"Κρείττων γὰρ ἐπαινετὸς πόλεμος εἰρήνης χωριζούσης Θεοῦ· καὶ διὰ τοῦτο τὸν πραῢν μαχητὴν ὁπλίζει τὸ Πνεῦμα, ὡς καλῶς πολεμεῖν δυνάμενον" Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος

Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2019

Τεθολωμένα καὶ δηληρητιώδη ὕδατα: Περὶ Ψυχολογίας (Μέρος κ΄)

   Ὅπως προανηγγείλαμε, πατέρες καὶ ἀδελφοί, συνεχίζουμε τὴν ἐργασία μας μὲ τὴν παράθεσι θεωριῶν τῆς συγχρόνου Ψυχολογίας, καθὼς καὶ θέσεων καὶ ἀπόψεων παλαιῶν καὶ συγχρόνων ψυχολόγων (ἐπὶ πλέον τῶν ὅσων παρεθέσαμε κυρίως στὶς ἀρχικὲς δημοσιεύσεις), τὰ ὁποῖα, ἰδομένα ἀπὸ ὀρθόδοξο χριστιανικὴ πλευρά (καὶ ὄχι μόνον), θὰ μποροῦσαν νὰ χαρακτηρισθοῦν ἀπὸ ἀνόητα καὶ ἀντιεπιστημονικὰ μέχρι καὶ ἐπικίνδυνα, ἀντιχριστιανικά, αἱρετικά. Ὀφείλουμε νὰ ζητήσουμε προκαταβολικῶς συγγνώμη γιὰ τὸν σκανδαλισμὸ ποὺ προκαλοῦν κάποιες σκέψεις-θέσεις ψυχολόγων ποὺ θὰ παραθέσουμε κατωτέρω (γιὰ τὴν ἀκρίβεια τὰ πολὺ σκανδαλιστικὰ δὲν τὰ παραθέτουμε ὁλοκληρωμένα, ἀλλὰ παραπέμπουμε στὴν πηγὴ), ἀλλὰ ἴσως κρίνεται ἀπαραίτητη αὐτὴ ἡ παράθεσι, προκειμένου νὰ κατανοηθῇ βαθύτερον ἡ ἐπικινδυνότητα τῆς ἐν λόγῳ «ἐπιστήμης» καί, συνάμα, νὰ καταρριφθῇ τό, ἂν μή τι ἄλλο περίεργο, ἐπιχείρημα κάποιων, ὅτι οἱ ψυχολόγοι μεταδίδουν μὲ σύγχρονη γλῶσσα (κατανοητὴ στὸν σύγχρονο ἄνθρωπο) αὐτὰ ποὺ ἐδίδασκαν οἱ ἅγιοι Πατέρες (καὶ δὲν κατανοοῦνται ἀπὸ τοὺς συγχρόνους;!). Δυστυχῶς, πολλὰ ἀπὸ αὐτὰ ποὺ θὰ ἀκολουθουθήσουν ἐνδέχεται νὰ μολύνουν τὸν νοῦ σας, καὶ προτείνεται νὰ διαβασθοῦν ἀπὸ ἐνήλικες μόνον.

   Πρὸ τοῦ ὅμως προχωρήσουμε, ἐπειδὴ κάποιος ἀδελφὸς μᾶς εἶπε ὅτι οἱ ψυχολόγοι καὶ οἱ ψυχίατροι ἔχουν καὶ καλὲς θέσεις καὶ συμβουλές, παραθέτουμε τὴν ἀπάντησί μας πρὸς αὐτόν: «Ἐννοεῖται ὅτι οἱ ψυχολόγοι καὶ ψυχίατροι, ὅπως ἄλλωστε καὶ κάθε ἄνθρωπος ἐπὶ τῆς γῆς, εἶναι δυνατὸν νὰ ἔχουν κάποιες καλὲς θέσεις καὶ νὰ προσφέρουν κάποιες καλὲς συμβουλές (προσφάτως λ.χ. μία ὁμάδα ψυχολόγων ἀπεφάνθη ὅτι τὰ κινούμενα σχέδια «Πέππα, τὸ γουρουνάκι» εἶναι οὐσιαστικῶς ἀκατάλληλο γιὰ παιδιά, ἐπειδή, σὺν τοὶς ἄλλοις, παρέχει λανθασμένα πρότυπα συμπεριφορᾶς). Πολλοὶ ἀπὸ τοὺς μεγάλους ψυχολόγους καὶ ψυχιάτρους ἦσαν/εἶναι εὐφυέστατοι καὶ μὲ πολλὴ ἐμπειρία στὴν ζωή. Κάποιοι ψυχολόγοι ἀπὸ δῶ καὶ ἀπὸ κεῖ ἔχουν καὶ χριστιανικὲς καταβολὲς καὶ οἱ θέσεις καὶ συμβουλές τους εἶναι κάπως διαποτισμένες καὶ ἀπὸ χριστιανικὲς ἀρχές. Ἐδῶ καὶ οἱ ἀρχαῖοι ἡμῶν πρόγονοι, πρὸ Χριστοῦ, εἶχαν τὸν σπερματικὸ λόγο, δηλαδὴ ψήγματα ἀληθείας στὶς διδαχές τους. Γνωστοῦ ὄντως, ὅμως, ὅπως ἀποδεικνύεται καὶ ἀπὸ τὴν παροῦσα ἐργασία, ὅτι σὲ θεωρητικὸ καὶ πρακτικὸ ἐπίπεδο ἡ Ψυχολογία εἶναι γεμάτη μὲ δηλητηριώδεις θέσεις, τεχνικές, ἐπιδιώξεις καὶ συμβουλές, γιατὶ νὰ ἀναζητοῦμε μέσα ἐκεῖ τὶς ὅποιες καλὲς θέσεις καὶ συμβουλές, μὲ κίνδυνο μάλιστα νὰ πέσουμε ἔξω στὸ κατὰ πόσο πράγματι χρήσιμες εἶναι, καὶ μὲ κίνδυνο, ἐπίσης, νὰ μοιράζουμε τὸν χρόνο μας στὴν μελέτη τῶν Ἁγίων Πατέρων καὶ τῶν Ψυχολόγων (χαριτολογώντας: στὴν μιὰ μασχάλη ἡ Ἁγία Γραφὴ καὶ ἡ «Κλίμαξ» τοῦ ὁσίου Ἰωάννου καὶ στὴν ἄλλη ὁ Φρόϋντ καὶ ὁ πατὴρ Βασίλειος Θερμός!); Διακηρύττουμε ἆραγε ἐλλειμματικὴ τὴν ποιμαντικὴ-συμβουλευτικὴ-παιδαγωγικὴ-ἀνθρωπολογία-ἠθικὴ τῆς Ἐκκλησίας μας; Τώρα, ξαφνικά, ἐπειδὴ κυριάρχησε ἡ ψυχολογία στὴν ζωή μας, τὶς τελευταῖες μόλις δεκαετίες; Μήπως δὲν ἔχουμε τέτοιες συμβουλὲς (σὰν αὐτὲς ποὺ μᾶς ἀρέσουν στοὺς ψυχολόγους) ἀπὸ τὴν Διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας; Καὶ ἐὰν σήμερα ἔχουν προκύψει νέα δεδομένα, ὅπως θὰ ἀντέτεινε κάποιος, δὲν θὰ μᾶς φώτιζε ὁ Θεός μας νὰ τὰ ἀντιμετωπίσουμε, ἐὰν ζούσαμε μὲ τὸν ἴδιο τρόπο ποὺ ζοῦσαν οἱ Πατέρες μας; Ὅσοι ζοῦν ἔτσι, φρονοῦμε ὅτι δὲν ἀναζητοῦν στηρίγματα σὲ κοσμικὲς φιλοσοφίες. [Ἔγραφε ὁ μακαριστὸς ἐνάρετος ἱερομόναχος Σεραφεὶμ Ρόουζ: «Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα της σύγχρονης, γεμάτης σύγχυσης, εποχής μας, το οποίο δεν μπορεί να βρει τη λύση του με την προσεκτική και ευλαβή ανάγνωση των Αγίων Πατέρων: είτε το πρόβλημα των σεκτών και των αιρέσεων που αφθονούν σήμερα, είτε των σχισμάτων και των "δικαιοδοσιών"· είτε η προσποίηση της πνευματικής ζωής που προκλήθηκε από τη "χαρισματική αναγέννηση", είτε οι πανούργοι πειρασμοί της σύγχρονης άνεσης και ευκολίας· είτε σύνθετα φιλοσοφικά ζητήματα, όπως η "εξέλιξη", είτε ηθικά ζητήματα, όπως η άμβλωση, η ευθανασία και ο "έλεγχος των γεννήσεων"· είτε η εκλεπτυσμένη αποστασία του "Σεργιανισμού", που προσφέρει έναν εκκλησιαστικό οργανισμό στη θέση του Σώματος του Χριστού, είτε η ωμότητα του "Ανανεωτισμού", που αρχίζει με την "αναθεώρηση του ημερολογίου" και τελειώνει με τον “Ανατολικού Τυπικού Προτεσταντισμό”. Σε όλες αυτές τις ερωτήσεις οι Άγιοι Πατέρες, και οι ζώντες Πατέρες μας που τους ακολουθούν, είναι ο μόνος σίγουρος οδηγός μας» ("the orthodox word”, 58, Sept. - Oct. 1974)]. Τί, λοιπόν, θέλουμε; Ἕνα βιβλίο ἔξυπνων συμβουλῶν, ἕτοιμες συνταγές (καὶ μάλιστα κοσμικοῦ τύπου) χωρὶς κόπο, ἄσκησι, δάκρυα, ταπείνωσι, μελέτη τῶν Γραφῶν καὶ τῶν Πατέρων;».

   Ἀσφαλῶς, λοιπόν, ὑπάρχουν «κουκούτσια ἀληθείας» στὴν Ψυχολογία, ἀλλὰ ὅπως ἔγραφε ὁ πατὴρ Νίκων Βαρομπιώφ, ἐνάρετος Ρῶσος ἱερομόναχος (20ος αἰών): «Ὁ Κύριος μᾶς ἔδειξε πὼς ἀκόμη καὶ ἀπὸ ἐδῶ μποροῦμε νὰ μποῦμε στὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, καὶ ἐμεῖς ψάχνουμε νὰ βρoῦμε λίγα κουκούτσια τῆς ἀλήθειας στὴν ἐπιστήμη, στὴ φιλοσοφία καὶ ἀλλοῦ, καὶ ὄχι στὸ Εὐαγγέλιο ἢ στοὺς Ἁγίους Πατέρες ποὺ ἐφάρμοσαν τὸ Εὐαγγέλιο μὲ τὴν ἀσκηση στὴ ζωή τους» («Ἡ πνευματικὴ τέχνη τῆς μετανοίας καὶ τῆς σωτηρίας μας», Ἡγούμενος Νίκων Βαρομπιώφ, Ὀρθόδοξος Κυψέλη, Θεσσαλονίκη, 2018, σελ. 181-182).

   Γράφει, ἐπίσης, ἐνισχύοντας τὶς ὡς ἀνω θέσεις μας, ὁ μακαριστὸς πατὴρ Σεραφεὶμ Ρόουζ σὲ μία ἐπιστολή του (Jan. 23/Feb. 5, 1971. Priest-Martyr Clement πρὸς Nina Kojevnikov): «Do not read any books on “spirituality” by Catholics, Protestants, psychologists, or anyone who is not Orthodox, because they will only mix you up. There may be wisdom or insights in some of these, but only in our Orthodox Faith is there to be found the whole path of salvation, the infallible way of coming to God. Many people spend a lifetime trying to find what is only to be found in the Orthodox Church; but God has granted you the good fortune of being born in His Holy Church, and you only need to return to what is yours already. Even I, from a Protestant background, felt that I had “come home” when I found Holy Orthodoxy; how much more you will feel the same way when faith begins truly to grow within you». Δηλαδή: «Μή διαβάζῃς βιβλία γιά τήν «πνευματικότητα» πού εἶναι γραμμένα ἀπό Καθολικούς (δηλαδὴ Παπικούς), Προτεστάντες, ψυχολόγους, ἤ ἀπό ὁποιονδήποτε ἄλλον πού δέν εἶναι Ὀρθόδοξος, διότι τό μόνο πού θά κάνουν αὐτά τά βιβλία εἶναι νά σοῦ προκαλέσουν σύγχυσιν. Μπορεῖ νά ὑπάρχῃ σοφία ἤ βαθειά ἐπίγνωσις τῶν πραγμάτων (διορατικότητα, ἐνόρασι) σέ μερικά ἀπό αὐτά, ἀλλά μόνον στήν Ὀρθόδοξον Πίστιν μας βρίσκεται ἐξ ὁλοκλήρου ἡ ὁδός τῆς σωτηρίας, ὁ ἀλάθητος δρόμος πρός τόν Θεόν. Πολλοί ἄνθρωποι ξοδεύουν ὁλόκληρον τήν ζωήν των προσπαθώντας νά βροῦν αὐτό πού μπορεῖ νά βρεθῇ μόνον στήν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν. Ἐσένα, ὅμως, ὁ Θεός σ’ ἔχει προικίσει μέ τόν μεγάλον θησαυρόν τοῦ νά εἶσαι γεννημένος στήν Ἁγίαν Ἐκκλησίαν Του, κι ἐσύ τό μόνο πού χρειάζεται νά κάνῃς εἶναι νά ἔλθῃς σ’ αὐτό πού εἶναι ἤδη δικό σου. Ἀκόμη κι ἐγώ, πού προέρχομαι ἀπό τόν Προτεσταντικόν χῶρον, αἰσθάνθηκα ὅτι εἶχα «ἐπιστρέψει στό σπίτι μου» ὅταν ἀνακάλυψα τήν Ἁγίαν Ὀρθοδοξίαν× πόσον περισσότερα θά αἰσθανθῇς κατά τόν ἴδιον τρόπον ὄταν ἡ πίστις ἀρχίζῃ στ’ ἀλήθεια νά μεγαλώνῃ μέσα σου» (μετάφρασι: Χ. Δ.).

Συμβουλὲς καὶ ἀποφθέγματα τοῦ Φρόϋντ
   Γράφει ὁ Φρόϋντ (ἐντὸς δὲ τῶν παρενθέσεων σχολιάζουμε κάποια ἀπὸ αὐτὰ):

   «Ο διάβολος παραμένει πάντα η καλύτερη δικαιολογία για να απενοχοποιήσουμε το Θεό».

   «Η ερμηνεία των ονείρων είναι η βασιλική οδός για την εξερεύνηση του υποσυνείδητου». (Σ.σ. Σὲ ἄλλη συνέχεια τῆς ἐργασίας μας θὰ παρατεθῇ ἡ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησία μας περὶ ὀνείρων, προκειμένου νὰ ἀντιπαρατεθῇ μὲ τὰ φληναφήματα τῶν ψυχολόγων-«ἑρμηνευτῶν» ὀνείρων).

   «Η θρησκεία είναι νεύρωση» (σ.σ.: νεύρωσι κατὰ τὴν ὁρολογία τῆς Ψυχιατρικῆς καὶ Ψυχολογίας εἶναι, μὲ ἁπλᾶ λόγια καὶ χωρὶς λεπτομέρειες, μία συνήθως ἐλαφρᾶς μορφῆς ψυχικὴ διαταραχή, σὲ ἀντίθεσι μὲ τὴν ψύχωσι ποὺ εἶναι συνήθως βαριᾶς μορφῆς).

   «Οι δαίμονες δεν υπάρχουν, όπως και οι θεοί άλλωστε. Είναι απλά δημιουργήματα της ψυχικής δραστηριότητας του ατόμου» (σ.σ. Γνήσιος κήρυξ τῆς ἀθεΐας καὶ τοῦ ἀνθρωποκεντρισμοῦ).

   «Η θρησκεία είναι μια ψευδαίσθηση και αντλεί τη δύναμή της από την ευκολία της να προσαρμόζεται στις ενστικτώδεις μελαγχολικές παρορμήσεις μας».

   «Η Τέχνη είναι μια διέξοδος στο γενετήσιο πρόβλημα». (σ.σ. Ὅλα πιὰ γύρω ἀπὸ τὸ «ὑπὸ τὴν κοιλίαν»! Τίποτε ἀθῶο, γνήσιο, σῶφρον, θεῖο;)

   «Αλήθεια, πώς και κανένας από τους μεγάλους δεν ανακάλυψε ποτέ την ψυχανάλυση; Γιατί έπρεπε να περιμένει (σ.σ. ἡ ἀνθρωπότητα) έναν εντελώς άθεο Εβραίο;» (Σ.σ. Ὤ, ἀλλοίμονό μας τί προσοχὴ χρειαζόμαστε οἱ χριστιανοί, ὥστε νὰ μὴ συμβάλλουμε καὶ ἐμεῖς στὸν θρίαμβο ἑνὸς «ἐντελῶς ἀθέου»...)

   «Μια θρησκεία, ακόμα κι όταν αυτοπροσδιορίζεται σαν θρησκεία της αγάπης, πρέπει να είναι σκληρή και εχθρική σε όσους δεν ανήκουν σε αυτήν. (σ.σ. Προφανῶς δὲν ἐγνώρισε τὴν Ὀρθοδοξία τοῦ Ἑνὸς Θεοῦ μας, τῆς Παναγίας μας, τῶν Ἁγίων μας...)

   «Το κάθε κορίτσι κατέχεται από φόβο, συνειδητό και ασυνείδητο, ότι κάποια στιγμή...». (σ.σ. ἀκολουθεῖ φράσι μολυσματικὴ τοῦ νοός. Δὲν σημειώνουμε τὴν συνέχεια, διότι εἶναι αἰσχρό, καὶ ἐννοεῖται ἀναπόδεικτο. Οἱ ἐνήλικες ἂς τὸ διαβάσουν στὴν πηγὴ μὲ δική τους εὐθύνη)
(πηγὴ τῶν ὡς ἄνω: ἰστοσελίδα τοῦ Θάνου Ἀσκητή. Εἶναι χαρακτηριστικὸ δὲ τὸ ποῦ ἔχουν πέρασι τέτοιου εἴδους ἀποφθέγματα).

   «Διαβάζουμε στον Ραμπελέ πώς ο διάβολος τράπηκε σε φυγή όταν η Γυναίκα...» (Δὲν σημειώνουμε τὴν συνέχεια, καθὼς «αἰσχρόν ἐστι καὶ λέγειν». Οἱ ἐνήλικες ἂς τὸ διαβάσουν στὴν πηγὴ μὲ δική τους εὐθύνη). (Πηγή: ἰστοσελίς: Γνωμικολογικόν»)

   Παρακαλοῦμε πολύ, ὅσοι ἐκ τῶν ἀγαπητῶν πατέρων καὶ ἀδελφῶν ἀναγνωστῶν ἐντοπίσουν (ἢ ἔχουν ἤδη ἐντοπίσει) καὶ ἄλλα παρόμοια ἀποφθέγματα τοῦ Σ. Φρόυντ (ἢ ἄλλων ψυχολόγων καὶ ψυχιάτρων), ἂς μᾶς τὰ ἀποστείλουν.

   Στὴν ἑπομένη συνέχεια, πρώτα ὁ Θεός, θὰ σημειώσουμε κάποια στοιχεῖα περὶ τοῦ προσώπου αὐτοῦ καὶ περιστατικὰ ἐκ τῆς ζωῆς του, ποὺ φανερώνουν τὸ ἦθος του καὶ τὴν «ἐπιστημοσύνη» του. Ἀσχολούμαστε δὲ περισσότερο μὲ τὸν Σ. Φρόυντ, διότι εἶναι ἀσφαλῶς ὁ ἀδιαμφισβήτητος «Πατέρας» καὶ τὸ σημεῖο ἀναφορᾶς ὅλων τῶν συγχρόνων ψυχολόγων καὶ ψυχιάτρων.

Συνεχίζεται...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου