Παρασκευή 19 Απριλίου 2019

Περί της "νέας εποχής" - π. Σεραφείμ Ρόουζ


Σχόλιο Κ.Σ.: Παραθέτουμε σημαντικό απόσπασμα επιστολής του μακαριστού π. Σεραφείμ Ρόουζ (μετάφραση και υποσημειώσεις ημέτερα)

"30 Αυγούστου/12 Σεπτεμβρίου 1970, Αγ. Αλεξάνδρου Νιέφσκι,
Αγαπητέ π. Μ.,

...Καθώς διάβαζα το άρθρο του αρχιεπισκόπου Ιακώβου[1] "Μια Νέα Εποχή;" στον "Ορθόδοξο Παρατηρητή"[2], Ιουλίου-Αυγούστου, ένιωσα ξαφνικά ότι είχα βρει μια εξήγηση για την "ουσία του Ιακωβισμού". Δεν είναι πράγματι η βασική αίρεση του χιλιασμού; Τι άλλο, μάλιστα, θα μπορούσε να δικαιολογήσει τέτοιες τεράστιες αλλαγές και τερατώδεις διαστρεβλώσεις στην Ορθοδοξία, ότι εισάγονται εντελώς νέες ιστορικές συνθήκες, μια παντελώς "νέα εποχή", στην οποία παύουν όλα όσα ίσχυαν στο παρελθόν, τα οποία θα πρέπει πλέον να καθοδηγούνται από τις φωνές αυτής της "νέας εποχής"; Ο π. Πατρινάκος[3], σε παλαιότερα τεύχη του "Ορθόδοξου Παρατηρητή", δεν δικαιώνει τον Αθηναγόρα όχι ως θεολόγο, ούτε ως παραδοσιακό, αλλά ακριβώς ως προφήτη, που δεν μπορεί να καταδικαστεί διότι ήδη ζει στη "νέα εποχή", δηλαδή μπροστά από τη δική του εποχή; Ο ίδιος ο Αθηναγόρας έχει καταγραφεί (δεν βρίσκω αυτή την πηγή τώρα!) να μιλά για τον ερχομό της "Τρίτης Εποχής του Αγίου Πνεύματος" - μια ξεκάθαρα χιλιαστικής ιδέας, που έχει ως κύριο πρόσφατο εκφραστή της τον Ν. Μπερντιάεφ[4] και μπορεί να ανιχνευθεί άμεσα στον Ιωακείμ του Φιόρε[5] και έμμεσα στους Μοντανιστές[6]. Η όλη ιδέα μιας "νέας εποχής", φυσικά, διαποτίζει κάθε πτυχή των δύο τελευταίων αιώνων με την ανησυχία της για την "πρόοδο" και είναι η βασική ιδέα της ίδιας της έννοιας της Επανάστασης (από τη Γαλλική ως τη Μπολσεβίκικη), η κεντρική ιδέα του σύγχρονου αποκρυφισμού (ορατό στο εκλαϊκευμένο επίπεδο των σημερινών συζητήσεων για την "εποχή του Υδροχόου", την αστρολογική μεταχριστιανική εποχή) και η οποία οφείλει την εξάπλωσή της κατά πάσα πιθανότητα κυρίως στον Τεκτονισμό (υπάρχει μια έκδοση Σκωτικού Τύπου[7] στην Αμερική που ονομάζεται "Νέα Εποχή"). (Λυπάμαι που το λέω αλλά ολόκληρη η φιλοσοφία αυτή υπάρχει και στο χαρτονόμισμα του αμερικανικού δολαρίου με τη μασονική κληρονομιά της, με το "novus ordo seclorum"[8] και την ημιτελή πυραμίδα που περιμένει την 13η πέτρα στην κορυφή!). Από χριστιανική άποψη, αυτή είναι η φιλοσοφία του Αντίχριστου, εκείνου που θα γυρίσει τον κόσμο ανάποδα και "θα αλλάξει τους χρόνους και τις εποχές"[9]. Πράγματι, ακόμη και το Ημερολόγιο εμπλέκεται, αφού και στις πιο ριζικές Επαναστάσεις (οι Γάλλοι και οι Μπολσεβίκοι προσπάθησαν και απέτυχαν και αναγκάστηκαν να συμβιβαστούν με το Γρηγοριανό ημερολόγιο) εισήχθησαν νέα ημερολόγια. Ο Πάπας και ο Αθηναγόρας έχουν ήδη εκφραστεί ως προς το νέο "παγκόσμιο" ημερολόγιο[10]. Και ολόκληρη η αντίληψη του οικουμενισμού είναι, φυσικά, διαποτισμένη με αυτή την αίρεση και την "επανίδρυση της Εκκλησίας"[11].

ΠΗΓΗ: Letters of fr. Seraphim Rose: 1961-1982 (editor Vyacheslav Marchenko, 2016).

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1] Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ιάκωβος Κουκούζης (1911-2005) υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους Οικουμενιστές του 20ου αιώνα.
[2] Το περιοδικό "Ορθόδοξος Παρατηρητής" (Orthodox Observer) είναι η επίσημη έκδοση της "Ελληνορθόδοξης Αρχιεπισκοπής Αμερικής".
[3] Ο π. Νίκων Πατρινάκος ήταν ο επί κεφαλής του "Γραφείου Διεκκλησιαστικών Σχέσεων της Αρχιεπισκοπής Αμερικής".
[4] Ο Νικολάι Μπερντιάεφ (1874-1948) ήταν διάσημος Ρώσος θρησκειοφιλόσοφος, που εξέφρασε αρκετές μη ορθόδοξες θέσεις.  
[10] Το απόσπασμα με τα έντονα γράμματα παραλήφθηκε από την ελληνική τρίτομη έκδοση για την ζωή και το έργο του π. Σεραφείμ!
[11] Στο Πᾳτριαρχικό Μήνυμα των Χριστουγέννω του 1967 ο μέγας Οικουμενιστής πατριάρχης Αθηναγόρας είχε δηλώσει πως "εἰς τήν κίνησιν πρός ἕνωσιν, δέν πρόκειται ἡ μία Ἐκκλησία νά βαδίσῃ πρός τήν ἄλλην, ἀλλ’ ὅλαι ὁμοῦ νά ἐπανιδρύσωμεν τήν Μίαν, Ἁγίαν, Καθολικήν καί Ἀποστολικήν Ἐκκλησίαν"!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου