"Κρείττων γὰρ ἐπαινετὸς πόλεμος εἰρήνης χωριζούσης Θεοῦ· καὶ διὰ τοῦτο τὸν πραῢν μαχητὴν ὁπλίζει τὸ Πνεῦμα, ὡς καλῶς πολεμεῖν δυνάμενον" Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2019

Η ''ΕΝ ΑΠΟΛΥΤΩ ΗΣΥΧΙΑ'' ΕΚΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΑΙΩΝΩΝ ΙΕΡΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ...

(ΜΑΣ ΕΣΤΑΛΗ)


Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΜΕΛΟΥΣ ΑΠΟ ΚΛΗΡΟ ΚΑΙ ΛΑΟ, ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΩΝ -ΓΝΗΣΙΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ, ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ, ΩΣ ''ΣΗΜΕΙΟ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ'', ΤΩΝ ''ΕΣΧΑΤΩΝ''...
Κάποτε, όχι κάποια παλαιά μακρινή εποχή, η Κυριακή για τους Χριστιανούς, ενθέρμους και ψυχρούς, ζηλωτές και μετρίους , Γνησίους -πολύ περισσότερο- , και ''Χλιαρούς'', ήταν η ημέρα καταπαύσεως.. Ήταν η ημέρα που ο Θεός κατάπαυσε, απο την δημιουργία και όρισε και για τον άνθρωπο την ημέρα την εβδόμη, να καταπαύει απο τις εργασίες του , να ΗΡΕΜΕΙ να ησυχάζει.
Από την εποχή του Μ. Κωνσταντίνου, μέχρι σχεδόν πρίν..2,(3) δεκαετίες.. δηλαδή ελάχιστα χρόνια πρίν, η Κυριακή για τον Ορθόδοξο, ήταν η ανάπαυσή του στον Ναό. Με ηρεμία.. Ησυχία.. Όχι ταραχή.. Όχι ανησυχία.. Όχι σύγχυση.. Όχι βιασύνη..
Όλα αυτά διότι Κλήρος και Λαός, είχαν την στοιχειώδη συναίσθηση, της Ορθόδοξης πρακτικής στην Θεία Λατρεία.. όχι ότι ήταν όλοι Ευσεβείς ή Άγιοι .. Αλλά είχαν την '' στοιχειώδη συναίσθηση '' !
Η Κυριακή συμβολίζει τον Μέλλοντα αιώνα, μετά την δευτέρα παρουσία. Απο δημιουργίας συμβολίζει την ημέρα αναπαύσεως, αφιερωμένη στο Θεό, προεικονίζοντας την μετά Χριστόν πληρότητα, αφού είναι η ημέρα ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ, και αρχή του Μέλλοντος αιώνος.. Εκεί δεν υπάρχει το ''άγχος της καθημερινότητας'' .. Κίνηση , Ταραχή και Βιασύνη.. Οι Χριστιανοί, Κληρικοί και Λαϊκοί, γνώριζαν ''Συνειδητά'' πως να ''καταπαύουν '' τις αισθήσεις τους την ημέρα του Κυρίου, για να ''Μυσταγωγηθούν'', με ηρεμία..έξω απο το χρόνο και το άγχος του χρόνου.. Να αναχθούν για μιά στιγμή στον μέλλοντα αιώνα .. ( και όχι να φέρουν το άγχος του ''παρόντος'' στον ναό..) Αυτόν ακριβώς τον σκόπο, εξυπηρετεί απο την παράδοση, το Βυζαντινό Μέλος..
Στην παράδοση του Ορθοδόξου λαού, το φαγητό και οι εργασίες, προετοιμάζονταν, απο την προηγούμενη ημέρα. Και όλα αυτά όπως είπαμε διότι ''Κλήρος και Λαός'', είχαν την στοιχειώδη συναίσθηση, και ηρεμία σώματος και πνεύματος .. Η στοιχειώδης ''Ευλάβεια'', την οποία εξωτερίκευαν με τις κινήσεις τους.
Όχι φυσικά απο κάποιο καθήκον, αλλά διότι Κλήρος και λαός, είχαν ΠΑΙΔΕΙΑ .. όχι απαραίτητα γραμματική. ΠΑΙΔΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ. ΖΥΜΩΣΗ ''ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΚΗ''.. Σαν τους παλαιούς ευλαβείς Λευίτες, και τους παλαιούς, απλούς πιστούς, οι οποίοι όλο και μένουν λιγότεροι σήμερα, μετρημένοι στα δάκτυλα, σε αυτούς τους τραγικούς χρόνους..
Οι παλαιότεροι ιεροψάλτες είχαν επίσης την στοιχειώδη παιδεία και συναίσθηση, ακόμη και άν δεν γνώριζαν τα μουσικά που θα έπρεπε να γνωρίζουν. Δεν ''τρεχάλιζαν'' Καταβασίες, Προσόμοια, ιδιόμελα, Δοξολογίες, Χερουβικά, Τρισάγια, Λειτουργικά, Κοινωνικά... ( Δεν συζητάμε δέ, για τους μουσικούς. Αυτοί είναι εντελώς απαράδεκτοι όταν το κάνουν !)
Λαϊκοί, δεν είχαν ''επι σκοπόν'' το μάτι στο ρολόι. Πότε θα πεί το ''δι'ευχών'', για να ανακαθίσουν ταχέως στο '' γνήσιο ορθόδοξο κουτσομπολιό'' ..του καφέ.. ( Θεμιτός ο καφές) Αλλά πρωτίστως , η προσοχή ήταν τεταμένη στο ''Κυρίως γεύμα''. : Στην μετοχή, στην ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΑ που συνεπάγεται στην προσοχή στην μελωδικότερη και καλλίτερη απόδοση των ύμνων της Θ. Λατρείας. Καθώς και στον λόγο του Ιερέως. Για να ''πάρουν'' απο την Θ. Μυσταγωγία, να ''γεμίσει'' η ψυχή, να ''γεμίσουν οι μπαταρίες'' ..
Ιερείς και Επίσκοποι δέν ''Εβιάζοντο'' στις αιτήσεις ! Δέν '' Αγχώνονταν'' και δέν '' Άγχωναν '' να τελειώσουν γρήγορα.. ''10 η ώρα'' τις Κυριακές !! .. Δέν ανάγκαζαν ψάλτες να ''προχειρολογήσουν'' να ''ξεπετάξουν'' τη Θεία μυσταγωγία... προκειμένου να είναι << εντός ωραρίου>>!.... Μήτε η εκφώνηση του Λόγου στο τέλος, επηρέαζε τον Λειτουργικό χρόνο.. Όλα είναι τοποθετημένα αρμονικά χωρίς βία χρόνου..
Επίσκοποι, δέν είχαν ''μέριμνα '' στο να δίνουν οδηγίες ή να βγάζουν Εγκυκλίους, για το πώς θα περιορίσουν τον χρόνο των Κυριακών ''στρατιωτικά'' ή να τελειώνει 10 η ώρα ! Αντίθετα είχαν μέριμνα για το πώς θα διαφυλάξουν τον Λειτουργικό χρόνο που μας έχει παραδοθεί, και πώς θα ΑΝΑΔΕΙΞΟΥΝ τον θησαυρό της Θείας Μυσταγωγίας και την Ποιότητά της !!! η οποία έχει περάσει απο γενιά σε γενιά, και μας έχει παραδοθεί σήμερα..
Διότι είχαν πνεύμα Θεού. Και γνώριζαν πολύ καλλίτερα, πώς αυτή η Λειτουργική παράδοση ΕΙΝΑΙ, εκείνη που ''τρέφει'' τους Χριστιανούς σε αυτόν τον κόσμο, πέρα απο τα << λόγια..λόγια.>> . Αυτή είναι η μόνη διέξοδος πρός τον Ουρανό, και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα για τους Ορθοδόξους, είναι δευτερεύουσα! .. Οποιαδήποτε άλλη, δραστηριότητα, ''Κοινωνική'', ή ''Πολιτιστική'' ακόμα ακόμα και Φιλανθρωπική ! όσο σημαντική και αν είναι, είναι ''Δευτερευούσης σημασίας''!! ( Πρωτευούσης είναι μόνο για την ''εκκοσμικευμένη'' Εκκλησία.. )
Για τους Ορθοδόξους, Πρωτευούσης, είναι η ''Αγαθή Μερίδα'' .. είναι η Θεία Μυσταγωγία !! .. Αυτή, την οποία τον 10ο αιώνα, ο Άγιος Βλαδίμηρος των Ρώσων, ψάχνοντας Πού λατρεύεται ο Αληθινός Θεός, ανά τον κόσμο και στα έθνη, έφτασε και στην Κωνσταντινούπολη.. Απλά μπήκε στην Αγία Σοφία.. και ακούγοντας την Ορθόδοξη ακολουθία, την Μεγαλοπρεπή Ψαλμωδία, τις ήρεμες κινήσεις και συμπεριφορές, σκίρτησε μέσα του η Αλήθεια απο την Θεία Μυσταγωγία και επιβεβαιώθηκε : '' ΕΔΩ ΛΑΤΡΕΥΕΤΑΙ Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΘΕΟΣ'' !! .. και έτσι εκχριστιανίστηκαν οι Ρώσοι .. Δεν πείστηκε με ''διαλεκτική'' ..
Ώστε λοιπόν κανένας ''Δυτικού τύπου'', προσηλυτισμός και καμία ''πειθώ'', δεν προσείλκυσε, και μετέστρεψε τους Ρώσους, παρά η Μυσταγωγία της Θεία Λατρεία της Ορθόδοξης Λειτουργικότητας ήταν που έκανε τον Άγιο Βλαδίμηρο να αναφωνήσει << Δεν ήξερα αν βρισκόμουν στον ουρανό ή στην γή !!>> ; ... Και εμείς σήμερα .. ειδικά οι Γνήσιοι Ορθόδοξοι, που αξιώνουμε τον ρόλο, του θεματοφύλακα της παραδόσεως, όχι κάποιας στείρας, αλλά ΤΗΣ ΖΩΝΤΑΝΗΣ ΚΑΙ ΖΩΣΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΩΦΕΛΟΥΣ !, απαξιώνουμε , και αφήνουμε σε ''δεύτερη μοίρα'' την Θεία μυσταγωγία ;;; ....
Ο Διάβολος δεν πολεμάει τυχαία το Βυζαντινό μέλος .. Το Βυζαντινό μέλος είναι <<Θεόσδοτο >>, διότι καλλιεργήθηκε απο τους Αγίους , ''ζυμωμένο'' στην Θεία Λατρεία, ενίοτε και με απευθείας αποκαλύψεις ! Διότι είναι ''ζωτική'' , της Θείας Λατρείας ενέργεια..
Οι Παλαιοί, Επίσκοποι, Ιερείς και Λαϊκοί ( αν αντιθέσει με το σήμερα ) είχαν μεγάλο Σεβασμό στο Βυζαντινό Μέλος.
Ότι είναι το αίμα για την κίνηση της καρδιάς, και την λειτουργία του οργανισμού, είναι και το Βυζαντινό Μέλος για την Λατρεία.. Ορθόδοξη ακολουθία, χωρίς Βυζαντινό μέλος, δεν μπορεί να γίνει.. Γι' αυτό το Μέλος, ντύθηκε με Μεγαλοπρέπεια, ΗΡΕΜΙΑ, ..ΑΡΧΟΝΤΙΑ, απο την Ιερά Παράδοση !
Για αυτούς και περισσότερους λόγους, η Απαξίωση, Προχειρολόγηση, έως και ''Εκφαίδρυνση'', του Βυζαντινού Μέλους, δεν είναι τίποτε άλλο, απο ΑΠΑΞΙΩΣΗ, ΕΚΦΑΙΔΡΥΝΣΗ, ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ! ...
Ακούγεται σκληρό, αλλά έτσι ακριβώς Είναι ..
Στην Ορθόδοξη Λειτουργική παράδοση, υπάρχει η φράση : ''ΑΡΓΩΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΕΛΟΥΣ '' για ορισμένους ύμνους και περιστάσεις.
Το ''ΑΡΓΩΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΕΛΟΥΣ'' είναι χαρακτηριστικό στοιχείο της Ορθόδοξης Μυσταγωγίας ..
Σε Εσπερινούς, Όρθρους, Θ. Λειτουργία, εκτός απο τους ύμνους του Αργού -Παπαδικού - μέλους ( Χερουβικά, Λειτουργικά, Κοινωνικά, ) και του Αργοσυντόμου - Στιχηραρικού- ( Αργές Καταβασίες, Αργές Δοξολογίες, Ιδιόμελα, Πανηγύρεων προσόμοια ) , η Λειτουργική παράδοση, ΕΠΙΤΑΣΣΕΙ, '' Αργώς και μετά Μέλους'' να ψάλλονται ύμνοι, και σε κάποιες Ειδικές Ημέρες.
Π,χ '' Τη Υπερμάχω'' Αργόν Δίχορον, επιτάσσει ρητώς η Λειτουργική Παράδοση να ψάλλεται, στις 4 Ακολουθίες των Χαιρετισμών και του Ακαθίστου ύμνου.. Όπως επίσης Αργώς ''Στιχηραρικώς'' το '' Το Προσταχθέν'' '' Την Ωραιότητα'' , το '' Ιδού ο Νυμφίος'' και το ''Μέγα Αλληλουάριον του Νυμφώνος '' στις Ακολουθίες του Νυμφίου, όπως και τα Καθίσματα της Μ. Εβδομάδας..
Μέλη τα οποία ενώ στο Νέο Ημερολόγιο βέβαια με τις ''πετσοκομμένες'' ακολουθίες, και τις καινοτομίες να εναλλάσσονται, έχουν ''χαθεί κάπου στο πέλαγος'', στο Παλαιό στην Εκκλησία των Γνησίων Ορθοδόξων, που ρόλος και Σκοπός είναι η διαφύλαξη ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΖΩΣΑΣ ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΑΣ ! ΚΑΙ ΤΗΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ ΠΟΥ ΕΝΣΤΑΛΑΖΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΥ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ... τα Μέλη αυτά έχουν σχεδόν ...Εξαφανιστεί !!!!.....
Ποιά παράδοση και ποιά '' Κεραία'' ανέπαφη επικαλούνται πολλοί ;;;;; ! ... Οι ακολουθίες Κυριακών και Ειδικών Ημερών, που επιβάλλεται να υπάρχει μεγαλύτερη ''Προσοχή'' και ευλάβεια, κυρίως απο τους ΙΘΥΝΟΝΤΕΣ ... '' Προχειρολογούνται'' σχεδόν προκλητικά .. ! Η πρώτη δικαιολογία που έρχεται στο στόμα '' Ταγών και ενεργούντων'' ( Επισκόπων, Ιερέων, Λαϊκών ) είναι : << Ποιός ξέρει τώρα να τα πεί αυτά έτσι.. ;>>
Η πραγματικότητα όμως τους διαψεύδει και μοιάζει τραγικά και απογοητευτικά για την Ορθοδοξία διαφορετική ! Καθώς εάν υπάρξουν άνθρωποι που να γνωρίζουν και να θέλουν να ακούσουν . Καθώς και Ψάλτες, χωρίς καμία βοήθεια ή κίνητρο, ( εκτός απο την ψυχωφέλεια ) , να γνωρίζουν και να επιχειρούν να εξασκούν την '' ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΜΥΣΤΑΓΩΓΙΑ'', αμέσως τότε πάντες στον καιρό των εσχάτων εξεγείρονται !!..
Λαϊκοί ''Ευσεβείς'' σχεδόν να ''δαιμονίζονται'' !... Κληρικοί δέ.. να '' αγχώνονται '' !
Ξεχωριστά τις ειδικές ημέρες του ενιαυτού, οι Άγιοι Πατέρες, μέσω τις παραδόσεως, όρισαν το ''ΑΡΓΩΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΕΛΟΥΣ '', για να μυσταγωγούνται οι ψυχές... Και οι Γνήσιοι Ορθόδοξοι, που είμαστε ''θεματοφύλακες'' της Πατρώας Ευσέβειας, της Λειτουργικής Παράδοσης , της οποίας ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΖΩΤΙΚΟΣ , ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΕΡΟΣ, όχι απλά το έχουμε ξεχάσει !!! αλλά -σε ορισμένες περιπτώσεις - μοιάζουμε να μην το έχουν ακούσει ποτέ !!! Επίσκοποι ! Ιερείς ! και Λαϊκοί ! .. ( Σαφώς υπάρχουν και οι εξαιρέσεις βέβαια απο συνειδητοποιημένους στην Ιερά Παράδοση, Μή '' αγχωμένους'', Κληρικούς και λαϊκούς.. Αλλά δυστυχώς, πλέον, δεν είναι ο Κανόνας, αλλά οι Εξαιρέσεις... ),
και εξεγείρονται σχεδόν ''μαινόμενοι'' σε οτιδήποτε '' ΑΡΓΩΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΕΛΟΥΣ '' ..Μέλος, επιχειρηθεί !! Και χωρίς καν να το έχουν αντιληφθεί, ΕΞΑΦΑΝΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΠΡΕΠΕΙΑ , ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ.. ΤΟ ''ΑΛΑΣ'' . ! Δίχως να το αντιλαμβάνονται, έχει ''ενσταλαχτεί'' μέσα τους η Δυτική αντίληψη , ( κατά το ίδιο πνεύμα, ορισμένων Νεοημερολογιτών, που ζητούν μετάφραση του Ευαγγελίου στην νεοελληνική.. ) των σύντομων ύμνων ώς μόνων κατάλληλων !!!... ασπαζόμενοι ΕΝ ΠΛΗΡΗ ΑΓΝΟΙΑ τους , την '' νεωτερική διδασκαλία'' των Θεολόγων της <<Ζωής>>, και παρομοίων οργανώσεων, οι οποίοι, εδώ και έναν περίπου αιώνα, ''ενέσπειραν'' στην Ελλάδα αυτήν την ''Προτεσταντική νοοτροπία''.. χτυπώντας ''εκ των έσω'' και βάναυσα την Ιερά Λειτουργική Παράδοση ! .. - Τους οποίους βάζει στην θέση τους βεβαίως εν πολλοίς ο Φωτισμένος Ορθόδοξος Διδάσκαλος Φώτης Κόντογλου - .
( Αρκεί κανείς να διαβάσει, τον πρόλογο, των Θεολόγων της ''Ζωής'', στον Μουσικό Πανδέκτη, του 1932.. Βιβλία τα οποία χρησιμοποιούνται κατά κόρον σήμερα σε όλες τις Εκκλησίες, Παλαιού και νέου εορτολογίου. Στα οποία, έχουν ''πετσοκόψει'' ή έχουν αφαιρέσει, αργά μέλη και κρατήματα, ώς ΔΗΘΕΝ ΠΕΡΙΤΤΑ !!!.... ΘΕΣΗ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ, στον πρόλογο, με απαράδεκτες ''διδαχές'' προτροπές ''και κατευθύνσεις, για το πώς πρέπει να είναι το ''ψάλλειν'' !! Θέσεις τις οποίες, δυστυχώς και δικοί μας σήμερα έχουν πάρει και αναπαράγουν '' copy paste'' !.. για να υπάρχουν οι απαράδεκτες συνθήκες που υπάρχουν ! )
Σκληρός ο λόγος .. αλλά Τραγικά για την Ορθοδοξία Αληθινός.. για να μπαίνει κάτω απ το χαλί.. Δείγμα σαφώς των ''εσχάτων'' .. των Εσχάτων .. !
Δεν αντιλαμβάνονται άπαντες πώς, ενώ νομίζεις πώς πολεμάς τον Οικουμενισμό, εξωτερικώς, ένα ''κύμα'' μεγαλύτερο της ''εκκοσμίκευσης'', έχει εισβάλει και συνεχίζει με ένταση, να σαρώνει τα πάντα εσωτερικώς ! και δεν ''κινείται φύλλο''.... Παινεύεσαι πώς ''Κρατάς τη Πίστη Ανόθευτη απο την Αίρεση του Οικουμενισμού'', η οποία έχει εισβάλει απο την εποχή της Παράνομης αλλαγής του Εορτολογίου, και αλώνει όλες τις γραμμές μία πρός μία χωρίς αντίσταση .
Ως Γ.Ο.Χ, Κρατάς ! .. Όμως, μή δίνοντας αξία, και δείχνοντας αδιαφορία για την ποιότητα της θείας λατρείας, που μας παρέδωσαν ο Πατέρες, δεν καταλαβαίνεις πως ΔΙΑΒΡΩΝΕΙΣ, ΑΦΑΙΡΕΙΣ και ΕΚΘΕΜΕΛΙΩΝΕΙΣ, λίγο- λίγο εκ των έσω τις Άμυνες και ''Νοθεύεις και Αραιώνεις'' το ''ΑΛΑΣ'' ... Και δεν θα είναι μακριά η ώρα που θα χάσεις και την Αλήθεια..
Θλιβερή έως ''ανατριχιαστική'' η διαπίστωση, αυτής της πραγματικότητας, είναι οι '' Μεικτοί χοροί'' ''διακωμώδησης'' του Βυζαντινού Μέλους ! Έχει χαθεί, κάθε μέτρο, κάθε έννοια.. Το ''Αρχαιοπρεπές'' το ''Ιεροπρεπές'' και ''Σοβαρόν'' του Βυζαντινού Μέλους, καταπατείται βάναυσα και ''χλευάζεται'', απο τους μεικτούς χορούς γυναικών ανδρών, ''διαπομπεύοντας'' κάθε έννοια Ιεράς Παράδοσης ενσυνειδήτως.. Το Φοβερό, είναι πώς ακόμα και Κληρικοί και λαϊκοί, όχι μόνο δεν βρίσκουν ''τί το μεμπτό '' σε αυτές τις απαράδεκτες πρακτικές, αλλά επιπλέον τις επικροτούν ώς επαινετές !
Το ακόμη φοβερότερο, είναι ότι έχουν γίνει σχεδόν νόμος και όλο και περισσότερο εξαπλώνονται, αφού αντί να υπάρχει διαμαρτυρία, δεν ''πέφτει κάν τουφεκιά'' .. Αντίθετα, ενεργούνται σε εκδηλώσεις μετ΄εγκρίσεως, επικροτούμεναι και χειροκροτούμεναι ακόμη και απο Ιερείς και Επισκόπους, οι οποίοι , Όλως δι' όλου αντίστροφα, θα έπρεπε να βάλουν ΣΤΟΠ σε αυτήν τις πρακτική εν τη γενέσει της !!!
Είναι τρομερό να βλέπεις στο Παλαιό ημερολόγιο, Χοράρχες και - Ώ του απιστεύτου - '' Χοράρχησσες '', να διευθύνουν ''γυναικο-ανδρικούς'' χορούς, εκφαιδρύνοντας <<μετ' αποδόσεως και ύφους>> την Ιερά παράδοση του Βυζαντινού μέλους !
Το σημείο δέ που λέει κανείς ''τελείωσαν όλα'', είναι να βλέπεις πάλαι ποτέ θεματοφύλακες του Βυζαντινού μέλους, στην δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, να έχουν μεταστραφεί και αυτοί πρός την ίδια αντορθόδοξη, απαράδεκτη πρακτική, που μόνο.. '' Κληρονομιά '' μας δεν είναι ..
Ο Απόστολος Παύλος έλεγε '' αισχρον γαρ εστιν γυναιξιν εν εκκλησια λαλειν ''... εννοώντας κατά βάσιν το ''Κυρήττειν ''. Το Ψάλλειν, είναι το ''Εμελλώς Κυρήττειν '' !! Απο το οποίο έρχεται αιώνες, η Ορθόδοξη Παράδοση του Ψάλλειν !!
Φωνάζουμε για τον Οικουμενισμό, που έχει ''ξεφαρβαλώσει'' και ''διαβρώσει '' τα πάντα. Τί γίνεται όμως με εμάς ; Που εκ των έσω αρχίζουμε σιγά αλλά ΣΤΑΘΕΡΑ, να χάνουμε το ''Άλας'' ; ! ... και αν χάσουμε το '' Άλας'', με τί θα Αλατιστούμε ; !! ...
Μήπως η ''δικαιολογία'' ότι αυτή η πρακτική γίνεται μόνο σε εκδηλώσεις, ( ακόμα..) και όχι σε ακολουθία, ευσταθεί ; ! Είναι ίδιο κατά το παράδειγμα και κατά αντιπαραβολή με το : '' το νέο ημερολόγιο δεν πείραξε τον Πασχάλιο κανόνα.. άρα δεν υπάρχει τί το μεμπτό !!! '' .. ( Και θα έπρεπε, κατά κάποιους, να μένουμε ήσυχοι με ''τέτοια μικρά πράγματα'', εφόσον ο λύκος έχει αρχίσει να τρώει μόνο τα πόδια ...και μέχρι να φτάσει στο κεφάλι έχουμε καιρό; ''!! )
Μήπως ο ''Εξευτελισμός'' και η ''Διακωμώδηση'' που υφίσταται το Βυζαντινό Μέλος με τις μεικτές χορωδίες, σε <<Εκδηλώσεις>>, μπορεί να δικαιολογηθεί με οποιοδήποτε τρόπο ;; ...
Απο το ''συνεχώς αλλοιούμενο'' απο την παναίρεση του Οικουμενισμού, νεοημερολογιτισμό, δεν περιμένει κανείς σοβαρές αντιστάσεις ( ..''ψάλτριες '' ήδη αναλαμβάνουν ''σωρηδόν'' αναλόγια επισήμως..) Απο τους Γνησίους Ορθοδόξους, όμως που κρατούμε ώς φύλακες, σε αυτές τις θλιβερές μέρες, πώς είναι δυνατόν, σε ''στοιχειώδη και ζωτικά'' να κοιμούμεθα ''ύπνον βαθύν και αμέριμνον'' ;;!... Αυτές είναι απο τις αιτίες για τα δεινά που συμβαίνουν και έπονται ..
Απλά η διαπίστωση είναι πώς ''Δυστυχώς'' όσο πάει, θα πρέπει να αρχίσουμε να φωνάζουμε πάλι : ''ΦΡΑΓΓΕΨΑΜΕ '' .....''ΦΡΑΓΓΕΨΑΜΕ''...εκ των έσω ! Αφ' ενός μέν, με την ''προχειρολόγηση και βιασύνη'' της Θείας Μυσταγωγίας, απο ΚΛΗΡΟ και ΛΑΟ.. Αφ' ετέρου δέ, μιμούμενοι τους ΠΑΠΙΚΟΥΣ, με τις μεικτές χορωδίες ( κοροϊδίες) να ''γυναικίζουν'' το Βυζαντινό Μελός, χωρίς να πέφτει ...''μπαταριά'' !!!
Η Αρχαιοπρέπεια , η Ιεροπρέπεια, η Σοβαρότητα του Βυζαντινού Μέλους , απαξιώνεται .. Αυτό σημαίνει : η Αρχαιοπρέπεια, η Ιεροπρέπεια, η Σοβαρότητα της Θ. Λατρείας, απαξιώνεται..
...Τρέμει κανείς στην σκέψη, τί θα γίνει, όταν φύγουν και οι τελευταίοι μετρημένοι στα δάχτυλα, Ευλαβείς Λευίτες της Παλαιάς γενιάς, με την Παλαιά βαθιά ''Συναίσθηση'' και ευλάβεια, οι οποίοι με την προσευχή τους ''κρατούν'' την Ελλάδα.. το γένος.. και την Εκκλησία...
Τρέμει κανείς στην ιδέα, τί θα γίνει όταν επικρατήσουν τα <<Καινούργια ήθη, έθιμα και Νοοτροπίες>> που ήδη ενεργούνται... Η εποχή που το ''Τρελό Νερό'' , έχει εισρεύσει και εντός των τοιχών, είναι ήδη εδώ...
Αθανάσιος Ιωακειμίδης
'' Πατριαρχική Μουσική Οδοιπορία ''

24 σχόλια:

  1. Δεν γνωρίζω από ψαλμωδία πολλά, αλλά αυτές οι παρατηρήσεις φαίνονται προς την σωστή κατεύθυνση. Διαφωνώ όμως ως προς τα μακροσκελή "α", "ι", "ε" που ακούμε σε Ι.Ναούς, αλλά δεν ξέρω αν αυτά είναι μέσα στα πλαίσια του Βυζαντινού αργού ή εφευρέσεις των ψαλτών προς επίδειξη της φωνής τους. Τα τελευταία δεν προσφέρουνε καμία κατάνυξη, όταν ο Πιστός δεν καταλαβαίνει καν τι ακούει, το νόημα.
    Κι από γυναίκες μπορει να ακούσεις φωνές που θα σε σαγηνέψουνε π.χ.
    https://www.youtube.com/watch?v=0OpyU4k5Ig8
    ενω καποιοι αντρες ψέλνουνε σαν κόρακες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ λοιπόν ότι αυτή η βιασύνη και το ξεπέταγμα που γίνεται στις μέρες μας στερεί την κατάνυξη. Απλά να μην πηγαίνουμε και στο άλλο άκρο, με τα μακρόσυρτα φωνήεντα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  3. Τα μακρόσυρτα ''ι '' και ''α'' είναι μέσα στην παράδοση και είναι ακριβώς ένα απο τα θέματα επάνω στα οποια είναι ακατήχητος εν πολλοίς ο κόσμος.. Και κλήρος και λαός.
    Ανήκουν στο ένα απο τα τρία είδη του Βυζαντινού Εκκλησιαστικού Μέλους. Το λεγόμενο ''παπαδικό'', το Αργόν Μέλος. Είναι ακριβώς εκείνο για το οποίο μιλάει ένα μέρος του άρθρου. Το αργό ''Τη υπερμάχω'' π,χ, ανήκει σε αυτό . ( το αργό '' Ιδού ο Νυμφίος '' και τα υπόλοιπα αναφερόμενα ανήκουν στο δεύτερο είδος στο ''στιχηραρικό'' το αργοσύντομο. Για την ακρίβεια στο ''αργό Στιχηραρικό'' . εξίσου όμως έχουν πολλά ''ι και ''α'' )
    Τα κατεξοχήν Αρχαία αργά μέλη που έχουμε στα χέρια μας σήμερα, τα αυτά που είναι καθιερωμένα να ψάλλονται τις ειδικές ημέρες, με τα πολλά ''ι '' και ''α'' , είναι γραμμένα απο τον Άγιο Ιωάννη το Δαμασκηνό ...( π,χ ''Τη υπερμάχω , Ιδου ο νυμφίος, το προσταχθέν, ότε οι ένδοξοι ... τα αργά !) , τον Άγιο Ιωάννη τον Κουκουζέλη ..και άλλους !! Αγιους ή μή Μουσουργούς της παραδόσεως ! Αυτό είναι που δεν γνωρίζουν πολλοί σήμερα Χριστιανοί .. αλλά δυστυχώς στο πνεύμα της εποχής, ζητούν κατάργηση επειδή δεν καταλαβαίνουν τα λόγια... Είναι ακριβώς το ίδιο αίτημα και πρόβλημα, με εκείνους όπως λέμε οι οποίοι δεν καταλαβαίνουν το Ευαγγέλιο στην ''απλή'' αρχαία ελληνική και ζητούν μετάφραση !! κατ' επέκτασιν είναι το ίδιο , με εκείνους που δεν καταλαβαίνουν , γιατί να φορούν άμφια οι Ιερείς στον 21ο αιώνα !! να τα καταργήσουμε ! .. Δεν καταλαβαίνουν γιατί να έχουν μακριά γένια και μαλλιά οι κληρικοί .. να τα κόψουν !! δεν καταλαβαίνουν γιατί να υπάρχουν βυζαντινές εικόνες ... γιατί τα μανουάλια .. γιατί τα κεριά γιατί .. τα πάντα μέσα στον ορθόδοξο ναό ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατί έχουν μακριά μαλλιά οι κληρικοί κ.Ιωακειμίδη;Αφού ο Απ.Παύλος λέει ότι είναι ατιμία,αλλά και οι Ιεροί Κανόνες το απαγορεύουν.
      Αν θέλει ας απαντήσει και ο κ.Μάννης.
      Καλή χρονιά σε όλους τους ανθρώπους!

      Διαγραφή
    2. Ο κ. Μάννης απλά φιλοξενεί απόψεις και σχόλια, δεν συμμετέχει στην συζήτηση.

      Διαγραφή
    3. Βασίλειε δεν είναι αυτό το θέμα της συζήτησης εδώ κι εύκολα θα μπορούσες να ενημερωθείς με μια απλή αναζήτηση στο google
      https://philalethe00.wordpress.com/2012/06/30/εάν-πολυκομάς-την-κόμην-σου/
      https://www.pentapostagma.gr/2013/09/giati-iereis-kai-monahoi-afinoun-ta-mallia-tous-makria.html

      Διαγραφή
    4. Ειδικά οι Μοναχοί (δεν ξέρω για τους κοσμικούς Ιερείς) ούτε καν πρέπει να πλένουνε/φροντίζουνε το μαλλί τους. Ξέρω Μοναχό που εχει να πλύνει 15 χρόνια το μαλλί του κι ουδόλως μυρίζει κάτι άσχημο. Μην συνεχίσουμε όμως με πράγματα άσχετα επί της συζήτησης

      Διαγραφή
    5. Βασίλειε, όπως κάνω και με τους άλλους, γράψε ένα επώνυμο (και με στοιχεία επικοινωνίας, μη δημοσιεύσιμα πάντως) άρθρο περί του θέματος και στείλτο μου στο email μου. Αν είναι σωστό ή έστω περιέχει ορθά στοιχεία και αφορμή για προβληματισμό θα το δημοσιεύσω.

      Διαγραφή
  4. Μάλιστα υπάρχουν μέλη του Δαμασκηνού του Κουκουζέλους και άλλων , στα οποία μία φράση ή λέξη .. μπορούν να απασχολούν σελίδες μουσικής !!!... Ο σκοπός του αργού μέλους με τα πολλά ''ε'' ''ι'' ''α'', δεν είναι να καταλαβαίνει ''διαλεκτικά'' τα λόγια ο πιστός .. αυτό δυστυχώς έχει να κάνει με την δυτική νοοτροπία σε όλα, η οποία έχει μπεί και σε εμας λίγο λίγο εδώ και δεκαετίες ..( πολύ δέ περισσότερο σήμερα !! όπου οι πάντες και Λαός και Κλήρος δυστυχώς ζητά συντόμευση ..) Τα λογιά των ψαλμών και αλλων, υποτίθεται ο πιστός τα γνωρίζει .. μέσω του αργού μέλους, ο σκοπός είναι να ''υποβληθεί'' τρόπον τινά σε προσευψητική διάθεση !! όχι να ακούσει λόγια να κατανοήσει .. Και αυτός ο λόγος υπάρχει ασφαλώς , αλλά στα συντομοτερα είδη των Μελών ! Στα αργά επαναλαμβάνω ο σκοπός είναι άλλος !! Επιπλέον και για τα κρατήματα που πολλοί μή γνωρίζοντες κατακρίνουν, συμβάλλοντας άθελά τους στην διάβρωση της λειτουργικής παράδοσης .... Υπάρχει ''ενδελεχής'' ανάλυση στην '' Μουσική Πανδέκτη'' , του 1851, απο την Κωνσταντινούπολη, όπου σε ανάλογες τοποθετήσεις τότε ! μή γνωριζόντων, εξηγεί η επιτροπή, με τροπό βαθυ, το τί συμβολισμό, έχει το ''τεριρέμ'', απο τις Αγγελικές ''αρρητες'' μελωδίες που θέλει να συμοβολίσει, μέχρι και τα ίδια τα γράμματα και τις συλλαβές που χρησιμοποιούν !! ... και ασφαλώς στα κρατήματα ''τεριρέμ'', δεν υπάρχει κανένα κειμενο που πρέπει να κατανοήσει ο πιστός !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το κατ' εξοχήν παπαδικό μέλος για παράδειγμα το ''Χερουβικόν . Πολλοί έχουν επίσης την λανθασμένη εντύπωση πως είναι αργό ..τόσο όσο χρειάζεται να κάνει την προσκομιδή ο Ιερεύς.. και άρα αν την κάνει σύντομα ο Ιερεύς, πρέπει να τελειώσει και άρον άρον ο ψάλτης ... Ειναι λάθος εκτίμηση αυτή !!! και επιφέρει συνεχώς ταραχές ...
    Η Προσκομιδή του Ιερέως είναι ο ένας λόγος .. ο Άλλος λόγος, είναι ο ίδιος που αναφέρουμε παραπάνω ! ... το να αναχθεί ο πιστός σε μία άλλη κατάσταση, εκτός της βιασύνης και του άγχους του αιώνως τούτου ! ... ΤΟ ΜΕΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΓΟΝ ΜΕ ΠΟΛΛΑ ''Ι '' ΚΙ ''Α'' ΚΑΙ ''Ο '' ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΙΑ ..στο Χερουβικό ο πιστόν ''ΜΥΣΤΑΓΩΓΕΙΤΑΙ'' .... δεν ''ακροάται'' λόγια !!!!
    το ίδιο ισχύει και για τα λειτουργικά που ακολουθούν το Χερουβικό .. καθώς και το κοινωνικό ..Ειδικά το Κοινωνικό έχει επιφέρει μεγάλους σκανδαλισμούς ... σε μερικούς ναούς με την συγκατάθεση του Ιερεως ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΤΑΡΓΗΤΑΙ ΚΑΙ ΒΓΑΙΝΕΙ ΙΕΡΟΚΥΡΗΚΑΣ ΝΑ ΒΓΑΛΕΙ ΛΟΓΟ !!! ... Η επίσης όταν ο εκάστοτε επίσκοπος, δεν αφήνει την εκτέλεσή του και βγάινει εκείνη την ώρα να βγάλει λόγο .. προκειμένου να γλυτώσε χρόνο για μετά ... αυτά είναι απατάδεκτα πράγματα ... την ώρα εκείνη η τάξης της παραδοσεως επαναλβάνουμε και όχι κάποιας στείρας, επιτάσσει Ο ΠΙΣΤΟΣ ΝΑ ΜΥΣΤΑΓΩΓΗΘΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΥΜΝΟ .. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΜΕΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ !!! .. ΟΧΙ ΜΕ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ... όλα είναι σοφά τοποθετημένα στην Λειτουργική παράδοση .. Απαράδεκτοι επίσης είναι και ψάλτες που αντί για το Κοινωνικό, λένε Πολυελαίους ..
    Απο κεί και πέρα.. εάν κάποιος ψάλτης ''υπερβάλει '' κάνοντας άλλες φωνές με τα ''α και τα ''ι '' , ή απ την άλλη , είναι κακόφωνος ή μή καταρτισμένος αυτό είναι άλλο θέμα ! και εξ αιτίας αυτού, δεν μπορούμε εμείς να ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ ΤΑ ΑΡΓΑ ΜΕΛΗ ΣΤΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ !! ...
    Απο την στιγμή μάλιστα ππυ δεν γνωρίζουμε, πως ακόμα και τα αργά μέλη που ακούμε σήμερα, είναι συντμήσεις !!! των αρχαίων των αγίων !! ... σε πολλές περιπτώσεις είναι συντμήσεις των συντμήσεων !!!! ποσο πια να συντμηθουν στον αιώνα του σκοτους !!!!!!!
    ( τα αρχαία δύναμεις , και χερουβικά ... είναι ΤΕΤΡΑΠΛΑΣΣΙΑ ΤΩΝ ΣΗΜΕΡΙΝΩΝ ΑΡΓΩΝ !! ... και σίγουρα δεν ήθελαν τόσο χρόνο να λειτουργήσουν οι παλαιοί ιερείς και επίσκοποι !!! )
    ( Άλλο παράδειγμα είναι οι '' Καλοφωνικοί Ειρμοί''. Αυτό το είδος δεν έχει λειτουργικό ρόλο . είναι κάποιος στίχος του Ψαλτηρίου, μελοποιημένος, αργώς, για να προσδώσει ο συνθέτης το βάθος του νοήματος με ''σελίδες μουσικής'' !!! . Συνήθως το λέγανε οι Μουσουργοί και οι Ψάλτες στην διανομή του αντιδώρου !! πρόκειται για εκκλησιαστική μουσική ποίηση ! τρόπον τινά που την γεννούσαν οι ευσεβείς ψυχές !! μόνο που ρόλος αυτής της ποίησης δεν είναι αφηρημένος ... αλλά η ξατ'εξοχήν αναζήτηση του ανθρώπου !! η προσευχητική διάθεση .. η προσευχή !!! ... που στ'άλήθεια μπορεί να χωρέσει όλη αυτή η διάθεση στην σημερινή νοοτροπία του ρολογιού ;;; !!! απο κλήρο και λαό !!! ..... λένε οι πατέρες πως χωρίς τη Θ.χάρη δεν μπορείς ούτε 10 λεπτά να σταθείς στην εκκλησία .... Σήμερα κατ'εξοχήν συμβαίνει αυτό ... Δεν κάνω κήρηγμα.. δεν είμαι ευσεβης .. όμως προσπαθώ να γίνει κατανοητό, πως με τη νοοτροπία που επικρατεί σήμερα και εξαπλώνεται ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΕΛΟΣ ...και κατ' επέκακτασιν ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΡΩΜΑΙΙΚΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ... ολα θα καταργηθούν .... )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όπως επίσης, επειδή δεν είμαστε ''ενεργά εκκλησιαστικοί πιστοί'', και δεν καταλαβαίνουμε τα λόγια του ευαγγελίου , ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ, ΟΥΤΕ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ... αλλά αντίθετα πρέπει εμεις να προσπαθήσουμε να εκκλησιοποιηθούμε να καταλαβαινουμε !! οπως καταλαβαιναν εδώ και εκατοντάδες χρονια , οι απλές αγράμματες γιαγιες και παππουδες και οι απλοί χωρικοι ! χωρίς να ζητάνε μετάφραση ! , έτσι ακριβώς και στο Βυζαντινό εκκλησιαστικό μέλος, επειδή βιαζόμαστε .. βαριόμαστε.. δεν καταλαβαίνουμε τον ρόλο του αργού μέλους, δεν μπορούμε να ζητάμε κατάργησή του !!! επειδή δεν καταλαβαίνουμε τα λογια !!! .. Αλλά εμείς πρέπει να γίνουμε πιο εκκλησιοποιημένοι .. ΠΙΟ ΜΥΗΜΕΝΟΙ στην καθ΄ ημάς ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ !!! ......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το πρόβλημα στις ενορίες είναι η τάση εκκοσμίκευσης του ποιμνιου. Ο συντάκτης του άρθρου αναφέρθηκε πολύ σωστά σε αυτό το φαινόμενο με πολλά παραδείγματα.

    ΥΓ:

    Προς αδελφούς λαϊκούς :

    1) Το ρημάδι το κινητό τηλέφωνο μέσα στον Ιερό να το έχουμε απενεργοποιημενο.

    2) Το κεφαλάκι μας να μην το έχουμε περισκόπιο για να βλέπει ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει από τον Ιερό Ναό.

    3) Κάτω το κεφαλάκι μας την ώρα της Θείας Λειτουργίας και να κάνουμε κομποσχοίνι. Αν είχαμε πνευματικά μάτια και βλέπαμε τι ακριβώς συμβαίνει σε κάθε Θεία Λειτουργία, δεν θα κάναμε τέτοια πράγματα.

    Προς αδελφούς Ιεροψαλτες :

    Δεν σας αρέσουν τα λειτουργικά βιβλία και αρχίσατε να βάζετε στο αναλόγιο tablet???



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Eυχαριστώ κ. Ιωακειμίδη για τις απαντήσεις
    1) συμφωνώ με το κάτωθι :
    Απο κεί και πέρα.. εάν κάποιος ψάλτης ''υπερβάλει '' κάνοντας άλλες φωνές με τα ''α και τα ''ι '' , ή απ την άλλη , είναι κακόφωνος ή μή καταρτισμένος αυτό είναι άλλο θέμα ! και εξ αιτίας αυτού, δεν μπορούμε εμείς να ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ ΤΑ ΑΡΓΑ ΜΕΛΗ ΣΤΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ !! …

    2) νομιζω (μπορει να κανω λαθος) ότι αυτά τα μακρόσυρτα θα βγαζουνε καλο αποτέλεσμα όταν γίνονται μέσω χορωδίας (αξιόλογης), ενώ συμβαίνει το αντιθετο όταν ψελνει ένας μονος του.

    3) Δεν αναφέρομαι σε γνωστούς ύμνους π.χ. Τη Υπερμάχω ή Το Χειρουβικό (που άλλωστε τα γνωρίζουμε τι λένε) αλλά σε τροπάρια αρκετά μικρής χρήσεως, που δεν είναι εύκολο να τα γνωρίζει κάποιος Χριστιανός. Το Κοινωνικό σαφώς και πρέπει να λέγεται.

    4) Σε γενικες γραμμες συμφωνω με τις τοποθετήσεις σας, οι οποίες προσπαθούνε να αναχαιτίσουνε επιζήμιες καινοτομιες, απλά χρειάζεται και λίγο διάκριση από τους ψάλτες. Αν δεν εχεις καλή φωνή, μην το τραβας, αν η Εκκλησια είναι γεματη κι οι περισσοτεροι όρθιοι, τότε δεν δημιουργεις καμία κατάνυξη τραβώντας φωνήεντα, ειδικά όταν ψέλνεις μόνος σου κι όταν ψέλνεις σχετικα άγνωστα τροπαρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θα ήθελα να καταθέσω την γνώμη μου, ως αναφορά τα αργά μαθήματα ( τα οποία συνηθίζονται και εδώ στο Άγιον Όρος ειδικά στις πολύωρες αγρυπνίες).
    Το αν θα τηρούνται ή όχι δε πρέπει να εξαρτάται μόνο από την καλλιφωνία ή την κατάρτιση του ιεροψάλτου, αλλά και από άλλες σοβαρές αλλά και ποιμαντικές περιπτώσεις. Αναφέρω μια από τον βίον του Αγίου Σπυρίδωνος:
    «Εἰς ἀπόστασιν τριάκοντα σταδίων (5.550 μ. περίπου) ἀπὸ τῆς Μητροπόλεως Κωνσταντίας, εἴναι χωρίον Ἐρυθρὰ καλούμενον. Εἰς τοῦτο απῆλθέ ποτε ὁ ᾿Αγιος Σπυρίδων διά τινα ὑπόθεσιν καὶ εἰσελθὼν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν προσέταξε τὸν Διάκονον τοῦ χωρίου νὰ εἴπῃ τὸν ἑσπερινὸν σύντομα, διότι ἦτο ἀπὸ τὴν ὁδοιπορίαν κατάκοπος καὶ ἤθελε νὰ ἀναπαυθῇ. Ὁ Διάκονος ὄμως ἔψαλλεν ἀργὰ τὸ «Κύριε, ἐκέκραξα», διὰ νὰ τὸν ἑπαινέσουν. Τότε ὁ “Αγιος βαρυνθείς, τοῦ λέγει αὐστηρά' «σιώπα»' εὐθὺς δὲ ἐχάθη ἡ φωνή του καὶ ἔμεινε βωβὸς καὶ ἄφωνος ὁ πρὸ μικροῦ ὑψίφωνος καὶ μεγαλόφωνος. ᾿Οθεν ἐτελείωσε τὸν ΄Εσπερινὸν μόνος ὁ ᾽Αγιος. Τοῦτο μαθόντες ἅπαντες οἱ κάτοικοι τοῦ χωρίου ἐκείνου συνήχθησαν ὅλοι, ἁφ’ἑνὸς μὲν διὰ νὰ ἴδωσι τὸν ᾿Αγιον, ἁφ’ἐτέρου δὲ διὰ νὰ τὸν παρακαλέσουν νὰ εὐσπλαγχνισθῇ τὸν Διάκονον, ἐξόχως μάλιστα οἱ συγγενεῖς του ἐδέοντο νὰ τὸν συγχωρήσῃ. Ὁ δὲ 'Αγιος προσευχηθεὶς τοῦ ἐπανέφερε μὲν τὴν φωνὴν ὄχι ὁμως καὶ τόσον εὕλαλον ὡς τὸ πρότερον, ἀλλ’ ὀλίγον βραχεῖαν, τοῦτο δὲ ἔπραξεν εἰς ψυχικὴν θεραπείαν του καὶ διὰ νὰ μὴ ὑπερηφανεύηται ...»
    Αυτό ισχύει και είς τους γεροντότερους και ασθενείς ιερουργούς. Τιμούμε τα μαθήματα των ιερών μελωδών, αλλά συγχρόνως με διάκριση ενεργούμε αναλόγως των καταστάσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Όσον αφορά τα μακρά μέλη, δεν είναι νόμος να ψάλλονται απο χορωδίες . Ίσα ίσα, η Ψαλτική Λειτουργική παράδοση στην καθ'ημάς ανατολή, ''τιμά'' , δηλαδή έχει σε προτεραιότητα τον Ψάλτη, την Μονωδία ! Απο εκεί βγαίνουν και οι τίτλοι, εκ του πατριαρχείου Ιεραρχικά, ( Άρχων Πρωτοψάλτης, Άρχων Λαμπαδάριος, Άρχων Δομέστικος, Δεύτερος Δομέστικος κ.ο.κ.) οι οποίοι τίτλοι και το σύστημα αυτό, έχουν την καταγωγή τους απο την Αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως πρό της Αλώσεως.
    Ο λόγος είναι διότι, εν αντιθέσει με την απόλυτη ''τυποποίηση'' -ωδειακού τύπου-, στην Δύση , ( η οποία έχει εισέλθει και σε εμάς ) , η καθ' ημάς μουσική, επειδή έχει πολύ βάθος, και είναι καθαρά ''μύηση'', ο εκάστοτε μαθητής, κατά την παράδοση, διδάσκεται και εντρυφά κοντά στον δάσκαλο, για χρόνια.. Καθώς ισχύει αυτό που λέμε, πώς στην καθ'ημάς μουσική, το 30% είναι εκείνο που γράφεται. Το 70% είναι εκείνο που δεν γράφεται! και αυτό είναι αλήθεια, καθώς ακόμα και στην ''υπεραναλυτική'' γραφή - η οποία αναπτύχθηκε σιγά σιγά απο τον προηγούμενο αιώνα, επάνω στην νέα μέθοδο των τριών διαδασκάλων, ( και της οποίας υποστηρικτής είναι και ο γράφων), λοιπόν ακόμη και εκεί, εάν δεν υπάρχει η ''εκπαίδευση'' στο άκουσμα ! στην μαθητεία των παλαιοτέρων διδασκάλων της παραδόσεως, στο πώς δηλαδή ερμηνεύεται ''ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΙΚΑ '' και κυρίως ''ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ'' - το χιλιοειπωμένο ''ΥΦΟΣ'' - δεν είναι ποτέ δυνατόν, ο μαθητής να εντρυφήσει , να μάθει την καθ΄ημάς μουσική σωστά !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αυτό που καλούμε Βυζαντινή μουσική, έχει πηγή Αρχίκα την Αγία Σοφία, έπειτα απο τουρκοκρατίας το Πατριαρχείο. Απο εκεί εξαπλώθηκε σε όλη την Ρωμανία.
    Λοιπόν, κέντρο του Χορού είναι ο Πρωτοψάλτης, επάνω στον πρωτοψάλτη, σχηματίζεται ο χορός, και ''πλέκεται'' τρόπον τινά η μύηση.. Δηλαδή, ο κάθε μαθητής, έχει το ρόλο του ανάλογα με το επίπεδο που βρίσκεται ! Απο μικρά παιδιά ( κανονάρχους ) μέχρι ψάλτες ! Άλλος κανοναρχεί, άλλος συμμετέχει σε καταλήξεις, άλλος απο ένα σημείο του μέλους, άλλος ισοκράτημα . Έτσι είναι ο καθ'ημάς χορός ! ο ''Μονοφωνάρης'' στην καθ'ημάς παράδοση έχει την τιμητική του ! και όχι η Χορωδία με την δυτική τυποποιημένη έννοια ! ... Και αυτό διότι οι αναλύσεις του μέλους, στην βαθύτερη απόδοση, μπορούν να ερμηνευτούν καλλίτερα απο ΜΟΝΩΔΙΑ ! .. η χορωδία, πάντα θα λέει κάτι απλούστερο... Εδώ θα πρέπει , να μην παρεξηγηθώ. Δεν μιλάμε για ''τραγουδιστικό'' ύφος ! .... Μιλάμε στα πλαίσια, της καθ'ημάς εκκλησιαστικής μουσικής παράδοσης .. Πάρα πολύ εύκολα, ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΕΥΛΙΣΓΙΣΤΗ ΦΩΝΗ, εάν δεν εντρυφήσει στο άκουσμα την μελέτη, το ύφος της καθ'ημάς μουσικής, μπορεί πολύ εύκολά, να αρχίσει να τραγουδάει, θελγμένος απο τη φωνή του ! ... ( συμβαίνει κατά κόρον,απο πολλά ονόματα σήμερα ανα την Ελλάδα.) , Απ την άλλη πάλι, κάποιος που ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΥΛΙΓΙΣΤΗ ΦΩΝΗ, μπορεί πάρα πολύ εύκολα, να ψέλνει , σχεδόν ''μετροφωνικά'' , χωρίς αναλύσεις , και να διαδίδει ''ψευδώς'' πώς αυτό το απλό, είναι και η σωστή παράδοση και οχι κάτι αλλο ! ( εδώ ισχύει το '' όσα δεν πιάνει η αλεπού''..) Και οι δύο περιπτώσεις, είτε τη μία είτε την άλλη, είναι εκείνες που ακολουθούν πολλοί σήμερα, γιατί είναι ο ''εύκολος δρόμος'' ! ... Ο Δύσκολος, είναι εκείνος που ακολουθούσαν Πρωτοψάλτες όπως ο αείμνηστος Θρασύβουλος Στανίτσας... Είναι μία λεπτή ισσοροπία σε τεντωμένο σχοινί ! Είναι όμως αυτό , που έκανε εκείνους που τους άκουγαν να λένε ... ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΤΕΧΝΗ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ( συγνώμη για την πολλή μουσική ορολογία που χρησιμοποιούμε, αναφέρεται για να είναι πληρέστερα κατατοπιστική η απάντηση για όσους περισσότερους αναγνώστες καταλαβαίνουν),
    Σε κάθε περίπτωση όλα αυτά τα λέω εξ αφορμής.
    Λοιπόν, ο κατ' εξοχήν ερμηνευτικός τρόπος, των Μελών, και των αργών, είναι η Μονωδία.. με συνοδεία ισοκρατημάτων σαφώς. Απο κεί και πέρα είναι και η Χορωδία ! Αλλά με τον τρόπο της παραδόσεως που αναφέρεται παραπάνω ! ... ( έχουμε σήμερα άκουσμα, απο την Χορωδία του εν Κωνσταντινουπόλει, Συλλόγου Μουσικοφίλων, πρό του 70, με χοράρχη τον Στανίτσα.. όπου μας δείχνει τί σημαίνει χορωδία !!! .... Όμως όλοι οι Χορωδοί ήταν ψάλτες με βαθιά μουσική μύηση !! ... και γι'αυτό το αποτέλεσμα ! Σήμερα οι πάντες απλά κάνουν ότι μπορούν. Και αν σε μία χορωδία, λέγεται ένα αργό μέλος, εάν δεν γνωρίζουν οι χορωδοί καλά ''μουσική'' ! ... ας είναι 30..και 40...και 50... και 60... Ποτέ δεν θα αποδοθεί σωστά το αργό μέλος !!! .... στο σημείο που θα το απέδιδε ένας εύστροφος Μονωδός !!! )
    Πιστεύω να κατατόπισα αρκετά περί του θέματος . Παρακάτω μία απο τις εκπληκτικές εκείνες ερμηνείες εκείνου του Χορού... Του Συλλόγου Μουσικοφίλων αρχές του 60, (πρό της απελάσεως) , στην Κωνσταντινούπολη...Του καλλίτερου ίσως χορού που έχουμε στα χέρια μας ηχογραφήσεις !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Το παράδειγμα με τον Άγιο Σπυρίδωνα, Χρησιμοποιείται συνεχώς. Το χρησιμοποιούν πολλοί . Όμως κατά την άποψή μας, είναι άκαιρο στην σημερινή εποχή !! ... Γιατί ... Διότι, την εποχή εκείνη, οι ακολουθίες ήταν καθημερινές ! Ήταν η εποχή που άρχισαν να ''Χτίζονται'' όλες οι ακολουθίες και τα γράμματα των μηναίων και η Θεία Υμνολογία που διαβάζουμε ( γιατί πλέον δεν ψάλλουμε) ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΣ ΟΛΟ ΤΟ ΧΡΟΝΟ !
    Στην Σημερινή εποχή όμως που το ''πάν απόλλυται'' !!! Δεν ταιριάζει αυτό το παράδειγμα ! ... το περιστατικό αυτό μιλά για κάποιον απλό καθημερινό εσπερινό, όπου οι ακολουθίες οι καθημερινές, ειδικά των Κληρικών ΗΤΑΝ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ !! .... Για να καταλάβουμε καλλίτερα, αρκεί να θυμηθούμε, πως το Μέγα Απόδειπνο που λέμε την μεγάλη Τεσσαρακοστή, ήτο αρχικά, ( την Αρχαία εποχή ) το ΚΑΘΙΕΡΩΜΕΝΟ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ !!! ... Αυτό που λέμε σήμερα είναι των μετέπειτα αιώνων... για συντόμευση !
    Όμως πώς μπορούμε να το χρησιμοποιούμε αυτό το παράδειγμα σήμερα ; .. ( το λέω διότι αυτό το παράδειγμα, το αναφέρουν συνεχώς, σήμερα και Επίσκοποι και Ιερείς .... ώς ''πανάκεια'' έναντι της βιασύνης !!!) .
    Σήμερα λοιπόν, μιλάμε για ''προχειρολόγηση''και ''τρεχάληση'' ΚΥΡΙΑΚΩΝ !!! ΚΑΙ ΠΑΝΥΓΗΡΕΩΝ !!! ( εσπερινών , ορθρων, Λειτουργιών) ... ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ ΜΕΤΡΗΜΕΝΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΚΑΤΑΝΥΞΕΩΣ.. ( Χαιρετισμοί.. Ακαθιστος ...Ακολουθιες του Νυμφίου... των Αγίων Παθών ! .. κλπ) ΟΠΟΥ Η 'ΤΡΕΧΑΛΗΣΗ ΚΑΙ ΣΧΕΔΟΝ Η ΔΙΑΚΩΜΩΔΗΣΗ ΠΛΕΟΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΑΛΛΑ Ο ΚΑΝΟΝΑΣ !!! ΠΕΡΙ ΑΥΤΩΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ !!!
    Δηλαδή των κυρίων ημερών !!! όχι των καθημερινών... (καθημερινές άλλωστε ποτέ δεν ψάλλεται η διαβάζεται κάτι. και αν γίνει, είναι ούτως ή άλλως... συντομότερα των συντόμων !)
    Ακόμη περισσότερο, σκεφτείτε , πώς στις ενορίες, εννοείται , πώς δεν ψάλλονται τα αργά μέλη που απο την παράδοση ψάλλονται στο Άγιον Όρος ! αλλά συντομότερα ... Δηλαδή τα αργά για τα οποία μιλάμε, είναι οι << συντμήσεις των συντμήσεων>> !!! ..
    Νομίζουμε δηλαδή .. πώς εάν ήταν σήμερα ο Άγιος Σπυρίδωνας, και έβλεπε την κατάσταση... Ίσως θα έβαζε ... ΑΝΤΙΘΕΤΑ ! ΚΑΝΟΝΑ .. εις τους ''Τρεχαλατζήδες'' και ''προχειρολογους'' πάσης φύσεως !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σαφώς, ούτε στο παράδειγμα του βίου του Αγίου Σπυρίδωνος, ούτε από κανένα ποιμαντικό λόγο δικαιολογείται η βιασύνη στις ακολουθίες και στη θεία λειτουργία...
      Ποιμαντικός, όμως, λόγος είναι η κούραση και η έλλειψη πνευματικής δυνάμεως του εκκλησιάσματος.
      Αυτό που εννοώ με τα ανωτέρω, είναι ότι πρέπει να λέγονται τα οποία αργά μαθήματα στις κατάλληλες περιστάσεις. Ούτε πάντα, ούτε ποτέ.
      Προσωπικά παρατήρησα σε ένα μου εκκλησιασμό σε ενοριακό ναό, ότι, δεν διαβάστηκαν τα καθίσματα του ψαλτηρίου αλλά αντιθέτως έψαλλαν αργή δοξολογία. Ο λόγος; Πιθανόν χάριν συντομίας. Εις βάρος όμως των καθισμάτων, και υπέρ των αργών μαθημάτων. Μήπως για αυτό περικόπηκαν, γενικώς, αυτές οι σημαντικές προσευχές;
      Σαφώς, θα προτιμούσα την ωφέλεια του ιερού ψαλτηρίου από την παρατεταμένη ψαλμωδία...
      Κατά το διάστημα, πριν καλογερεύσω, σε καμία ενορία στις οποίες εκλλησιαζόμουν δεν παραλείπαν τα ψαλτήρια. Την σήμερον, καμία ενορία δε παρατήρησα να τα διαβάζει. Και αυτό με λυπεί...

      Διαγραφή
  14. Συγνώμη. εδώ είναι το άκουσμα, του Συλλόγου Μουσικοφίλων, πρό της απελάσεως, που αναφέρω πιό πάνω : https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=VntaBJqa4kE

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Eυχαριστούμε και για τις νέες διευκρινήσεις
    Μια τέτοια ψαλμωδία, από το link που παραθέσατε, σου δημιουργεί κατάνυξη κι ας μην καταλαβαίνεις τι λέει. Έχω υπόψιν μια τέτοια χορωδία στις μέρες μας, που πλησιάζει αυτό το αποτέλεσμα. Αλλά είναι η εξαίρεση. Κι εκεί βέβαια (σε αυτή την καλή χορωδία) άλλες φορές μου άρεσε πολύ το αργό κι άλλες όχι, θεωρούσα ότι το παρατράβαγε π.χ. στην ψαλμωδία πριν τον Απόστολο και το Ευαγγέλιο, που γινότανε Μονωδία.
    Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε το πνευματικό επίπεδο των παλαιότερων, ώστε να ακούμε συνεχόμενα πολλές τέτοιες ψαλμωδίες. Αν εκλείψουνε όμως, θα είναι καταστροφικό, όπως λέτε κι εσείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ίσως όμως δεν μου άρεσε η μονωδία του πρωτοψάλτη στον Τρισάγιο ύμνο, γιατί το πολυτράβαγε, σε σημείο που να κοκκινίζει ολόκληρος από την πίεση κι οι Πιστοί να προσέχουνε εκείνον κι όχι την ψαλμωδία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Αγαπητοί αδελφοί και Πατέρες , εύχομαι να εορτάσουμε τη Γέννησι του Κυρίου μας έχοντας ετοιμάσει μέσα μας τόπο τώ καταλύμματι ! Συμφωνώ εν πολλοίς με τίς παρατηρήσεις τού αδελφού Αθανασίου , όχι ως επαίων περί τήν Εκκλησιαστική μας Μουσική αλλ' 'ως ακροατης και απολαμβάνων από πολλών ετών τόν παπα Διονύση τόν Αγιοκυπριανίτη . Βεβαια πρεπει οσοι εχουμε την ευλογια και δωρεα να κρατούμε την Πίστι αμώμητο , να προσεχουμε και τις εκκλησιαστικες τεχνες - Ψαλτική και Αγιογραφία - αλλα και εν γενει την εκκλησιαστική ταξη και ήθος . Ενδεικτικώς αναφέρω , υπερβολή στα καθίσματα και σταδιακή μετατροπη τού ναού σε θεατρο, υπερμετρη χρήση των smartphones για φωτογραφίες και βιντεο μή συναισθανόμενοι ότι βιώνουμε τώρα και όχι ως τουρίστες κραταμε εικονες για να θυμούμαστε , αργοποτημενη προσελευση στη λατρεία λησμονώντας πώς ο Όρθρος με τα αναστάσιμά του μας προετοιμάζει για την κορύφωση της Θείας Λειτουργίας . Ας είμαστε σε όλα προσεκτικοί . Φώτιος Αθανασόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή