"Κρείττων γὰρ ἐπαινετὸς πόλεμος εἰρήνης χωριζούσης Θεοῦ· καὶ διὰ τοῦτο τὸν πραῢν μαχητὴν ὁπλίζει τὸ Πνεῦμα, ὡς καλῶς πολεμεῖν δυνάμενον" Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος

Σάββατο 9 Ιουνίου 2012

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ


Στο παρόν άρθρο παραθέτουμε μερικά αποσπάσματα κειμένων του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσοστόμου Παπαδόπουλου (1923-1938) για το ημερολογιακό ζήτημα. Όπως θα παρατηρήσετε σπάνια συναντά κανείς  μια τόσο διχασμένη προσωπικότητα στην εκκλησιαστική ιστορία.  Πολέμιος, μα και υπέρμαχος της καινοτομίας ταυτόχρονα, γράφοντας κατά της μεταρρύθμισης, αλλά και βασικός πρωτεργάτης αυτής, δίχασε, με την αποδοχή της αλλαγής του πατροπαράδοτου εορτολογίου, ως σήμερα το πλήρωμα των εν Ελλάδι Ορθοδόξων.

àΤο 1910 στο έργο του «Ιστορία της Εκκλησίας Ιεροσολύμων» (σελ. 482) γράφει για τον Πατριάρχη Σωφρόνιο τον Δ΄:


àΤο 1918 σε άρθρο του με τίτλο "Το Γρηγοριανόν ημερολόγιον εν τη Ανατολή" στο περιοδικό «Εκκλησιαστικός Κήρυξ», γράφει τα παρακάτω κατά του γρηγοριανού ημερολογίου, όπως τα παραθέτει ο μοναχός Αρσένιος Κοττέας σε άρθρο του στην ΣΚΡΙΠ (11-8-1929):

Όμως, το ίδιο έτος και στο ίδιο περιοδικό, γράφει τα παρακάτω υπέρ της αλλαγής του πασχαλίου και του ημερολογίου, όπως τα παραθέτει ο γνωστός αστρονόμος Δημήτριος Αιγινήτης σε άρθρο του στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ (23-1-1919):

àΤο 1923 ο Χρυσόστομος Παπαδόπουλος μαζί με τον Αιγινήτη και άλλους συντάσσουν έκθεση υπέρ της μεταρρύθμισης του ημερολογίου υπό προϋποθέσεις όπως φαίνεται στο άρθρο 8 αυτής:
àΤο 1924 και άνευ συνεννοήσεως με όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, προβαίνει στην αλλαγή του εκκλησιαστικού ημερολογίου, διαβεβαιώνοντας τόσο στην εγκύκλιο της μεταρρύθμισης (23-3-1924), όσο και στην διασαφητική αυτής(9-4-1924):
àΤο 1925 στο βιβλίο του «Σχέσεις Ορθοδόξων και Λατίνων κατά τον ΙΣΤ΄αιώνα» (τύποις Φοίνικος) στις σελ. 30 και 34, αποδέχεται ως πραγματικό σκοπό της γρηγοριανής καινοτομίας τον προσηλυτισμό των Ορθοδόξων προς τον παπισμό, έστω και αν προσπαθεί να μειώσει τον Μελέτιο Πηγά ότι δήθεν είχε άγνοια περί τα επιστημονικά:

àΤο 1932 γράφει άρθρο στο περιοδικό «Εκκλησία» με τίτλο «Έλεγχος παραποιήσεως Συνοδικών Πράξεων και Πατριαρχικών εγγράφων», στο οποίο απαντώντας αμέσως ο ζηλωτής μοναχός Αρσένιος Κοττέας, μέσω του περιοδικού «Κήρυξ των Ορθοδόξων» καταδεικνύει τις αντιφάσεις και τα ψεύδη του Αρχιεπισκόπου.
àΤο 1937 δημοσιεύεται το βιβλίο του «Ημερολογιτικών κατηγοριών έλεγχος» ένα συνονθύλευμα αντιφάσεων και σοφιστειών, του οποίου τα ψευδεπιχειρήματα συνέτριψε και τις αντιφάσεις έδειξε, την ίδια κιόλας χρονιά, ο πολύς πρ. Φλωρίνης Χρυσόστομος στο έργο του «Αναίρεσις του «Ελέγχου» του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου» και το οποίο θα αναρτήσουμε Θεού θέλοντος εν ευθέτω χρόνω.

Ο εκκλησιαστικός ιστορικός του μέλλοντος, βλέποντας τις αντιφάσεις, αλλά και ερευνώντας διεξοδικά το έργο του Αθηνών Χρυσοστόμου Παπαδόπουλου, θα κληθεί να απαντήσει στο εξής ερώτημα: Ποια ήταν η ευθύνη του Χρυσοστόμου Παπαδόπουλου στο ημερολογιακό σχίσμα; Ήταν ο κύριος υπαίτιος αυτού (όπως ισχυρίζεται ο Γρηγόριος Ευστρατιάδης), υπήρξε θύμα των πολιτικών καταστάσεων (όπως θεωρούν ορισμένοι), κατέστη όργανο του Μεταξάκη (όπως εξομολογήθηκε ο ίδιος στον γέροντα Φιλόθεο Ζερβάκο), παγιδεύτηκε από τον Μύρωνα Ρουμανίας και τους πανσλαβιστές (όπως πιστεύουν ο Κοττέας και ο πρ. Φλωρίνης αντίστοιχα) ή απλά εμωράνθη (Ιερεμίας 10,14-16);

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου