"Κρείττων γὰρ ἐπαινετὸς πόλεμος εἰρήνης χωριζούσης Θεοῦ· καὶ διὰ τοῦτο τὸν πραῢν μαχητὴν ὁπλίζει τὸ Πνεῦμα, ὡς καλῶς πολεμεῖν δυνάμενον" Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος

Πέμπτη 29 Αυγούστου 2019

Ο Άγιος Λουκάς Κριμαίας για το Κανονικό Βάπτισμα


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΥΜΦΕΡΟΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΚΡΙΜΑΙΑΣ (+1961):

"Φοβάμαι πολύ ότι σύντομα οι ασεβείς ιερείς θα αποκλείσουν εντελώς τους ανθρώπους από το να λάβουν το μεγαλύτερο Μυστήριο· αυτό του Βαπτίσματος. Αφότου ο ιερέας Νικολάι Μισούκα τέθηκε σε αργία για βάπτιση με ράντισμα ή επίχυση νερού στο κεφάλι ενδεδυμένων βαπτιζoμένων, έδωσα εντολή σε όλους τους χωρεπισκόπους να ελέγξουν πως βαπτίζουν οι ιερείς υπό τη δικαιοδοσία τους και έλαβα απαντήσεις ότι όλοι βαπτίζουν με τριττή κατάδυση. Ωστόσο, με μεγάλη μου πικρία, έτυχε να ανακαλύψω δύο ιερείς που βαπτίζουν με ράντισμα ή επίχυση... Ένας από αυτούς τους ιερείς έχει ήδη καθαιρεθεί και ο άλλος θα τεθεί σε αργία". 
(28 Ιουνίου 1950)


"Υπενθυμίζω, επίσης, την παλαιότερη ημέτερη αυστηρή απαγόρευση να μη γίνεται Βάπτισμα με επίχυση, αλλά απαραίτητα με τριττή κατάδυση. Οι ιερείς που δεν συμμορφώνονται με αυτή την απαίτηση θα τους θέτω σε αργία για έξι μήνες".

(6 Ιουνίου 1952)


"Με μεγάλη θλίψη έμαθα ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ιερέων της Μητροπόλεως Συμφεροπόλεως εξακολουθούν να βαπτίζουν με επίχυση ή ράντισμα, συχνά χωρίς καν να αφαιρούν τα ρούχα των βαπτιζομένων. Υπήρξε ακόμη και ένας πρωθιερέας, πλέον καθηρημένος, ο οποίος περιοριζόταν στο να ζητά από τους βαπτιζομένους να βάζουν στο νερό μόνο τα χέρια τους. Άλλοι ιερείς, αντί για τριττή κατάδυση ολόκληρου του σώματος στο νερό, ρίχνουν λίγο νερό στο κεφάλι του βαπτιζομένου. Στην Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, το βάπτισμα πραγματοποιείται όχι με κατάδυση, αλλά με τριπλή επίχυση, αλλά, βεβαίως, χωρίς τα ενδύματα, κι ενώ, με την αντιρρητική θεολογία, τους καταδικάζουμε γι᾿ αυτό, εμείς οι ίδιοι γινόμαστε ασύγκριτα χειρότεροι. Το μέγα Μυστήριο του Βαπτίσματος υποτιμάται ιδιαιτέρως από τους ιερείς που δρουν με αυτόν τον τρόπο, οι οποίοι, τολμηροί στο έπακρο, μειώνουν τη σημασία του φορώντας, κατά την διάρκειά του, μόνο το πετραχήλι, και όχι όλα τα άμφια. Με αυτό δείχνουν ότι δεν πιστεύουν στη σωτηριώδη αξία του μεγάλου Μυστηρίου και το βλέπουν απλά σαν μια κενή τελετή. Βαπτίζουν σε κρύο νερό και προκαλούν έτσι δικαιολογημένη διαμαρτυρία των βαπτισμένων και των γονέων τους. Οι άνθρωποι είναι ήδη τόσο εξοικειωμένοι με το βάπτισμα βρεφών, εφήβων και ενηλίκων οι οποίοι ραντίζονται ενδεδυμένοι, που απαιτούν από τους ιερείς που τελούν το Μυστήριο να βαπτιστούν με ράντισμα, αρνούμενοι να βαπτιστούν με τριττή κατάδυση, και πολλοί ιερείς ικανοποιούν τις απαιτήσεις τους. Ενώ, βεβαίως, είναι απαραίτητο να επιμείνουμε περισσότερο στην κατάδυση και πεισματικά να αρνηθούμε να τους αφήσουμε αβάπτιστους".

(5 Φεβρουαρίου 1953)


"Με μεγάλη μου πικρία, μαθαίνω ότι μέχρι στιγμής, και παρά τις επανειλημμένες υποδείξεις μου, το Μυστήριο του Βαπτίσματος τελείται από ορισμένους ιερείς με επίχυση, ενώ από πολλούς άλλους με ραθυμία και αμέλεια, προβαίνοντας σε εντελώς απαράδεκτες παραλείψεις της Ακολουθίας της Βαπτίσεως, όπως περιλαμβάνεται στο Ευχολόγιο. Ο Ν΄ Κανόνας των Αγίων Αποστόλων απειλεί με καθαίρεση τον επίσκοπο ή τον πρεσβύτερο που δεν βαπτίζει με τρεις καταδύσεις. Γνωρίζουμε από την εκκλησιαστική ιστορία ότι ακόμη και στους αποστολικούς χρόνους το Βάπτισμα γινόταν με κατάδυση τρεις φορές στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Στις Πράξεις των Αποστόλων διαβάζουμε ότι για το βάπτισμα του ευνούχου της βασίλισσας της Αιθιοπίας, ο Απόστολος Φίλιππος κατέβηκε μαζί του στο νερό, το οποίο, φυσικά, είχε το απαιτούμενο βάθος για να καταδυθούν σε αυτό οι βαπτισμένοι. Για το Βάπτισμα με τριπλή κατάδυση στο νερό, ως μία απολύτως υποχρεωτική μορφή Βαπτίσεως, έγραψαν πολλά οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας: ο Κύριλλος Ιεροσολύμων, ο Μέγας Βασίλειος, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο Συμεών ο Νέος Θεολόγος, ο Διονύσιος. Η Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία επέτρεψε το Βάπτισμα με επίχυση μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως σε μια σοβαρή ασθένεια του προσώπου που έπρεπε να βαπτιστεί, η βύθιση του οποίου ήταν αδύνατη, ή σε μάρτυρες που βρίσκονταν στη φυλακή, όπου μόνο ελάχιστη ποσότητα νερού μπορούσε να βρεθεί.
Στις δυτικές και νοτιοδυτικές περιοχές της Ρωσίας, η βίαια ένωση με την Καθολική Εκκλησία (Ουνία) είχε ως συνέπεια το γεγονός το βάπτισμα με επίχυση να ριζωθεί εκεί· σε όλες τις άλλες περιοχές της Ρωσίας όλοι οι ιερείς βαφτίζουν σωστά με κατάδυση. Δυστυχώς, το δυτικό βάπτισμα με επίχυση έχει διεισδύσει στην περιοχή της Κριμαίας και πρέπει να δηλώσω για τελευταία φορά ότι θεωρώ καθήκον που μου κληροδότησε ο Θεός να εξαλείψω το βάπτισμα με επίχυση στη Μητρόπολη μου. Σύμφωνα με μια αληθινή παροιμία, «το πρόβλημα είναι να γίνει η αρχή»· έτσι μερικοί ιερείς που δεν έχουν φόβο Θεού, συνηθισμένοι να βαπτίζουν με επίχυση, φτάνουν στο σημείο να αντικαθιστούν ακόμη και την επίχυση με το ράντισμα ή ακόμη και με το ράντισμα μόνο στο κεφάλι του προσώπου που πρόκειται να βαπτιστεί και μάλιστα ντυμένου με τα ρούχα του.
Τέτοιοι ασεβώς "βαπτισμένοι", βεβαίως, πρέπει να ξαναβαπτιστούν, επειδή το Μυστήριο δεν έχει τελεστεί πάνω τους...".

(12 Ιανουαρίου 1955)

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΕΚ ΤΟΥ ΡΩΣΙΚΟΥ: ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΑΝΝΗ.

3 σχόλια:

  1. Και τώρα το αστείο της υπόθεσης: αυτοί που βρίζουν τον Άγιο, σπεὐδουν να αναδημοσιεύσουν την ανάρτηση θριαμβολογώντας! Μα αν είναι "ψευδοάγιος" πώς δέχεστε ότι αυτά που λέει είναι σωστά; Αλλά για να δικαιολογηθεί ο δικός τους αναβαπτισμός (και η δια αυτού απόκτηση [;] αξιότητος προς Ιεροσύνη), συμμαχούν ακόμη και με "ψευδαγίους"!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστά. Άσε που είναι άλλο πράγμα να βυθίζεται το παιδί μέσα στην κολυμβήθρα, έστω και μέχρι τη μέση, και άλλο η επίχυση λίγου νερού στο κεφάλι, ενώ το παιδί να είναι ντυμένο!

      Διαγραφή
  2. Το άν είναι άγιος κάποιος η όχι δεν έχει καμία σχέση με το άν πεί κάποιον σωστό λόγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή