰ νὰ
διαβάλῃ τοὺς Πατέρας ποὺ θέσπισαν τὸ χρόνο τῆς ἑορτῆς ὅτι ἀπὸ ἀμάθεια καὶ
λανθασμένα ἐξέθεντο τὸν Κανόνα τοῦ Πάσχα. «Ἀλλὰ καὶ ἡμεῖς ἐνταυθοῖ, οὐκ ἀξιοῦντες
τὴν τοῦ Πάσχα ἑορτὴν ἀμοιφθῆναι, τοῦτονὶ τὸν λόγον ἐνεστησάμεθα· ἀλλ’ οὐδὲ
διαβαλεῖν τοὺς τὸν κανόνα τοῦτον συστησαμένους, ὡς ἀμαθῶς καὶ σφαλερῶς αὐτὸν
ἐκθεμένους τὴν ἀρχήν». Καὶ κλείνει τὸ θέμα μὲ αὐτὸν τὸν βαρυσήμαντον λόγον: Αὐτὸ
μόνο θέλουμε νὰ δείξουμε ὅτι εἶναι ἀδύνατον
νὰ βρεθῇ Κανόνιον ποὺ νὰ μὴν τὸ καταργήσῃ ὁ χρόνος· ἁπλῶς ἡ μικρὴ ἐπίπτωσι ποὺ ἔχουν
τὰ μικρὰ χρονικὰ διαστήματα δὲν κάνουν ἀντιληπτὲς τὶς συνέπειες τοῦ χρόνου οἱ ὁποῖες
θὰ φανοῦν σὲ μεγάλα μόνον χρονικὰ διαστήματα. «Τοῦτο γὰρ μόνον προήχθημεν δεῖξαι,
ὡς ἀδύνατόν ἐστι, ὅπως ἂν ἐκτιθεῖτο
τὸ κανόνιον, μὴ σφάλλεσθαι ὑπὸ τοῦ καιροῦ, τῆς χρονικῆς περιόδου τὸ ἐν ὀλίγῳ
χρόνῳ βραχύτατον καὶ ἀνεπαίσθητον πρὸς ἀκρίβειαν διάφορον ἐν πολλοῖς ἔτεσιν ἀξιόλογον
ἀπεργασαμένης (PG 19 1313 Β).
Αὐτὴ
λοιπὸν εἶναι καὶ ἡ αἰτία ποὺ οἱ σεπτοὶ Πατέρες οὔτε ἀστρονομικὴ πανσέληνο, οὔτε
ἀστρονομικὴ ἰσημερία θέσπισαν· διότι ἦταν ἀδύνατον μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ ἡ ἀπόφασί
τους νὰ μὴ καταργηθῇ ἀπὸ τὸν χρόνο· ἀλλὰ θέσπισαν νὰ ἑορτάζουμε οἱ Ὀρθόδοξοι τὴν
ἡμέρα τῆς σωτηρίας μας, κατὰ αἰώνιον
τρόπον, τὴν ἑπόμενη Κυριακὴ μετὰ τὸ Νομικὸ Πάσχα, οἱ δὲ ἡμερομηνίες τοῦ Νομικοῦ
Πάσχα νὰ εἶναι αὐτὲς ποὺ ἔφθασαν μέχρι τῶν ἡμερῶν τους ἀπὸ τὴν ἀρχέγονη Μωσαϊκὴ
παράδοσι. Γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ ἐθέσπισαν τὸν δεκαεννεαετῆ Κύκλο.
Πρόσεξε ἀγαπητέ μου κ. Μάννη στὸν παραπάνω
πίνακα τὸ ἔτος ποὺ ἔχει στὴν ἀρίθμησι τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ ἀριθμὸ 10. Πρόσεξε ὅτι στὰ ἔτη ποὺ ἔχουν
κύκλο σελήνης 10 στὴν δεκαεννεαετῆ περίοδο τὸ Νομικὸ Πάσχα ἑορτάζεται στὶς 24
Μαρτίου. Ἡ παραμονὴ ἦταν ἡμέρα παρασκευῆς τῆς πασχαλινῆς τράπεζας καὶ πρὸ παντὸς
ἡ σφαγὴ τοῦ ἀμνοῦ. Αὐτὴν τὴν ἡμέραν καὶ ἀκριβῶς τὴν ὥραν μεταξὺ τῶν ἑσπερινῶν
ποὺ εἶχε νομοθετήσει ὁ Θεὸς γιὰ τὴν σφαγὴ τοῦ ἀμνοῦ, αὐτὴν ἀκριβῶς τὴν ὥραν
θυσιάστηκε γιὰ τὴν σωτηρία μας ὁ ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ. Διάβασε καὶ τὸν Χρυσόστομο (τὸν
8ο Πασχαλινὸ Λόγο) νὰ δῇς περισσότερα. Νὰ δῇς
πῶς ἐτέθη ἡ ἀλήθεια ἐπὶ τοῦ τύπου· καὶ νὰ μὴ περάσῃ ἀπαρατήρητο, πὼς ἡ Ἀνάστασι
τοῦ Κυρίου ἔγινε τὴν Κυριακὴ 25 Μαρτίου, τὴν ἴδια ἡμερομηνία μὲ τὸν Εὐαγγελισμό.
Γιὰ τὸν λόγο αὐτὸν ὅταν συμπέσῃ Πάσχα στὶς 25 Μαρτίου ἑορτάζομε τὸ Κύριον
Πάσχα.
Μποροῦσαν νὰ τὰ παραβλέψουν αὐτὰ οἱ θεῖοι
Πατέρες;
Καί τὰ θεσπίσματα τῶν Πατέρων τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς
Συνόδου τὰ ἐφύλαξαν οἱ Πατέρες ὅλων τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων «ποὺ ἔγιναν μετὰ τὴν
πρώτην καὶ οἱ λοιποὶ Πατέρες» κατὰ τὸν ἱερὸν Νικόδημον τὸν Ἁγιορείτην (ἱ.
Πηδάλιον σελ. 9 στὴν Ὑποσημείωσιν)
σύμπασα δηλαδὴ ἡ Όρθόδοξος Ἐκκλησία. Αὐτὰ τὰ θεσπίσματα ὑπερασπίσθηκαν οἱ
Πατέρες καὶ διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας καὶ ὅλα τὰ ἀνακεφαλαιώνει ὁ λόγος τοῦ μακαρίου
Πηγᾶ πρὸς τὸν Γέροντα πατριάρχη Σίλεβστρο εἰς τὸν ὁποῖον ἀφοῦ ἐξηγεῖ, ὅτι δὲν εἶναι
οἱ ἀστρολόγοι, ἀλλὰ Πατέρες οἱ
καθηγηταὶ τῆς Ἐκκλησίας : «Οὐ γὰρ ἀστρολόγοι,
ἀλλὰ πατέρες εἰσὶ τῆς Ἐκκλησίας καθηγηταί» λέγει παρακάτω: «Σὺ τὸ
κανόνιον τῶν πατέρων κρατεῖν ἐάσαι. [...] Τίς ἂν τολμήσειε κανόνιον ἄλλο, οἷόν
μῆλον ἄλλο ἔριδος ταράξαι τὴν Ἐκκλησίαν, ἐπισκανδαλίσαι τοὺς τῶν ἐθνῶν, ὄνειδος
προστρίψαι τοῖς πατράσι, τηλικούτων καὶ τοσούτων κακῶν ὑπαίτιον ἑαυτὸν καταστῆσαι
καὶ ὑπόδικον τῇ φοβερᾷ τοῦ Θεοῦ
δικαιοκρισίᾳ, οὐδὲ ἑνός τινος τῶν ἐλαχίστων τὸ σκάνδαλον παρορῶντος, ἀγγελικαῖς
δὲ ἐπιστασίαις καὶ χαλεπῇ ἐκδικήσει καθυποτάξαντος». (Μελετίου Πηγᾶ Πατριάρχου
Ἀλεξανδρείας, Ἐπιστολὴ πρὸς Σίλβεστρον Πατριάρχην Περὶ Πασχαλίου. Ἐξεδόθη ὑπὸ
τοῦ ἐν Καρυαῖς τοῦ Ἁγίου Ὄρους Βιβλιοπωλείου Σάββα Ἱερομονάχου καὶ τῆς
συνοδείας, 1924, Σελ. 28, 29).
Ἐμάκρυνε ὀλίγον ὁ λόγος κ. Μάννη, ἀλλὰ ἐπίτρεψέ
μου νὰ συμπληρώσω κάτι ποὺ εἶναι πολὺ σχετικὸ μὲ τὸ σημερινό θέμα.
Λέγει ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ ὁμολογητὴς γιὰ τὶς
νουμηνίες τοῦ πρώτου μηνὸς τῶν δεκαεννέα σεληνιακῶν ἐτῶν ὅτι δὲν κατεβαίνουν πιὸ
κάτω ἀπὸ τὴν 8η Μαρτίου καὶ δὲν ἀνεβαίνουν πιὸ πάνω ἀπὸ τὴν 5η
Ἀπριλίου. Τὸ διάστημα ὅμως αὐτὸ ἀπὸ 8 Μαρτίου μέχρι 5 Ἀπριλίου εἶναι ἕνας σεληνιακὸς
μῆνας καὶ λέγει ὁ θεῖος Μάξιμος ὅτι πολλοὶ τὸν ὀνομάζουν Πασχάλιο μῆνα διότι αὐτὸς
περιέχει τὶς νουμηνίες τῶν σεληνιακῶν μηνῶν ἐντὸς τῶν ὁποίων ἑορτάζεται τὸ
Πάσχα.
Καὶ ποιὰ γλῶσσα μπορεῖ νὰ ὁμιλήσῃ γιὰ τὸν μῆνα
αὐτὸν γιὰ τὸν ὁποῖο ὁ μέγας ἄνδρας τῆς Θεολογίας Γρηγόριος ὁ Θεολόγος γράφει:
«Μὴν μὲν εἰσάγεται πρῶτος, μᾶλλον δὲ, ἀρχὴ μηνῶν·
εἴτε τις τοῦτο παρ᾿ Ἑβραίοις ὢν ἀπ᾿ ἀρχῆς, εἴτε ὕστερον ἐντεῦθεν γενόμενος, καὶ
παρὰ τοῦ μυστηρίου τὸ εἶναι πρῶτος λαβών». (Λόγος 45,14).
«Παρὰ τοῦ μυστηρίου» ἔλαβε αὐτὸς ὁ μῆνας
τὸ «εἶναι».
Γιὰ τὸν μῆνα αὐτόν ὡμίλησε ὁ Θεός. Καὶ ὡμίλησε στὸν Μωϋσῆ καὶ τὸν
Ἀαρών· καὶ τοὺς εἶπε: «Ὁ μὴν οὖτος, ἀρχὴ μηνῶν, πρῶτος ἐστὶ ἐν τοῖς μησὶ τοῦ ἐνιαυτοῦ».
Καὶ αὐτὰ τὰ λόγια τὰ εἶπε τότε μόνο γιὰ τὸν Μωϋσῆ καὶ τὸν Ἀαρών.
«Εἶπε δὲ Κύριος πρὸς Μωϋσῆν καὶ Ἀαρών, λέγων, Ὁ μὴν οὖτος, ἀρχὴ μηνῶν, πρῶτος
ἐστὶ ἐν τοῖς μησὶ τοῦ ἐνιαυτοῦ. (Ἔξοδος ΙΒ΄,1). Στὸν Μωϋσῆ καὶ τὸν Ἀαρὼν ὡμίλησε
περὶ «τοῦ μυστηρίου» καὶ ἂν διαβάσουμε παρακάτω τὸ βιβλίο τῆς Ἐξόδου θὰ δοῦμε
πὼς διέταξε ὁ Θεὸς τὸν Μωϋσῆ νὰ παραδώσῃ πρὸς «πᾶσαν συναγωγὴν Ἰσραὴλ» τὸ
Κανόνα τοῦ Πάσχα, ὅμως δὲν εἶπε ὁ Θεὸς στὸν Μωϋσῇ νὰ λαλήσῃ τίποτε περὶ τοῦ ἀποκεκρυμμένου
μυστηρίου.
Γι’ αὐτὸν τὸν μῆνα ὠμίλησε ὁ Χρυσόστομος γιατὶ
οἱ Ὀρθόδοξοι ἀνακεκαλυμμένῳ προσώπῳ, διακρίνουν πὼς αὐτὸς ὁ μῆνας εἶναι τύπος
τοῦ αἰῶνος ἐκείνου εἰς τὸν ὁποῖον εὐηγγελίσθη ὁ Γαβριὴλ τὴν Παρθένον ὅτι σ’ αὐτὸν τὸν αἰῶνα θὰ
βασιλεύσῃ τὸ ἐξ Αὐτῆς Ἅγιον καὶ τῆς
Βασιλείας Αύτοῦ οὐκ ἔσται τέλος.
Καὶ τί εἶπε ὁ Χρυσόστομος: «Ὁ μὲν οὖν ἀπόρρητος
Ἑβραίων λόγος τοῦτόν φησι τὸν καιρὸν εἶναι, ἐν ᾧ ὁ τῶν καιρῶν Κύριος καὶ
δημιουργὸς Θεὸς τότε ἐδημιούργησε τὸ πᾶν· καὶ τοῦτο εἶναι τῆς κτίσεως τὸ πρῶτον
ἄνθος, τοῦ κόσμου τὸ κάλλος.... Ἐγὼ μὲν οὖν οὐδὲ τούτοις τοῖς λεγομένοις ἀπιστῶ·
νομίζω δέ, καὶ μᾶλλον πεπίστευκα, διὰ τὴν τοῦ πάσχα πνευματικὴν ἑορτὴν, ἀρχὴν
καὶ κεφαλὴν καὶ πρώτην ἡγεμονίαν ἅπαντος τοῦ χρόνου νενομίσθαι τόνδε τὸν μῆνα
τοῦ πάσχα, ἐν ᾦ τὸ μέγα τοῦτο τελεσιουργεῖται καὶ ἱερουργεῖται μυστήριον· ἵν’ ὡς
ὁ Κύριος τῶν πάντων νοητῶν τε καὶ ἀοράτων
πρωτότοκος ἀπ’ ἀρχῆς, οὕτω καὶ ὅδε ὁ μὴν, ὁ τὴν ἱερὰν τετιμημένος τελετήν, πρῶτος
γεγένηται τοῦ ἐνιαυτοῦ, καὶ παντὸς αἰῶνος
ἀρχή. Ἐνιαυτὸς δὲ οὖτος, ὅν ἡ θεία Γραφὴ βοᾷ· Κηρῦξαι ἀνιαυτὸν Κυρίου
δεκτόν». (PG59, 739,
6ος Λόγος γιὰ τὸ Πάσχα)
Αὐτὸς λοιπὸν ὁ μῆνας ὁ περιέχων τὶς νουμηνίες
τοῦ πρώτου μηνός, αὐτὸς εἶναι ἀρχὴ καὶ κεφαλὴ τοῦ μέλλοντος αἰῶνος τῆς αἰωνίου
χαρᾶς, τῆς οὐρανίου μακαριότητος καὶ τῆς ἀνεσπέρου τῶν οὐρανῶν Βασιλείας.
Ἂν τώρα ἀναβιβάσουμε τὶς νουμηνίες τοῦ νομικοῦ
Πάσχα κατὰ 13 ἡμέρες θὰ πᾶμε στὶς πανσελήνους δηλαδὴ στὴν ἑορτὴ τοῦ νομικοῦ Πάσχα·
καὶ θὰ βροῦμε, ὅτι τὰ ὅρια μέσα στὰ ὁποῖα βρίσκεται τὸ Νομικὸ Πάσχα εἶναι ἀπὸ
21 Μαρτίου μέχρι 18 Ἀπριλίου. Αὐτὰ εἶναι τὰ ὅρια τοῦ Νομικοῦ Πάσχα, τὸ δὲ Ὀρθόδοξο
Πάσχα ἑορτάζεται τὴν ἑπόμενη τοῦ Νομικοῦ Πάσχα Κυριακή, ἀπὸ 22ας Μαρτίου μέχρι
25ης Ἀπριλίου. Καὶ λέγει ὁ ἅγιος Μάξιμος, ὅτι αὐτὰ τὰ ὅρια
παραλάβαμε ἀπὸ «τὴν δεδομένην ἡμῖν ἐκκλησιαστικὴν
νομοθεσίαν καὶ παράδοσιν».
«Διόπερ ἡμεῖς οἱ κατὰ χάριν ἐν «ἀζύμοις εἰλικρινείας»
τὸ κατὰ Χριστὸν τὸν Θεὸν ἡμῶν ἠξιωμένοι Πάσχα τελεῖν, ὡς μίαν μόνην ὑπερβαίνοντες
ἡμέραν, ὅτε Σαββάτῳ φθάνουσαν ἴδοιμεν τὴν εἰκάδα πρώτην τοῦ Μαρτίου μηνός, καθ’
ἣν συναντᾷ καὶ ἡ ιδ΄. τοῦ φέγγους· καὶ ὡς πάλιν ζ΄ ἡμέρας ἡνίκα Κυριακῆς
γινομένην εὕρωμεν τὴν τοῦ Ἀπριλίου μηνὸς ιη΄ εἰς ἣν ὁμοίως καὶ ἡ καθ’ Ἑβραίους
ιδ΄ τελεῖται πρώτου μηνὸς· ἐν λ΄ καὶ ε΄
ταῖς πάσαις ἡμέραις (τοσαῦται γὰρ αἱ ἀπὸ εἰκάδος δευτέρας Μαρτίου, μὲχρι εἰκάδος
πέμπτης Ἀπριλίου τυγχάνουσι) κανονιζόμεθα τὸ σωτήριον Πάσχα τελεῖν· οὔτε ἐκείνην
ὑποκαταβαίνοντες, οὔτε μὴν ταύτην ὑπεραναβαίνοντες· διὰ τὴν ἐν ταύταις καὶ εἵσω τούτων δεδομένην μὴν ἐκκλησιαστικὴν
νομοθεσίαν τε καὶ παράδοσιν».
Ἔτσι λέγει ὁ θεῖος Μάξιμος· ὅτι σύμφωνα μὲ «τὴν δεδομένην ἡμῖν ἐκκλησιαστικὴν
νομοθεσίαν καὶ παράδοσιν» τὸ μὲν Νομικὸ Πάσχα ἑορτάζεται ἀπὸ 21 Μαρτίου ἕως
18 Ἀπριλίου καὶ τὸ Ὀρθόδοξο Πάσχα ἑορτάζεται ἀπὸ 22 Μαρτίου ἕως 25 Ἀπριλίου.
Καὶ ὁ Διονύσιος ὁ Μικρὸς σὲ ἐπιστολὴ του στὸν Ἐπίσκοπο
Πετρόνιο, ἔγραψε: Ἐπειδὴ ὅμως ὁ πρῶτος μῆνας πόθεν λαμβάνει τὴν ἀρχήν, ἢ ποῦ
περατοῦται καθαρὰ δὲν καθορίζεται, οἱ προειρημένοι 318 Πατέρες, διερευνῶντες μὲ
ἀγχίνοια ἀποφάσισαν ἡ νουμηνία τοῦ πρώτου μηνὸς νὰ βρίσκεται ἀπὸ 8/3 ἕως 5/4, σύμφωνα μὲ τὴν
παραδεδομένην καὶ ἑφεξῆς τήρησιν τοῦ ἀρχαίου ὑπὸ τοῦ ἁγίου Μωϋσέως ἔθους ὅπως
στὸ 7ο βιβλίο τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱστορίας ἀναφέρεται. Ἄλλη μία
μαρτυρία πὼς οἱ Ἡμερομηνίες τοῦ Νομικοῦ Πάσχα ποὺ θέσπισε ἡ Α΄ Οἰκουμενικὴ
Σύνοδος συμφωνοῦν μὲ τὴν Μωσαϊκὴ παράδοσι.
Αὐτὰ εἶναι
τὰ ὅρια μέσα στὰ ὁποῖα περιέχονται
ὅλες οἱ νουμηνίες τοῦ πρώτου μηνὸς μιᾶς δεκαεννεαετίας.
Τὴν 14η τοῦ πρώτου μηνὸς ἑορταζόταν τὸ
νομικὸ Πάσχα καὶ τὴν ἑπόμενη τοῦ νομικοῦ Πάσχα Κυριακὴ ἑορτάζουμε τὸ ὀρθόδοξο Πάσχα,
τὴν ἐλπίδα τῆς σωτηρίας μας. Καὶ ἡ ἡμερομηνία τοῦ Ἁγίου Πάσχα κατὰ αἰωνία τάξι θὰ
βρίσκεται στὶς 35 ἡμέρες ἀπὸ 22 Μαρτίου μέχρι 25 Ἀπριλίου.
Καὶ οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τὶς 35 ἡμέρες
(ἀπὸ 22 Μαρτίου μέχρι 25 Ἀπριλίου) συνέταξαν 35 Κανόνια γιὰ νὰ μποροῦν οἱ Ὀρθόδοξοι
Χριστιανοὶ κατὰ αἰωνία τάξι, αὐτὰ νὰ
συμβουλεύωνται γιὰ νὰ κάνουν μὲ εὐταξία τὴν Ἐκκλησιαστική τους Ἀκολουθία.
Ἑορτάζουμε κ. Μάννη τὴν Ἡμέρα πού, ὅπως εἶπε ὁ Μέγας
Κωνσταντῖνος, ἐλάβαμε τὴν ἐλπίδα τῆς σωτηρίας μας. Σὲ αὐτὰ ἔπρεπε οἱ ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ νὰ ἐργαζόμαστε
αὐτὲς τὶς ἅγιες ἡμέρες καὶ ὄχι νὰ ἐργαζόμαστε σὲ ζητήματα ποὺ ἔχουν λυθεῖ ἀπὸ τοὺς
ἁγίους Πατέρες. Ὅμως βλέπεις πὼς ὁ Οἰκουμενισμὸς μετὰ τὶς Ἀποφάσεις τῆς
Κρήτης καὶ τὴν Αὐτοκεφαλία τῆς Οὐκρανίας θὰ θέσῃ καὶ τὸ θέμα τῆς ἀλλαγῆς τοῦ
Πασχαλίου ἀφοῦ μάλιστα ἔχει κάνει γιὰ τὸ θέμα αὐτὸ ἀρκετὴ προετοιμασία καὶ ἡμεῖς
ὠφείλουμε νὰ εἴμεθα ἕτοιμοι εἰς ἀπολογίαν κατὰ τὸν Ἀπόστολον.
Ἄλλωστε συμβαίνει συχνὰ νὰ μᾶς κατηγοροῦν ὅτι δὲν
τηροῦμε τὶς ἀποφάσεις τῆς Νικαίας. Νὰ ἐξετάσουν λοιπὸν καλύτερα τὸ θέμα καὶ νὰ
δοῦν ὅτι οἱ ὀρθόδοξοι Χριστιανοὶ τώρα καὶ 17 αἰῶνες φυλάττουν μὲ ἀκρίβεια τὸν Ὄρο
τοῦ Πάσχα, ὅπως τὸν διετύπωσαν οἱ Πατέρες τῆς Νικαίας καὶ ὅπως τὸν ἐφύλαξε καὶ
μᾶς τὸν παρέδωσε ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία. Ἂν δὲ κάποιοι ζηλωτυποῦν τὴ δόξα τοῦ Γρηγορᾶ τοῦ Γεμιστοῦ
καὶ τοῦ Πάπα ἔχουν ἐλεύθερη βούλησι καὶ μποροῦν μὲ τὸ θέλημά τους νὰ τοὺς μιμηθοῦν
ἢ νὰ τοὺς ἀκολουθήσουν. Ἐμεῖς παρακαλοῦμε τὸν Θεὸ νὰ μείνουμε μὲχρι τέλους τοῦ
βίου μας στὸν δρόμο τῶν σεπτῶν Πατέρων τῆς Ἁγίας Μητρὸς ἡμῶν Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Ἀ.
Αγαπητέ Δάσκαλε ποιος είναι ο συντάκτης αυτών των εξαιρετικών επιστολών; Θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελούν διδακτορική διατριβή επί του ημερολογιακού ζητήματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ αγαπητός συντάκτης επιθυμεί προς το παρόν να παραμείνει ανώνυμος. Το λίαν πολύτιμο υλικό πάντως που περιλαμβάνεται στις επιστολές του και με κόπο συνέλεξε, ευελπιστώ ότι θα εκδοθεί στο μέλλον σε σχετική εργασία που ετοιμάζει.
ΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφή