Σάββατο 20 Απριλίου 2019

Γνήσιοι Ορθόδοξοι της Ελλάδος (Παλαιοημερολογίτες) και Ουκρανοί Σχισματικοί

 Αναίρεση ατυχούς παραλληλισμού


Νικολάου Μάννη,
εκπαιδευτικού

Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος Βλάχος σε πρόσφατο κείμενο του με τίτλο "Αποστολική Παράδοση και Αποστολική Διαδοχή στο μυστήριο της Εκκλησίας"[1], προσπαθεί να πείσει τον αναγνώστη ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με την αναγνώριση, χωρίς αναχειροτονία, των, άνευ Αποστολικής Διαδοχής, Ουκρανών Σχισματικών από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, διότι, όπως γράφει, η Εκκλησία δεν μολύνεται[2]. Προς επίρρωση της θέσεώς του φέρει ως παράδειγμα, μεταξύ άλλων, και την εισδοχή των Παλαιοημερολογιτών Επισκόπων Χριστοφόρου Χατζή και Πολυκάρπου Λιώση στην επίσημη Εκκλησία της Ελλάδος. Συγκεκριμένα γράφει: "Τί ἔγινε μέ τήν ἀποδοχή τῶν δύο παλαιοημερολογιτῶν «Ἐπισκόπων» ὡς Μητροπολιτῶν, τοῦ Χριστοφόρου Χατζῆ καί τοῦ Πολυκάρπου Λιώση πού ἔγιναν ἀντιστοίχως Δρυϊνουπόλεως καί Σισανίου; Αὐτοί εἶχαν προηγουμένως καθαιρεθῆ ὡς Ἀρχιερεῖς ἀπό τό Συνοδικό Δικαστήριο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί ἐπανῆλθαν στήν τάξη τῶν Πρεσβυτέρων καί ὅμως μέ ἀναθεωρητικό Δικαστήριο ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας μας τούς ἐπανέφερε ὡς κανονικούς Ἀρχιερεῖς, χωρίς ἀναχειροτονία, θεωρώντας κατ' οἰκονομία ὡς κανονική τήν χειροτονία τους τό 1935. Μήπως αὐτοί ἐμόλυναν τό Σῶμα τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, πού συμμετεῖχαν σέ ἐκλογές καί χειροτονίες ἄλλων Ἐπισκόπων; Αὐτό εἶναι ἀπαράδεκτο νά λεχθῆ".
Παραβλέποντας το γεγονός ότι το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως δεν έχει καμία αρμοδιότητα να επεμβαίνει στα εσωτερικά άλλου Πατριαρχείου, και ότι η επέμβασή του αυτή είναι αποτέλεσμα της αιρέσεως του Νεοπαπισμού[3], την οποία κηρύττουν "γυμνῇ τῇ κεφαλῇ" οι εκπρόσωποί του, στην παρούσα ανάρτηση θα προβώ μόνο στην αναίρεση του ανέρειστου και προκλητικού αυτού παραλληλισμού μεταξύ των Ουκρανών Σχισματικών "Επισκόπων" και των Ελλήνων Παλαιοημερολογιτών Επισκόπων[4].
Οι Έλληνες Παλαιοημερολογίτες Χριστόφορος Χατζής και Πολύκαρπος Λιώσης το 1935 χειροτονήθηκαν Επίσκοποι από τρεις κανονικούς Αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος, ήτοι τους Δημητριάδος Γερμανό Μαυρομμάτη, πρ. Φλωρίνης Χρυσόστομο Καβουρίδη και Ζακύνθου Χρυσόστομο Δημητρίου, και μάλιστα πριν οι τελευταίοι "καθαιρεθούν". Και βάζω εντός εισαγωγικών το "καθαιρεθούν", διότι ενώ ο κ. Ιερόθεος γράφει πολύ σωστά πως "δέν εἶναι μαγεία ἡ χειροτονία τοῦ Ἐπισκόπου", παραβλέπει ότι δεν είναι μαγεία ούτε η καθαίρεση ενός Επισκόπου! Διότι αν ο Θεός δεν δεσμεύεται από την χειροτονία, όταν ο χειροτονηθείς είναι ανάξιος, και έτσι "πάντας οὐ χειροτονεῖ", έτσι δεν δεσμεύεται και από την καθαίρεση, όταν ο "καθαιρεθείς" είναι αθώος, και επομένως "πάντας οὐ καθαιρεῖ", αλλά μόνο τους δικαίως καθηρημένους! Απόδειξη τούτου; Ότι πολλοί από αυτούς που αδίκως "καθαιρέθηκαν", όπως ο Άγιος Ευστάθιος Αντιοχείας, ο Μέγας Αθανάσιος, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, και πλήθος άλλων "καθηρημένων" Επισκόπων, τιμώνται από την Εκκλησία ως Άγιοι! Για αυτό τέτοιες "καθαιρέσεις" δεν γίνονταν αποδεκτές από τους Ορθοδόξους· ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής μάλιστα απάντησε, σε εκείνον που του είπε πως ο Άγιος Μαρτίνος Πάπας Ρώμης καθαιρέθηκε, το εξής: "Οὐ καθηρέθη, ἀλλ᾿ ἐδιώχθη"[5]. Απορώ όμως και με το εξής: Δεν γνωρίζει άραγε ο κ. Ιερόθεος ότι η απόφαση υποβιβασμού Επισκόπου στην τάξη του Πρεσβυτέρου (που αποφασίστηκε στην διωκτική, κατά των Ελλήνων Παλαιοημερολογιτών Επισκόπων Χριστοφόρου και Πολυκάρπου, απόφαση) είναι χειρότερη και από την Ιεροσυλία; Αν αμφιβάλει ας ανατρέξει στον ΚΘ΄ Κανόνα της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου και στον σχολιασμό του από τους εγκρίτους Κανονολόγους της Εκκλησίας (Ζωναρά, Αγ. Νικόδημο κλπ.).
Αντιθέτως με τους Έλληνες Παλαιοημερολογίτες Επισκόπους, οι Ουκρανοί Σχισματικοί "χειροτονήθηκαν" από ήδη (και μάλιστα δικαίως) καθηρημένους, ή και αυτοχειροτονήτους ακόμη, τύπου Βίκτωρος Τσεκάλιν[6]!
Ποια σύγκριση λοιπόν μπορεί να γίνει;
Δεν γνωρίζω για ποιο λόγο ο κ. Ιερόθεος υπερασπίζεται με τέτοιο ζήλο τον Νεοπαπισμό του Φαναρίου, απορώ όμως που δεν επέδειξε παρόμοια ευαισθησία, όταν προ ετών ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος αναχειροτόνησε, κατά παράβαση των Ιερών Κανόνων[7], δύο Παλαιοημερολογίτες Επισκόπους, των οποίων η Αποστολική Διαδοχή ήταν αναμφισβήτητη, αφού προερχόταν από την Ρωσική Εκκλησία της Διασποράς (στην οποία ανήκε, ως Αρχιερεύς, και ο Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς).
Είθε, ο κ. Ιερόθεος, μια τέτοια ευαισθησία να δείξει, έστω και την ενδεκάτη, προς τους Αδελφούς του και Συμπατριώτες του, Έλληνες Γνησίους Ορθοδόξους (Παλαιοημερολογίτες), και να έλθει σε κοινωνία μαζί τους, αφού πρώτα αποκαταστήσει την σχέση του με την Αποστολική Παράδοση, την οποία σχέση δυστυχώς διέρρηξε, αφενός μεν αποδεχόμενος την Ημερολογιακή Καινοτομία, η οποία "καταργεῖ ἐνίοτε τήν νηστείαν τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ἔφερεν ἀνωμαλίαν εἰς τήν τάξιν τῆς Ἐκκλησίας, ἔσχισε αὐτήν, καὶ κατεδικάσθη δίς ὑπό Ὀρθοδόξων Ἁγίων Συνόδων"[8], αφετέρου δε συνεχίζοντας την εκκλησιαστική κοινωνία με τους Νεοπαπικούς Οικουμενιστές, παρά την Διαταγή των Αγίων Αποστόλων "μηδὲ κοινωνοὶ τῆς ἀσεβείας αὐτῶν γίνεσθε"[9].
Και να είναι σίγουρος πως αφού αποδείξει ότι τηρεί την Αποστολική Παράδοση, οι Αρχιερείς μας, της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων (Παλαιοημερολογιτών), οι οποίοι και την Αποστολική Παράδοση κρατούν ακαινοτόμητη και την Αποστολική Διαδοχή έχουν ακέραιη, θα του αναγνωρίσουν, ως γνώστες του Κανονικού Δικαίου, και την Αποστολική Διαδοχή και θα τον δεχθούν ως Αδελφό τους χωρίς να τον αναχειροτονήσουν.
Βέβαια σε αυτήν την περίπτωση θα κάνει ισχυρούς, κατά κόσμον, εχθρούς, οι οποίοι σίγουρα θα τον "καθαιρέσουν". Αλλά καλύτερα να είναι κανείς με την χορεία των "καθηρημένων" που αγιάζουν, παρά με την μερίδα των "κανονικών" που θα κολαστούν.
Καλή Ανάσταση!


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΕΛΟΥΣ
[1] https://www.romfea.gr/images/article-images/2019/04/romfea3/Nafpaktoy.pdf
[2] Η Εκκλησία δεν μολύνεται, μολύνονται όμως τα μέλη Της που αποδέχονται την κοινωνία με τους αμετανόητους Σχισματικούς!
[3] Ως "Νεοπαπισμός της Κωνσταντινουπόλεως" ορίζεται η καινοφανής αιρετική διδασκαλία ότι το Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως έχει δικαιώματα εξουσίας πάνω στα άλλα Πατριαρχεία και ο Πατριάρχης της είναι "Οικουμενικός", με την κυριολεκτική έννοια της λέξεως. Περί αυτού ετοιμάζεται ήδη σχετική εργασία-καταπέλτης με βάση κυρίως άγνωστα κείμενα μεγάλου Αγίου της Εκκλησίας μας.
[4] Ο κ. Ιερόθεος βάζει εισαγωγικά στη λέξη "Επισκόπων" όταν αναφέρεται στους Έλληνες Παλαιοημερολογίτες, όχι όμως όταν αναφέρεται στους Ουκρανούς Σχισματικούς! Αμάθεια; Εμπάθεια; Ο Κύριος ξέρει.
[5] P.G. 90, 128.
[6] α) π. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος, Οὐκρανικὸ Αὐτοκέφαλο ἢ κακοκέφαλο; (http://aktines.blogspot.com/2019/02/blog-post_77.html).
β) Πρωθιερέας Ροστισλάβ Γιαρέμα, Περί της κανονικότητος της χειροτονίας του Μακαρίου Μαλέτιτς (https://salpismazois.blogspot.com/2019/04/blog-post_20.html).
[7] Μάλλον δεν θα είχε ανακαλύψει ακόμη την διατριβή του μακαριστού Βασιλείου Σμύρνης, την οποία επιδεικνύει σήμερα σε όσους αντιδρούν στην αναγνώριση των Ουκρανών Σχισματικών...
[8] Επιστολή Γέροντος Φιλοθέου Ζερβάκου προς τον Μητρ. Αυγουστίνο Καντιώτη
(https://krufo-sxoleio.blogspot.com/2017/06/blog-post_11.html)
[9] P.G. 1, 916.

11 σχόλια:

  1. Δεν γνωρίζει άραγε ο κ.Μάννης τον Κ' Κανόνα της ΣΤ' Οικουμενικής Συνόδου;Λέει ο Κανόνας:"...Εί δέ τις φωραθείη τούτο ποιών,της Επισκοπής παυέσθω,τά δέ του Πρεσβυτέρου ενεργείτω"!
    Ας διαβάσει ο ιστολόγος και τον ΛΕ' Κανόνα των Αγίων Αποστόλων και τον Η' Κανόνα της Α' Οικουμενικής Συνόδου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Ανώνυμε, αν διάβαζες την ερμηνεία του Αγίου Νικοδήμου στον ΛΕ΄ Αποστολικό Κανόνα θα καταλάβαινες ακριβώς τι εννοούν οι Κανόνες, οι οποίοι δεν αντιφάσκουν μεταξύ τους!

      Διαγραφή
  2. Αν δεν γνώριζα αυτά που γράφει ο Άγιος Νικόδημος,δεν θα έγραφα "ας διαβάσει ο ιστολόγος τον ΛΕ' Κανόνα...".
    Δεν είναι το θέμα μας οι αντιφάσεις των Κανόνων και οι αντιφάσεις των Αγίων με τους Κανόνες(π.χ. του Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου με Αποστολικό Κανόνα).Εδώ γράφεις ότι δεν μπορεί μια Σύνοδος να υποβιβάσει Επίσκοπο σε Πρεσβύτερο.Αυτό είναι το θέμα μας.Υπάρχουν αρκετά λάθη στο άρθρο λόγο άγνοιας.
    Δεύτερο λάθος είναι που γράφεις ότι δεν είχαν καθαιρεθεί οι Επίσκοποι των Γ.Ο.Χ. το 1935(Ζακύνθου,Φλωρίνης,Κυκλάδων).Γράφεις:"...και μάλιστα πριν οι τελευταίοι καθαιρεθούν"!!Η καθαίρεσή τους ήταν την 1η Ιουνίου του 1935 από συνοδικό δικαστήριο και η χειροτονία τους ήταν στις 6 και 7 Ιουνίου του 1935.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τίποτα δεν γνωρίζεις!
      Οι χειροτονίες έγιναν τον Μάιο (στις 24 ο Χριστοφόρος και στις 25 ο Πολύκαρπος) και η "καθαίρεσή" τους τον Ιούνιο. Και τις ημερομηνίες να μην ήξερες γιατί δεν βάζεις το μυαλό σου να σκεφτεί το πιο απλό πράγμα: ήταν δυνατόν το Δικαστήριο για Αρχιερείς να "καθαιρούσε" κάποιους ΠΡΟΤΟΥ αυτοί να χειροτονηθούν Αρχιερείς;
      Επίσης δεν υπάρχει καμία αντίφαση στους Κανόνες. Στην ΕΡΜΗΝΕΙΑ του ΛΕ΄ Αποστολικού Κανόνα εξηγεί ακριβώς ο Άγιος Νικόδημος το θέμα και απαντά ξεκάθαρα. Προφανώς, εκτός από την άγνοιά σου στα ιστορικά, αδυνατείς να κατανοήσεις και αυτά που διαβάζεις.
      Έτσι δικαιολογείται και η χρήση της ανωνυμίας (για να μην εκτίθεσαι).
      Στο καλό λοιπόν και Καλή Ανάσταση!

      Διαγραφή
    2. Η καθαίρεσή τους(Φλωρίνης,Ζακύνθου,Κυκλάδων)ήταν την 1η Ιουνίου(με το Νέο Ημερολόγιο)από συνοδικό δικαστήριο και η χειροτονία τους(του Χριστοφόρου και του Πολύκαρπου)ήταν στις 6 και 7 Ιουνίου του 1935(με το Νέο Ημερολόγιο)!!!
      Αυτές τις ημερομηνίες(με το Νέο Ημερολόγιο)γράφει ο Οικουμενιστής Χριστόδουλος στην διδακτορική του διατριβή( ο δέ Ματθαιϊκός θεολόγος Γκουτζίδης γράφει τις ημερομηνίες με το Παλαιό Ημερολόγιο).Δηλαδή,κ.Μάννη,πρώτα καθαιρέθηκαν οι (3) Επίσκοποι των Γ.Ο.Χ.(στις 19 Μαΐου του 1935 με το Παλαιό Ημερολόγιο) και μετά χειροτονήθηκαν στην Κερατέα(στις 25 και 26 Μαΐου του 1935 με το Παλαιό Ημερολόγιο) ο Χριστόφορος και ο Πολύκαρπος.
      Τα λάθη είναι ανθρώπινα,αλλά ο εγωϊσμός μας τυφλώνει.
      Τρίτο λάθος...

      Διαγραφή
    3. Ακριβώς αυτό λέω!
      Τα λάθη είναι ανθρώπινα αλλά ο εγωισμός τυφλώνει!
      Σου ξαναλέω: Γίνεται κάποιος να καθαιρεθεί από Επίσκοπος πριν καν χειροτονηθεί Επίσκοπος;
      Έχεις μπερδέψει τις ημερομηνίες νέου και παλαιού για αυτό θα το ξαναγράψω για να το εμπεδώσεις:
      Οι χειροτονίες έγιναν:
      Χριστοφόρου (24 Μαΐου με το παλαιό, 6 Ιουνίου με το νέο)
      Πολυκάρπου (25 Μαΐου με το παλαιό, 7 Ιουνίου με το νέο).
      Η "καθαίρεση" των τριών Αρχιερέων έγινε:
      1 Ιουνίου με το παλαιό, 14 Ιουνίου με το νέο.
      Η "καταδίκη" των τεσσάρων χειροτονηθέντων έγινε στις 20 Ιουνίου με το παλαιό, 3 Ιουλίου με το νέο.
      Στον παρακάτω σύνδεσμο οι ημερομηνίες με το νέο:
      http://www.myriobiblos.gr/books/book1/kef5_per2_meros3.htm
      Αναμένω την συγγνώμη σου.

      Διαγραφή
    4. Αυτό που ρωτάς δεν είναι το θέμα μας(δεν μας ενδιαφέρει η καθαίρεση αυτών,αλλά των Επισκόπων που έφυγαν από την Εκκλησία της Ελλάδος).Έγραψα εγώ ότι πρώτα καθαιρέθηκαν(ο Χριστοφόρος και ο Πολύκαρπος)και μετά χειροτονήθηκαν Επίσκοποι;Αφού στην αρχή τους καθαίρεσαν.Ο Markellos(Παλαιοημερολογίτης)γράφει στην Βικιπαίδεια ότι την 1η Ιουνίου καθαιρέθηκαν οι (3) Επίσκοποι των Γ.Ο.Χ. και αυτό με μπέρδεψε.Πιστεύω ότι ο Αρχιεπίσκοπος Παρασκευαΐδης Χριστόδουλος γράφει σωστά την ημερομηνία(14 Ιουνίου με το Ν.Η.) και γι'αυτό ζητώ συγγνώμη.
      Εν πάση περιπτώσει,κ.Μάννη,το λάθος που κάνεις είναι φανερό.Γράφει ο Χριστόδουλος στην διδακτορική διατριβή του:"Το επιληφθέν της εφέσεως των δυο καταδικασθέντων κληρικών(Χατζή και Λιώση)Δευτεροβάθμιον δι'Αρχιερείς Συνοδικόν Δικαστήριον διά της υπ'αριθμ.2/18-7-1935 αποφάσεως αυτού,εν επικλήσει του Δ' Κανόνος της Β' Οικουμεν. Συνόδου,εθεώρησεν ως άκυρον και μη γενομένην την εις Επισκόπους χειροτονίαν αυτών,ήρε την επιβληθείσαν αυτοίς υπό της εφεσιβαλλομένης αποφάσεως του Πρωτοβάθμιου Δικαστηρίου ποινήν της καθαιρέσεως και του 5ετούς σωματικού περιορισμού εν Μοναίς,και αποκατέστησε τούτους εις τον του πρεσβυτέρου βαθμόν,επιβάλον άμα αυτοίς ενιαύσιον(ένα έτος) αργίαν από πάσης ιεροπραξίας".
      Δηλαδή εθεώρησεν ως άκυρων την χειροτονία τους.Δεν τους υποβίβασαν από Επισκόπους σε Πρεσβυτέρους όπως γράφεις.Αυτό είναι το δεύτερο λάθος σου(βγάζω το λάθος με τις ημερομηνίες και προσθέτω αυτό).
      Αυτά τα δυο λάθη είναι πταίσματα,αλλά τα
      επόμενα είναι πλημμελήματα.
      Καλό Πάσχα κ.Μάννη!

      Διαγραφή
    5. Το ποιος έχει λάθος φαίνεται. Διάβασε και την παρακάτω επιστολή του Παντελεήμονος Φωστίνη για να μαθαίνεις πως έχουν ακριβώς τα πράγματα:

      Αριθ. (Πρωτ. 761/Διεκπ. 452),
      ᾿Εν Κύμῃ τῇ 31ῃ ᾿Ιουλίου 1942
      ῾Ο Μητροπολίτης Καρυστίας καί Σκύρου
      Π ρ ό ς
      Τήν ῾Αγίαν καί ῾Ιεράν Σύνοδον τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος ᾿Α θ ή ν α ς
      Εἶναι γνωστόν τῇ ῾Αγίᾳ Συνόδῳ, ὅτι πρό ὀκτώ ἐτῶν τρεῖς Μητροπολῖται τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος, ὁ Δημητριάδος Γερμανός καί ὁ Ζακύνθου Χρυσόστομος, ἐν ἐνεργείᾳ, καί ὁ πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομος, ἐτόλμησαν κατά τῆς καθεστηκυΐας ᾿Εκκλησίας τήν γνωστήν ταραχήν ὑπό τήν δικαιολογίαν τῆς ἐπαναφορᾶς τοῦ Παλαιοῦ ἡμερολογίου. Οὕτοι προέβησαν καί εἰς ἀντικανονικάς καί παρανόμους χειροτονίας ᾿Αρχιερέων τεσσάρων ᾿Αρχιμανδριτῶν, τῶν Χριστοφόρου Χατζῆ, Πολυκάρπου Λιώση, Γερμανοῦ Βαρυκοπούλου καί Ματθαίου Καρπαθάκη. Τότε ἀμέσως ἡ ᾿Εκκλησία τῆς ῾Ελλάδος καταρτίσασα Δικαστήρια καθήρεσε πάντας τούς χειροτονήσαντας καί τούς χειροτονηθέντας καί ἐπέβαλε τήν τάξιν. ᾿Εκ τῶν χειροτονησάντων ὁ Μητροπολίτης Ζακύνθου ἤσκησεν ἔφεσιν, ἐδήλωσε μετάνοιαν καί ἡ ποινή του ἐμετριάσθη εἰς ποινήν ἑξαμήνου ἀργίας. ᾿Επίσης οἱ δύο πρῶτοι ἐκ τῶν χειροτονηθέντων, οἱ Χριστόφορος Χατζῆς καί Πολύκαρπος Λιώσης ἤσκησαν ἔφεσιν, ἐδήλωσαν μετάνοιαν καί ἤρθη μέν ἡ ποινή τῆς καθαιρέσεως, ἐπεβλήθη δέ αὐτοῖς ἡ ποινή τοῦ ὑποβιβασμοῦ ἐκ τῆς τάξεως τῶν ᾿Επισκόπων εἰς τήν τάξιν τῶν Πρεσβυτέρων. Οἱ ὑπόλοιποι τέσσαρες οὔτε ἤσκησαν ἔφεσιν, οὔτε μετάνοιαν ἐδήλωσαν, οὔτε ἀνεγνώρισαν τήν Κανονικήν ᾿Εκκλησίαν, ἀλλ᾿ ἐν τούτοις ἀνενόχλητοι ἐξακολουθοῦν νά δροῦν ὡς ἰδιαιτέρα ᾿Εκκλησία μέ πλήρωμα τούς ἀκολουθοῦντας τό Παλαιόν ῾Ημερολόγιον. Μετά παρέλευσιν ἕξ μηνῶν ἀπό τῆς ἐκδόσεως τῆς ἀποφάσεως ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος ἀνέλαβε πάλιν πλήρη τά καθήκοντά του ἐν τῇ ῾Ιερᾷ Μητροπόλει Ζακύνθου, οἱ δέ ἕτεροι δύο, ὁ Χριστόφορος Χατζῆς καί ὁ Πολύκαρπος Λιώσης, ὑπετάγησαν εἰς τήν ἀπόφασιν τοῦ Δικαστηρίου, μηδέποτε ἔκτοτε λειτουργήσαντες, ὡς ᾿Αρχιερεῖς μέν, διότι σέβονται τήν ἀπόφασιν τοῦ Δικαστηρίου, ὡς Πρεσβύτεροι δέ, διότι φοβοῦνται τόν Θεόν καί δέν εἶναι δυνατόν νά ὑπαγάγουν τάς συνειδήσεις των εἰς τόν τρομερόν χαρακτηρισμόν τοῦ ὑποβιβασμοῦ ἐκ τοῦ βαθμοῦ τοῦ ᾿Επισκόπου εἰς τόν τοῦ Πρεσβυτέρου, ὅν ὁ ΚΘ' Κανών τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς συνόδου ἀποδίδει εἰς τοιαύτην πρᾶξιν. Πάντως ἔκυψαν εὐλαβῶς καί πειθηνίως τόν αὐχένα καί ὑπετάγησαν εἰς τήν ἀπόφασιν καταδικάσαντες αὐτοί ἑαυτούς εἰς διαρκῆ ἀργίαν. Δυστυχῶς ἤμην καί ἐγώ εἶς τῶν δικαστῶν, οἱ ὁποῖοι ἐπέβαλον τήν ἱερόσυλον ποινήν. ᾿Εκλήθημεν ὀλίγας ἡμέρας πρό τῆς ἐκδικάσεως τῆς ἐφέσεως· ἐγώ δέ ἦλθον εἰς ᾿Αθήνας μόλις τήν παραμονήν τῆς δίκης. Δέν εἶχον καιρόν νά μελετήσω τά κατά τήν προετοιμαζομένην ἀπόφασιν. ῾Ο ἀείμνηστος ᾿Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος, ὅστις μοί ἀνεκοίνωσεν αὐτήν, εἰς τήν πρώτην ἀναστάτωσιν τῆς συνειδήσεώς μου ἐπί τῷ ἀκούσματι τούτῳ παρέταξε διαφόρους κανονικάς δῆθεν διατάξεις, διά νά μέ πείσῃ, ὅτι ὑπάρχει προηγούμενον τοιοῦτον ἐν τῇ ἱστορίᾳ τῆς ᾿Εκκλησίας, ἀνέλαβεν ἀπέναντί μου καί τήν ἐπιστημονικήν εὐθύνην τοῦ ζητήματος τούτου. Τοῦτο κυρίως μέ ἔπεισε, διότι ἐσέβετο τήν ἐπιστημονικήν του γνώμην ὁ ἀείμνηστος ᾿Αρχιεπίσκοπος. Καί ἐγενόμην σύμψηφος καί ἐγώ, ἀφοῦ σύν τοῖς ἄλλοις καί λόγοι σκοπιμότητος ἀπήτουν τότε μίαν τοιαύτην τινά λύσιν. ᾿Εν τούτοις ἡ συνείδησίς μου συνετάραττε τήν ψυχικήν μου γαλήνην καί ἐπεδόθην εἰς σχετικάς μελέτας. Δέν ἐκοπίασα πολύ διά νά πεισθῶ ὅτι ἤμην εἷς ἱερόσυλος. (ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

      Διαγραφή
    6. (ΣΥΝΕΧΕΙΑ)
      ῾Ο ΚΘ' Κανών τῆς Δ' Οἰκουμενικῆς Συνόδου ρητῶς ὁρίζει ὅτι "᾿Επίσκοπον εἰς Πρεσβυτέρου βαθμόν φέρειν ἱεροσυλία ἐστίν". ᾿Αμέσως μετά τήν ἔκδοσιν τῆς ἱεροσύλου ταύτης ἀποφάσεως ἐκλήθην ὡς συνοδικός κατά τήν περίοδον 1935-1936 καί διεμαρτυρήθην ἐπανειλημμένως καί ἰσχυρῶς διά τήν ἀπόφασιν ταύτην καί ἱκέτευσα τήν ῾Ιεράν Σύνοδον νά ἐπανορθώσῃ τό κακόν διά νά ἠρεμήσῃ καί ἡ συνείδησίς μου. Τά πρακτικά τῆς περιόδου ἐκείνης γέμουν τῶν τοιούτων διαμαρτυριῶν καί ϊκεσιῶν μου. Δυστυχῶς οὐδέν κατώρθωσα. Καί ἡ συνείδησίς μου ἐξακολουθεῖ νά μέ συνταράσσῃ. Αἱ περιστάσεις εἶναι δειναί. Πολλαπλᾶ καί δυσβάστακτα βάρη ἐπετέθησαν εἰς τούς ὤμους τῶν Λειτουργῶν τῆς ᾿Εκκλησίας καί δή τῶν ᾿Αρχιερέων. Οὐδείς κάμνων τό καθῆκον του εἶναι δυνατόν νά γνωρίζῃ ποία ἡμέρα θά ἐξημερώσῃ δι᾿ αὐτόν. ῾Υπό τήν πίεσιν τῶν βαρυτάτων αὐτῶν καθηκόντων, πάντων ὑμῶν ἐγώ εἶμαι ὁ δυστυχέστερος ὅλων. ῾Η συνείδησίς μου μέ συνταράσσει. "᾿Επίσκοπον εἰς Πρεσβυτέρου βαθμόν φέρειν ἱεροσυλία ἐστίν" ἀκούω διαρκῶς τήν φωνήν τῆς συνειδήσεώς μου νά συνταράσσῃ τήν σκέψιν μου, ἀκόμη καί τόν ὕπνον μου. ᾿Επί εἴκοσι συναπτά ἔτη ἀρχιερατεύω. ῾Ο Θεός γνωρίζει ἐάν κατά τό διάστημα τοῦτο "ἔδωκα ὕπνον τοῖς ὀφθαλμοῖς μου καί τοῖς βλεφάροις μου νυσταγμόν καί ἀνάπαυσιν τοῖς κροτάφοις μου" καί τοῦτο διά νά ἔχω μικρόν δικαίωμα νά ζητῶ τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Καί νά καταντήσω εἷς εἰδεχθής ἱερόσυλος; ῞Ολοι λοιπόν οἱ κόποι, οἱ μόχθοι, αἱ στερήσεις, αἱ θυσίαι εἴκοσιν ἐτῶν ἀρχιερατικῆς ζωῆς πηγαίνουν εἰς μάτην; Δέν εἶναι δυνατόν νά εὕρω ἡσυχίαν οὐδέ στιγμήν. ῞Οσον βαρύτερα προβάλλονται τά καθήκοντά μου, τόσον αὐξάνεται καί ἡ ἀναστάτωσίς μου. Εἶμαι εἷς ἱερόσυλος. Μία ὁλόκληρος Οἰκουμενική Σύνοδος μέ καταδικάζει.
      Σεβασμιώτατοι ἀδελφοί, οἱ ἀποτελοῦντες τήν ῾Αγίαν καί ῾Ιεράν Σύνοδον τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος, συγκρίνατε τήν κανονικήν εὐθύνην τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ζακύνθου κ. Χρυσοστόμου πρός τήν κανονικήν εὐθύνην τῶν δύο τῆς ᾿Εκκλησίας Λειτουργῶν τῶν Χριστοφόρου Χατζῆ καί τοῦ Πολυκάρπου Λιώση. ᾿Ασφαλῶς τοῦ πρώτου εἶναι ἀπείρως ἀνωτέρα. ᾿Εν τούτοις οὕτος, διότι ἐδήλωσε μετάνοιαν ἔτυχε τοσαύτης ἐπιεικείας ἐκ μέρους τῆς ᾿Εκκλησίας. Δέν δύναμαι νά ἐξηγήσω διατί ἡμεῖς νά φθάσωμεν μέχρις ἱεροσυλίας διά νά τιμωρήσωμεν τούς δύο τούτους Λειτουργούς τῆς ᾿Εκκλησίας; Τό πᾶν γύρω ἡμῶν σαλεύεται. ῾Η δύστηνος Πατρίς ἡμῶν στενάζει. Τί ἀναμένει ἡμᾶς ἀπό ἡμέρας εἰς ἡμέραν, εἶναι ἄδηλον. ῎Ας δώσωμεν ὅλοι τάς χεῖρας συγχωροῦντες ἀλλήλοις τά παραπτώματα ἡμῶν καί ἐν ἀδελφικῇ συνεργασίᾳ ἀντικρύζοντες τάς δεινάς περιστάσεις. ῾Η καλή διάθεσις θά εὕρῃ τόν τρόπον νά ὁμαλύνῃ τήν κατάστασιν. Πρό παντός τούς δύο τούτους χειροτονηθέντας ᾿Επισκόπους, οὕς ἡμεῖς ἱεροσυλήσαντες ὑπεβιβάσαμεν εἰς τήν τάξιν τῶν Πρεσβυτέρων βαρυτάτας εὐθύνας ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ συγκομίσαντες ἡμῖν αὐτοῖς, τούς δύο τούτους εὕρετε τρόπον νά τακτοποιήσητε. ῾Ικετεύω ῾Υμᾶς δι᾿ ὅλων τῶν δυνάμεών μου, λυπηθῆτε τήν συνείδησιν ἑνός ἀδελφοῦ, ὅστις ὁλόκληρον τήν ζωήν του ἠνάλωσεν εἰς τόν βωμόν τοῦ καθήκοντός του πρός τήν ᾿Εκκλησίαν. Μή μέ ἀφήσητε ὑπό τό βάρος μιᾶς ἱεροσυλίας. Δέν εἶμαι ἄξιος μιᾶς τοιαύτης δυστυχίας. Θέλω νά σώσω τήν ψυχήν μου. ῾Ως ἱερόσυλος δέν εἶναι δυνατόν νά τύχω τοῦ ἐλέους τοῦ Θεοῦ. ῎Ας ἀποδεχθῇ ἡ ᾿Αρχιερατική τιμή εἰς τούς δύο τούτους καί ἄς περιορισθοῦν οὕτοι εἰς τήν ἰδικήν μου Μητρόπολιν. Μέ μεγάλην μου ἱκανοποίησιν θά δεχθῶ μίαν τοιαύτην ἀπόφασιν ἡμῶν. Γονυκλινής ἱκετεύω ῾Υμᾶς νά μοί χαρίσητε τήν γαλήνην τῆς συνειδήσεώς μου. Στενάζω ὑπό τό βάρος μιᾶς τρομερᾶς ἱεροσυλίας, διά τήν ὁποίαν χύνω διαρκῶς τά θερμότερα τῶν δακρύων ζητῶν διά τῆς ἀποφάσεως τῆς ῾Αγίας καί ῾Ιερᾶς Συνόδου τό δικαίωμα ἵνα ἐπιρρίψω ἐμαυτόν εἰς τά ἐλέη τοῦ Θεοῦ.
      ῾Ο ἐν Χριστῷ ἐλάχιστος ᾿Αδελφός
      ῾Ο Καρυστίας καί Σκύρου ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ

      Διαγραφή
  3. Μπράβο ο Παντελεημων! Παρεπιπτόντως χθες έμαθα ότι ετάφη τρις διότι όταν εκαναν την ανακομιδη του λειψανου του έβγαινε άλυωτο. Να θυμίσω ότι στη συνέχεια έγινε μητροπολίτης Χίου κινώντας "νερωνειους" διωγμούς κατά των παλαιοημερολογιτών κλείνοντας μοναστήρια και πετοντας κυριολεκτικά στο δρόμο δεκαδες μοναχούς και μοναχές. Χριστός Ανέστη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αληθώς ανέστη!
      Πάντως επιτυχημένη ανακομιδή (με άκρα μυστικότητα και αυτή την φορά για ευνόητους λόγους) έγινε πρόπερσι: https://www.politischios.gr/istories/55-hronia-meta-egine-i-anakomidi-ton-leipsanon-toy-pant-fostini

      Διαγραφή