Στις μέρες μας δημοσιεύονται διάφορα κείμενα στα οποία υποστηρίζεται η υπακοή στην εξουσία, την οποία διδάσκει η Εκκλησία, αλλά παραβλέπεται η εξαίρεση για την υπακοή αυτή. Δεν γνωρίζουμε αν σκοπός τέτοιων κειμένων είναι να κατευνάσουν ακραίες αντιεξουσιαστικές συμπεριφορές πιστών ή να δικαιολογήσουν την δική τους, υπέρ της τυφλής υπακοής στην εξουσία, στάση. Εν μέσω των δύο αυτών άκρων πάντως στέκεται η κρυστάλλινη πατερική διδασκαλία, όπως την εκφράζει ο Άγιος Νικόδημος (από το έργο του "Αἱ ΙΔ΄ Ἐπιστολαὶ τοῦ Ἀποστόλου Παῦλου").
Από το σχόλιο του Ιερού Νικοδήμου στο "Πᾶσα ψυχὴ ἐξουσίαις ὑπερεχούσαις ὑποτασσέσθω" (Ρωμ. ιγ΄ 1):
"Διὰ ὁκτῶ αἴτια ἀριθμεῖ έδῷ ὁ Παῦλος, ὅτι πρέπει νὰ ὑποτάσσωνται οἱ Χριστιανοὶ εἰς τὰς ἐξουσίας:
α΄. ὅτι εἶναι ἐντολὴ Θεοῦ.
β΄. ὅτι οἱ ἄρχοντες καὶ ἐξουσιασταὶ εἶναι λειτουργοὶ Θεοῦ.
γ΄. ὅτι τιμωροῦσι τοὺς κακοὺς διὰ μαχαίρας.
δ΄. ὅτι πρέπει νὰ ὑποτασσώμεθα εἰς αὐτοὺς διὰ τὴν ὑπακοήν.
ε΄. ὅτι ὁ Θεὸς κατακρίνει ὡς μὴ ὑπακούοντας τοῖς ἐξουσιασταῖς.
ϛ΄. ὅτι διὰ τοῦτο δίδονται εἰς τοὺς ἐξουσιαστὰς καὶ τὰ χαράτζια (=φόροι).
ζ΄. ὅτι τοῦ Χριστιανοῦ εἶναι ἴδιον νὰ τιμᾷ τοὺς ὑπερέχοντας.
η΄. καὶ διὰ τὴν κοινὴν εἰρήνην πρέπει εἰς αὐτοὺς νὰ ὑποτασσώμεθα (παρὰ Κορεσσίῳ).
Διὰ τοῦτο εἶπε καὶ ὁ Κορυφαῖος Πέτρος: "ὑποτάγητι οὖν πάσῃ ἀνθρωπίνῃ κτίσει διὰ τὸν Κύριον, εἴτε βασιλεῖ, ὡς ὑπερέχοντι, εἴτε ἡγεμόσιν, ὡς δι᾿ αὐτοῦ πεμπομένοις εἰς ἐκδίκησιν μὲν κακοποιῶν, ἔπαινον δὲ ἀγαθοποιῶν· ὅτι οὕτως ἐστὶ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ" (Α Πε. β΄ 13-15).
Πλὴν πρέπει νὰ προσέχωμεν, καὶ ὅταν τύχῃ κανένας ἐξωτερικὸς ἐξουσιαστὴς νὰ μᾶς βιάζῃ νὰ ἀρνηθῶμεν τὴν πίστιν μας, ἤ νὰ παραβῶμεν καμμίαν ἐντολὴν Θεοῦ, τότε πρέπει νὰ μὴν ὑποτασσώμεθα εἰς αὐτούς, ἀλλὰ νὰ ἀντιστεκώμεθα μέχρι θανάτου, ἐνθυμούμενοι τὸν λόγον τῶν Ἀποστόλων ὃν εἶπον πρὸς τοὺς Ἰουδαίους: "πειθαρχεῖν δεῖ Θεῷ μᾶλλον ἢ ἀνθρώποις" (Πραξ. ε΄ 29). Καὶ τὸν λόγον τοῦ Δαβίδ: "Καὶ ἐλάλουν ἐν τοῖς μαρτυρίοις σου ἐναντίον βασιλέων, καὶ οὐκ ἠσχυνόμην" (Ψαλμ. ριη΄)".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου