"Κρείττων γὰρ ἐπαινετὸς πόλεμος εἰρήνης χωριζούσης Θεοῦ· καὶ διὰ τοῦτο τὸν πραῢν μαχητὴν ὁπλίζει τὸ Πνεῦμα, ὡς καλῶς πολεμεῖν δυνάμενον" Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος

Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016

Ο π. Σεραφείμ Ρόουζ για τον π. Θεοδώρητο Μαύρο (σύντομη αναφορά στην γνωριμία δύο συγχρόνων Πατέρων της Εκκλησίας)


Ο π. Σεραφείμ Ρόουζ (άνω) και ο π. Θεοδώρητος Μαύρος (κάτω). 
Τους χώριζε ένα ημισφαίριο. Τους ένωνε η αγάπη για την Ορθοδοξία!


→ H πρώτη συνάντηση των μακαριστών και ευλογημένων Πατέρων της Ορθοδόξου Εκκλησίας, του Έλληνος π. Θεοδωρήτου Μαύρου (+2007) και του Αμερικανού π. Σεραφείμ Ρόουζ (Seraphim Rose [+1982]) έγινε κατά το έτος 1965. Ο π. Θεοδώρητος, τότε λαϊκός με το όνομα Ιωάννης, βρισκόταν στις Η.Π.Α., όπως συμπεραίνουμε από επιστολή του παλαιού συμφοιτητού του, του γνωστού Καθηγητού π. Γεωργίου Μεταλληνού [1]. Συναντήθηκε με τον π. Σεραφείμ, ο οποίος επίσης ήταν ακόμη λαϊκός με το όνομα Ευγένιος. Ο Ευγένιος, μετά από ευλογία του Αγίου Ιωάννου Μαξίμοβιτς, είχε ιδρύσει το 1964, μαζί με τον φίλο του Γκλεμπ (μετέπειτα π. Γερμανό [+2014]), το βιβλιοπωλείο "Ορθόδοξα Βιβλία και Εικόνες", δίπλα στον Καθεδρικό Ρωσικό Ναό "Πάντων θλιβομένων η Χαρά" στο Σαν Φρανσίσκο. Τέλη του 1964 γίνεται η αγορά ενός χειροκίνητου τυπογραφικού πιεστηρίου το οποίο τοποθετείται στο βιβλιοπωλείο για να ξεκινήσει η έκδοση του θρυλικού περιοδικού "The Orthodox Word", με την βοήθεια και τον προσωπικό κόπο πολλών αδελφών. Στο βιβλιοπωλείο αυτό πρέπει να συναντήθηκαν οι δύο άνδρες, το επόμενο έτος, μιας και γράφει αργότερα ο π. Σεραφείμ σε επιστολή του προς κάποιον φίλο του Λαυρέντιο για τον π. Θεοδώρητο πως πρόκειται "για τον πρώην Ιωάννη Μαύρο ο οποίος έγραψε άρθρα και μας βοήθησε στην στοιχειοθέτηση το 1965" [2].

Το βιβλιοπωλείο του π. Σεραφείμ σήμερα

→ Όντως στα πρώτα τεύχη του περιοδικού υπάρχουν δύο άρθρα του π. Θεοδωρήτου, το ένα για τον Άγιο Νικόδημο (τ. 5, Σεπτ.-Οκτ. 1965) και το δεύτερο για τον Άγιο Νεκτάριο (τ. 8, Απρ.-Μάι.-Ιούν. 1966).




→ Η επόμενη συνάντηση των δύο ανδρών έγινε πάλι στο Σαν Φρανσίσκο την Παρασκευή 28 Αυγούστου / 10 Σεπτεμβρίου 1971, όπως φαίνεται από επιστολή του π. Σεραφείμ στον π. Νικήτα Παλάσση. Γράφει συγκεκριμένα: "Την Παρασκευή μας επισκέφθηκε ο π. Θεοδώρητος, και τι χαρά υπήρχε σε εκείνη τη συνάντηση και την προσευχή με αυτόν τον γνήσιο Αγιορείτη ζηλωτή! Επιβεβαιωθήκαμε μόνο στην κρίση μας ότι, εάν οι Έλληνες προσβλέπουν στους Συνοδικούς Επισκόπους για επιβεβαίωση της στάσεώς τους για γνησία Ορθοδοξία, εμείς στην Σύνοδο προσβλέπουμε στους ζηλωτές Έλληνες για έμπνευση στην αληθινή και αλύγιστη Ορθοδοξία" [3].


→ Στο τεύχος 46 (Σεπτ.-Οκτ. 1972) του περιοδικού The Orthodox Word, φιλοξενείται  φωτογραφία Ζηλωτών Πατέρων - στην οποία διακρίνεται εκτός του π. Θεοδωρήτου (όρθιος αριστερά), ο μακαριστός π. Μάξιμος Αγιοβασιλειάτης (καθήμενος στη μέση), και ο π. Χρύσανθος από την Καψάλα (καθήμενος αριστερά) -, όπως επίσης και άρθρο του π. Θεοδωρήτου με τίτλο: "Το Ζηλωτικό κίνημα και η υπηρεσία προς την Ορθόδοξη Πίστη στο Άγιον Όρος". 


→ Από τις επιστολές του π. Σεραφείμ, αντλούμε την πληροφορία ότι ο π. Θεοδώρητος είχε στείλει και άλλα άρθρα προς δημοσίευση, αλλά υπήρχε πρόβλημα με την έγκαιρη μετάφρασή τους και έτσι μόνο ένα ακόμη δημοσιεύθηκε. Πρόκειται για το άρθρο με τίτλο: "Ορθοδοξία ή Θάνατος: Νέες διώξεις των Ζηλωτών Μοναχών του Αγίου Όρους" (τ. 55, Μαρ.-Απρ. 1974).



→ Σε ένα ζήτημα που ο π. Σεραφείμ στηρίχθηκε από τον π. Θεοδώρητο, ήταν στο ζήτημα της αγιότητας του Ιερού Αυγουστίνου.  Όταν μια γνωστή μικρή ομάδα Ελλήνων, οι οποίοι ανήκαν στους Ρώσους της Διασποράς, ξεκίνησαν μια επίθεση κατά του Αγίου Αυγουστίνου, ο π. Σεραφείμ επιστράτευσε και την γνώμη του π. Θεοδωρήτου για να υποστηρίξει την θέση του. Ας δούμε δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από επιστολές του:
"Γνωρίζουμε ήδη ότι δεν σκέφτονται όλοι οι «ζηλωτές» Έλληνες σαν τον π. Παντελεήμονα. Για παράδειγμα, οι πατέρες Παντελεήμων και Νικήτας έχουν προσπαθήσει να μας πείσουν να αποβάλλουμε τον Ιερό Αυγουστίνο από το Ορθόδοξο Αγιολόγιο. Τους είπαμε πως δεν έχουμε την εξουσία να το κάνουμε αυτό, και εκτός αυτού, γνωρίζουμε ότι ο Μητροπολίτης Ιωάννης [Μαξίμοβιτς] είχε μεγάλο σεβασμό για αυτόν και τελούσε την λειτουργία του κάθε χρόνο. Παρ' όλα αυτά, ο π. Νικήτας λέει ότι βρίσκεται στο Ρωσικό Αγιολόγιο εξαιτίας "ουνιτικής επιρροής". Ωστόσο, ερευνήσαμε και διαπιστώσαμε ότι είχε εισαχθεί στο Ρωσικό Εορτολόγιο τον 19ο αιώνα αρχικά από τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, έναν Έλληνα αντι-Λατίνο ζηλωτή! Ρωτήσαμε τον π. Θεοδώρητο του Αγίου Όρους για αυτό, και μας απάντησε: "Ναι, νομίζω ότι ο Αυγουστίνος πρέπει να είναι ένας Άγιος, γιατί ο άγιος Νικόδημος τον τοποθέτησε στο Συναξάριον". Φυσικά, όλοι γνωρίζουμε ότι ο Ιερός Αυγουστίνος είχε θεολογικά λάθη ή τουλάχιστον λάθος εμφάσεις, αλλά και ότι δεν μας εμποδίζει από την καταβολή του οφειλόμενου σεβασμού προς αυτόν. Ως εκ τούτου, ο «φανατισμός» των «Ελλήνων» μας σε αυτό το σημείο φαίνεται εντελώς περιττός και αιτία μάταιων διαφορών" (Επιστολή προς τον Μητροπολίτη Λαύρο) [4].
"Όλοι γνωρίζουμε την εσφαλμένη θεωρία του Iερού Αυγουστίνου περί Χάριτος, αλλά γιατί αυτή η «φονταμενταλιστική» προσπάθεια να καταστρέψουμε εντελώς κάποιον που δεν του έχει ποτέ η Ορθόδοξη παράδοση αρνηθεί μια θέση μεταξύ των Πατέρων της Εκκλησίας; Ο π. Θεοδώρητος, αναμφίβολα μιλώντας για άλλους ζηλωτές στην Ελλάδα και στο Άγιο Όρος, μας γράφει ότι φυσικά αποδέχεται τον Αυγουστίνο ως Άγιο, γιατί και ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης το κάνει(Επιστολή προς τον π. Ιγκόρ [5]) [6].

 → Η εκτίμηση που έτρεφε ο π. Σεραφείμ για τον π. Θεοδώρητο φαίνεται και από το παρακάτω απόσπασμα επιστολής, την οποία έστειλε στον π. Αλέξιο Young το 1974:
"Είμαστε σχεδόν αναγκασμένοι να προβούμε σε ένα οδυνηρό συμπέρασμα: οι Έλληνες έχουν χάσει την πατερική παράδοση, και όλες οι διαμαρτυρίες τους περί "Λατινικής επιρροής», κλπ, είναι μόνο μια έκφραση της δικής τους αβεβαιότητος. Προσπαθούν να «ανακατασκευάσουν» την πατερική παράδοση, αλλά δεν έχουν ζωντανούς Πατέρες για να τους καθοδηγήσουν. Ίσως ο πατέρας Θεοδώρητος του Αγίου Όρους είναι περισσότερο μέσα στην πατερική παράδοση..." [7]. 
Το πρόβλημα της γλώσσας πάντως, αν και δεν στάθηκε εμπόδιο, αν δεν υπήρχε θα μπορούσε να φέρει ακόμη πιο κοντά τους δύο Πατέρες. Γράφει ο π. Σεραφείμ στον αείμνηστο γιατρό Αλέξανδρο Καλόμοιρο: 
"Είναι πολύ σημαντικό για εμάς να διατηρηθεί η επαφή μαζί σας, γιατί εκτός από εσάς δεν έχουμε σχεδόν καμία πραγματική επαφή με τους Γνησίους Ορθόδοξους Χριστιανούς στην Ελλάδα. Έχουμε μόνο τον φίλο μας π. Θεοδώρητο της Σκήτης της Αγίας Άννας, αλλά η αλληλογραφία μας μαζί του είναι σύντομη, λόγω του προβλήματος της γλώσσας. Μας έστειλε ένα χειρόγραφο για δημοσίευση, 10 ή 12 σελίδες, πριν από δύο χρόνια, και το πρόσωπο στο οποίο το δώσαμε για τη μετάφραση ακόμα δεν το έχει επιστρέψει" [8].
Ο π. Σεραφείμ πάντως, ο οποίος είχε ανοικτά διαφωνήσει με τις ακραίες θέσεις των Ελλήνων (Εγκύκλιος 1974 Συνόδου Αυξεντίου, Μοναστήρι Βοστώνης, Ματθαιϊκούς [9]), θεωρούσε τον π. Θεοδώρητο (μαζί με τον μακαριστό Μητροπολίτη Κυπριανό Κουτσούμπα και τον Αλέξανδρο Καλόμοιρο [προσωρινά]) τους σωστότερους εκπροσώπους των Παλαιοημερολογιτών της Ελλάδος [10].


Νικόλαος Μάννης

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1] Επιστολή Γεωργίου Μεταλληνού προς Ιωάννην Μαύρον, Λάρισα, 31-12-1964 [Πρώτα ο Θεός, μέγα μέρος της διασωθείσης αλληλογραφίας του π. Γεωργίου με τον π. Θεοδώρητο θα εκδοθεί από τον υποφαινόμενο εντός ολίγων μηνών].
[2] Πρωτότυπο κείμενο: "Father Theodoritos (Mt. Athos monk, formerly John Mavros, who wrote articles and helped us set type in 1965)" στο fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Letter 092, Aug. 16/29, 1971.
[3] Πρωτότυπο κείμενο: "On Friday we [were] visited by Fr. Theodoritos, and what joy there was in meeting and praying with this true Athonite zealot. We were only confirmed in our judgment that, if the Greeks look to our Synod bishops for confirmation of their stand for true Orthodoxy, we in the Synod look to you zealot Greeks for inspiration in true and unbending Orthodoxy" στο fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Letter 095, Aug. 31/Sept. 13, 1971.
[4] Πρωτότυπο κείμενο: "We already know that not all Greek “zealots” think like Fr. Panteleimon. For example, Frs. Panteleimon and Neketas have been trying to persuade us to throw Blessed Augustine out of the Orthodox Calendar. We told them we do not have the authority to do this, and besides, we know that Vladika John has great veneration for him and celebrated the service to him every year. Nonetheless, Fr. Neketas says that he is in the Russian Calendar because of “Uniate influence”. However, we investigated and found out that he was introduced into the Russian Calendar in the 19th century on the authority of St. Nikodemos the Hagiorite, a Greek anti-Latin zealot! We asked Fr. Theodoritos of Mt. Athos about this, and he wrote back: “Yes, I think Augustine must be a Saint, because St. Nikodemos placed him in the Synaxarion”. Of course, we all know that Blessed Augustine had theological errors or at least wrong emphases, but that does not prevent us from paying the due reverence to him. Therefore, the “fanaticism” of our “Greeks” on this point seems entirely unnecessary and a cause of vain disputes" στο fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Letter 130, May 27/June 9, 1973.
[5] Πρόκειται για τον μετέπειτα Μητροπολίτη Ιλαρίωνα  Καπράλ https://orthodoxwiki.org/Hilarion_(Kapral)_of_New_York
[6] Πρωτότυπο κείμενο: "Everyone knows of the erroneous doctrine of Blessed Augustine on grace—but why this “fundamentalist” attempt to destroy entirely someone who has never in Orthodox tradition been denied a place among the Fathers of the Church? Fr. Theodoritos, doubtless speaking for other zealots in Greece and on the Holy Mountain, writes us that of course he accepts Augustine as a Saint, because St. Nikodemos of the Holy Mountain does" στο fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Letter 188, Sept. 29/Oct. 12, 1975.
[7] Πρωτότυπο κείμενο: "We are almost forced to a painful conclusion: the Greeks have lost the patristic tradition, and all their shouting about “Latin influence,” etc., is only an expression of their own uncertainty. They try to “reconstruct” the patristic tradition, but they have no living Fathers to guide them. Perhaps Father Theodoritos of Mt. Athos is more in the patristic tradition..." στο fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Letter 148, Feb. 25/March 10, 1974.
[8] Πρωτότυπο κείμενο: "It is very important for us to maintain contact with you, because apart from you we have almost no real contact with the True Orthodox Christians of Greece. We have only our friend Fr. Theodoritos of St. Anne’s Skete, but our correspondence with him is brief owing to the language problem. He sent us a manuscript for publication, of 10 or 12 pages, two years ago, and the person to whom we gave it for translation still has not returned it" στο fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Letter 184, Aug. 26/Sept. 8, 1975.
[9] Τον υπερζηλωτισμό αυτόν τον είχε αποκαλέσει "Ιησουϊτική απομίμηση της Ορθοδοξίας" (Πρωτότυπο κείμενο: "May God preserve us from this jesuitical imitation of Orthodoxy!" στο fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Letter 287 [to fr. Demetrios], May 23/June 5, 1980.
[10] Πρωτότυπο κείμενο: "the soundest representatives of the Old Calendarists in Greece (Dr. Kalomiros, Archimandrite Cyprian, Father Theodoritos, etc.)" στο fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Letter 241 [to fr. Ioannikios], Nov. 4/17, 1976.

ΠΗΓΕΣ
1. Αλληλογραφία π. Θεοδωρήτου (Μαύρου) - π. Γεωργίου Μεταλληνού (ανέκδοτη).
2. Ιερομονάχου Δαμασκηνού, π. Σεραφείμ Ρόουζ - Η ζωή και τα έργα του, Εκδόσεις Μυριόβιβλιος, Αθήνα (3 τόμοι). 
3. fr. Alexey Young, Letters from fr. Seraphim Rose, Nikodemos Orthodox Publication Society, 2001.
4. The Orthodox Word, magazine

8 σχόλια:

  1. Φαντασθεῖτε τό Ἅγιον Ὄρος νά εἶχε ἀρκετούς σάν τόν π. Θεοδώρητο! Σήμερον ἡ αἵρεσις τοῦ Οἰκουμενισμοῦ καί οἱ ἄλλες κακοδοξίες θά εἶχον καταποντισθῆ! Δέν ἔχει βεβαίως συμβῆ αὐτό, διότι οἱ Οἰκουμενισταί ἐφρόντισαν νά ἐκδιώξουν καί αὐτόν τόν ἕνα πού ὑπῆρχεν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ Νίκο συγχαρητήρια για την εργασία σου.

    Γιάννης Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ενδιαφέρουσα πληροφορία.
    Συγχαρητήρια!
    Όμως πάντοτε ο κλήρος των μεγάλων ανδρών ήταν να πεθαίνουν εν επιγνώσει φτωχοί και άσημοι, προσβλέποντες στα αιώνια αγαθά.
    Ναι πάντοτε η ομολογία της καθαρής αληθείας ήταν Γολγοθάς και Σταυρός.
    Και άν ρωτήσει κανείς, ποιός είναι ο Γολγοθάς των δύο αυτών πατέρων, η απάντηση είναι απλή.
    Τί φοβούνται όσοι δεν συμφωνούν με την παναίρεση του οικουμενισμού και παραμένουν σε κοινωνία;
    Τη συκοφαντία των σχισματικών ή την ταπεινωτική ονοματοδοσία (από τούς ίδιους) του παλαιοημερολογίτη;
    Δεν γνωρίζουν ότι η Ανάσταση προϋποθέτει την ταπεινωτική ήττα (φαινομενική) από τους κρατούντες του κόσμου τούτου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το σχόλιο του π.Σεραφείμ για τους σωστότερους(το «soundest» θα μπορούσε να σημαίνει και τους σημαντικότατους-ηχηρότατους κατά κυριολεξία-) εκπροσώπους του Πατρίου στην Ελλάδα γράφτηκε το 1976.
    Αργότερα όμως ο π.Σεραφείμ είχε σοβαρή διαφωνία με τον Αλεξ.Καλόμοιρο σχετικά με την «εξελεκτική» θεολογία του τελευταίου καθώς και με την απόρριψη της Αγίας Εικόνος της Αγίας Τριάδος. Μάλιστα σε άλλο γράμμα του (1979) ο π.Σεραφείμ ανέφερε ότι ο κ.Καλόμοιρος τους απέρριψε-άφησε (πρωτ.«he dropped us»)επειδή τόλμησαν να διαφωνήσουν μαζί του στο θέμα της «εξελικτικής» θεολογίας του τελευταίου.
    Στην ίδια επιστολή ο π.Σεραφείμ θεωρούσε ως μετριοπαθέστερο ΓΟΧ τον Επίσκοπο Κυπριανό,αν και όπως ανέφερε δεν τον γνώριζε τότε τόσο καλά (επιστολή με αριθ.270 και ημερομ.24/5-6/6-1979).
    Χαρακτηρηστική είναι η παρακάτω αναφορά του στον κ.Καλόμοιρο,όπου σχολιάζει ελέγχοντας τις δύο προαναφερθείσες λαθεμένες απόψεις του:
    «...I sense a danger in one of the speakers at your summer conference also—Dr. Kalomiros. He has written many good things, but he is also very narrow. The last we heard he had created a schism (with a few of his followers) from the Old Calendarists of Greece over the question of the icon of the Holy Trinity showing the Father as an old man (the kind that Bishop Alypy and Fr. Cyprian paint): anyone who venerates or even tolerates it is apparently a “heretic”! (That’s also about what Fr. Lev says.) Dr. Kalomiros is also very immoderate in his pro-evolutionism, and in a talk on “creation” (or in a discussion afterwards) he is very likely to express some of his strange opinions, such as: Adam may well have looked like an ape, since he was born as an ape-like creature and only became “man” when God breathed His Spirit into this ape-like creature! (Conservative theologians in Greece regard him as a radical evolutionist.) Such opinions, like Fr. Lev’s ideas on life after death, only confuse people. The polemical tone with which they present their opinions is perhaps the most disturbing thing of all—it means that no discussion is possible with them...» (επιστ.με αριθ.300,23/11-6/12-1980).

    Γ.Ε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σωστή παρατήρηση και ευχαριστώ για την σημαντική παρέμβασή και συμπλήρωσή σας!
      Μόνο μια διευκρίνιση. Ο π. Σεραφείμ δεν διαφωνούσε με τον Καλόμοιρο στο θέμα της εικόνας της Αγίας Τριάδος, αλλά στην αντιμετώπιση όσων την προσκυνούσαν ως αιρετικών, όπως θεωρούσε ο τελευταίος. Και άλλοι δεν αποδεχόντουσαν ως ορθή την εν λόγω εικόνα όμως δεν θεωρούσαν αιρετικούς, όσους την προσκυνούσαν, ούτε έκαναν σχίσμα για τον λόγο αυτό.

      Διαγραφή
  5. Αγαπητέ δάσκαλε,παρακαλώ.

    Όμως (και συγγνώμη που συνεχίζω το θέμα) είναι γεγονός ότι ο κ.Καλόμοιρος θεωρούσε ως αιρετικούς όσους προσκυνούσαν την εν λόγω Εικόνα ακριβώς επειδή την θεωρούσε αιρετική ,και μάλιστα επέμενε(πρωτότυπο:«he isists the icon is heretical») σε αυτήν του τη θέση, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε σε άλλη επιστολή του ο π.Σεραφείμ, ο οποίος, με όσα σχετικά γράφει σε αυτήν, την θεωρούσε ξεκάθαρα ως μία ακόμη έκφραση της Αγιογραφικής Ορθόδοξης Παράδοσης.
    Παραθέτω το σχετικό του σχόλιο :
    «Dr. Kalomiros has now made himself notorious in Greece for starting his own schism from the Old Calendarists over the issue of the Icon of the Trinity showing God the Father as an old man—he insists the icon is heretical and justifies the breaking of communion with those who venerate or even tolerate it. Will not his presence at a Conference of our Church further promote the spirit of criticism and even schism in our midst? Can’t we somehow begin to shake off this foreign influence in our Church and get back to our organic ties with the Russian theological past and with the suffering Russia of today? I assure you that I am not the only one to be concerned over this matter; the majority of our young American clergy, I am sure, will be glad to return to the solid roots of our Church and shake off the Western spirit of criticism which Fr. Panteleimon, Fr. Neketas, Fr. Lev, and a few others are trying to pass off as Orthodox(Επιστ.299,22/11-5/12-1980)».

    Το «he insists» (=αυτός επιμένει) τι άλλο μπορεί να σημαίνει παρά ότι ο π.Σεραφείμ, ή κάποιος άλλος , διαφώνησε με τη θέση του δ.Καλόμοιρου ότι η εικόνα είναι αιρετική ; Εάν ο π.Σεραφείμ δεν τη θεωρούσε Ορθόδοξη θα το κατέθετε στο σχετικό με την Εικόνα σχόλιό του (αφού αναφέρθηκε μάλιστα και στη θέση του δ.Καλόμοιρου).
    Κάνει εντύπωση μάλιστα η τελευταία φράση του π.Σεραφείμ, ο οποίος αντικρούοντας την άποψη του γιατρού (ο Καλόμοιρος ήταν ιατρός στο επάγγελμα) τον μέμφεται για το «δυτικό πνεύμα κριτικής» που εκείνος εμφάνιζε, πνεύμα από το οποίο εμφορούνταν τότε και οι τρεις κληρικοί της Επιστολής , Παντελεήμων (εννοεί μάλλον τον τότε ηγούμενο της Ι.Μ.Μεταμορφώσεως της Βοστώνης),Νικήτα και Λέβ (Λέοντα), οι οποίοι με μερικούς άλλους προσπαθούσαν αυτό το πνεύμα να το παραστήσουν-πλασάρουν («pass off») ως Ορθόδοξο(!).

    Για τον τρίτο προαναφερθέντα κληρικό ο π.Σεραφείμ γράφει σε κάποιον π.Νικήτα : «Fr. Lev accuses “the heretical teaching that the Ancient of Days (Dn. ch. 7) was God the Father” (p. 23). Father, in the past you have already printed enough of such categorical statements that find “heresy” in every corner; it is really time for them to stop»(Επιστ.279, 23/10-5/11-1979).
    (Ερμηνεία : Ο π.Λέων κατηγορεί «την αιρετική διδασκαλία ότι ο παλαιός των ημερών ήταν ο Θεός Πατέρας».
    Πάτερ (Νικήτα), στο παρελθόν έχετε εκδώσει εντύπως αρκετές τέτοιες κατηγορηματικές (απόλυτες) διατυπώσεις που βρίσκουν «αίρεση » σε κάθε γωνιά . Είναι πια καιρός αυτές να σταματήσουν).

    Φρονώ ταπεινά λοιπόν πως ο π.Σεραφείμ διαφωνούσε στο θέμα της Εικόνος της Αγίας Τριάδος με τον δ.Καλόμοιρο γι᾿αυτό και τον ελέγχει για την «επίθεσή» του εναντίον αυτής. Και μάλιστα από τα παραπάνω φαίνεται ότι ο π.Σεραφείμ ήταν αντίθετος με την προσπάθεια κάποιων, στο όνομα μίας δήθεν γνήσιας έκφρασης-ερμηνείας της Παράδοσης, να κατακρίνουν ή απορρίψουν ένα κομμάτι αυτής ακριβώς της Ορθόδοξης Παράδοσης - σε σημείο μάλιστα που να δείχνει αρνητικός σε μία παρουσία του δ.Καλόμοιρου σε Ρωσική τότε Σύνοδο (βλ.σχετικά https://lifeondoverbeach.wordpress.com/2015/10/20/archbishop-averky-sin-reigns-ruthlessly-among-the-people-of-today/,όπου ο Αρχιεπίσκοπος Αβέρκιος φωτογραφίζεται δίπλα από την Θαυματουργό Εικόνα της Παναγίας του Κούρσκ-όπου και η γνωστή απεικόνιση της Αγίας Τριάδος- , καθώς και http://www.mosscreekmedia.com/pano/content/2008/0924/05/pano5.html, όπου στο καθολικό της γνωστής Ι.Μ.της Αγίας Τριάδος στο Jordanville της N.Y. - της οποίας ο Αρχιεπίσκοπος Αβέρκιος χρημάτησε ηγούμενος επί 15 έτη - σε περίοπτη θέση στο δεξιό εμπρόσθιο προσκυνητάρι η εν λόγω Αγία Εικών).

    Γ.Ε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανοίγετε μεγάλο θέμα αγαπητέ.
      Προσωπικά αμφιβάλλω για το αν οι απόψεις του π. Σεραφείμ, είναι έτσι όπως πιστεύετε. Μάλιστα αν συμπίπτουν με αυτές του μέντορά του, Αγίου Ιωάννου Μαξίμοβιτς (ο οποίος καταδίκαζε τις -κατά τα λεγόμενά του- "φράγκικες ζωγραφιές", χωρίς όμως να καταδικάζει αυτούς που από απλότητα τις προσκυνούσαν), τότε πιστεύω πως και η διαφωνία του με τον Καλόμοιρο ήταν ως προς την στάση του και μόνο.
      Επίσης μια διόρθωση. Στην θαυματουργή εικόνα της Παναγίας του Κουρσκ, δεν υπάρχει καμία "απεικόνιση της Αγίας Τριάδος". Άνωθεν την εικόνος της Θεοτόκου με τον Κύριο ως βρέφος, υπάρχει η εικόνα του Κυρίου Σαβαώθ και πέριξ οι εικόνες Προφητών. Είναι μια υπέροχη οπτικοποίηση του γεγονότος ότι ο Παλαιός των Ημερών έγινε Παιδίον, όπως ακριβώς το προεφήτευσαν οι Προφήτες.
      http://hram-troicy.prihod.ru/users/67/1167/editor_files/image/ih3577.jpg

      Διαγραφή
  6. Αδελφέ μου δάσκαλε,
    με συγχωρείς ,αλλά η εικόνα που παραθέτεις είναι με την επένδυσή της .
    Σου αποστέλλω την Αγία Εικόνα ,χωρίς την επένδυση, όπου εικονίζεται και το Άγιον Πνεύμα ως περιστερά, λεπτομέρεια που καλύπτεται λόγω της επένδυσης (συνεπώς δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια η ερμηνεία που δίνεις στο τέλος του σχολίου σου) : https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Kursko-Korennaya_ikona.jpg
    Ας υπενθυμίσω και πάλι την Εικόνα της Αγίας Τριάδος στο δεξί προσκυνητάρι εντός της Ιεράς Μονής-Θεολογικής σχολής της Αγίας Τριάδος στο Jordanville, όπου ο Αρχιεπίσκοπος Αβέρκιος διακόνησε ως ηγούμενος δεκαπέντε έτη.
    Σχετικά με τον Άγιο Ιωάννη θα ζητούσα να μου παραθέσεις συγκεκριμένο του σχόλιο σχετικά με το θέμα , όπως και συγκεκριμένο χαρακτηρισμό του για την εν λόγω Εικόνα της Αγίας Τριάδος ως φράγκικη (καθότι φράγκικη ζωγραφιά για τον Άγιο θα μπορούσε να είναι , όχι η συγκεκριμένη Αγία Εικόνα, αλλά εικόνες όπως η παρακάτω : https://medievalotaku.files.wordpress.com/2014/08/jesus-et-maria.jpg).
    Όσο για τη θέση του π.Σεραφείμ προσωπικά παρέθεσα τα δικά του σχετικά κείμενα , οπότε ας κρίνουν οι αγαπητοί αναγνώστες του παρόντος διαλόγου ,εάν έχω δίκιο στη διαπίστωσή μου , ή όχι.

    Γ.Ε.

    Υ.Γ. Ας μου επιτραπεί να επιμείνω ιδίως στη φράση « he insists the icon is heretical » που είπε ο π.Σεραφείμ για τον δ.Καλόμοιρο, μια φράση που ουδέποτε θα έγραφε, εάν κι εκείνος(ο π.Σεραφείμ) είχε την ίδια άποψη με αυτόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή